6 راه کار ساده برای مقابله با هوس غذایی زنان در دوران بارداری

6 راه کار ساده برای مقابله با هوس غذایی زنان در دوران بارداری

آیا از دیدن بستنی شکلاتی در فریزر منزل خود و یا یک شیشه ترشی لیمو فوق­العاده شور بر روی کابینت آشپزخانه وسوسه می­شوید؟ در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه یادتان باشد که همه زنان باردار هوس زیادی را برای مصرف مواد غذایی خاص تجربه می­کنند. پس، اگر شما هم در حال گذراندن دوران حاملگی خود هبوده و با این مشکل روبرو هستید، بدانید که تنها نیستید!

هوس غذایی زنان در دوران باردار:

نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می­دهد که در حدود 84 درصد از زنان در طی دوران حاملگی خود میل شدیدی به مصرف برخی مواد غذایی خاص را تجربه می­کنند، که برخی از این مواد غذایی بیش از حد عجیب و غریب هستند! طوری که اراده زن حامله در هنگام بروز هوس، بسیار ضعیف شده و به طور ناگهانی دچار ضعف شدید و بروز حالت گرسنگی می­شود.

اکثر کارشناسان تغذیه معتقدند که به طور کلی، بروز هوس دوران بارداری نسبت به مصرف برخی مواد غذایی عجیب و غریب، نمادی از وجود کمبود در رژیم غذایی زنان است. در واقع، می­توان ادعا کرد هنگامی که بدن زن حامله با کمبود یک عنصر غذایی خاص روبرو می­شود، هوس شدیدی در بدن او دیده خواهد شد. در چنین مواردی، خانم باردار باید دریابد که مصرف کدام غذاها می­تواند نیازهای بدن او را برآورده خواهد کند. پس، می­توان ادعا کرد که بروز میل شدید به مصرف غذاهای مختلف در دوران بارداری زنان، اساسا راهی برای بیان کمبودهای موجود در بدن این افراد و نیاز آن­ها به برخی ویتامین­ها و مواد مغذی خاص است.

از طرفی دیگر، برخی از کارشناسان علم تغذیه بر این باورند که بروز هوس غذایی در بدن زنان باردار نتیجه تغییرات هورمونی در بدنشان است، که با شروع این دوران حساس به وجود می­آید. به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به خاطر داشته باشید که ترشح هورمون­های استروژن و پروژسترون، تاثیر زیادی بر روی مغز زنان باردار داشته و می­تواند علت اصلی بروز میل غیر قابل کنترل این افراد به مصرف غذاهای عجیب و غریب باشد. همچنین، جالب است بدانید این باور که بروز نوسانات هورمونی، حس بویایی و چشایی را در بدن زنان باردارافزایش می­دهد، هم می­تواند یکی دیگر از عوامل مؤثر در به وجود آمدن ولع مصرف مواد غذایی مختلف در دوران بارداری زنان باشد.

رمزگشایی هوس غذایی زنان در دوران بارداری:

حالا شما به عنوان یک زن حامله می­دانید که میل شدید به مصرف غذاهای مختلف، بخشی جدایی­ناپذیر از دوران بارداری (حداقل برای سه ماهه اول از این دوران حساس) است. در ادامه این مقاله، راه­هایی برای رمزگشایی علمی ولع مصرف مواد غذایی مختلف در دوران بارداری زنان بیان شده است، که عبارتند از:

    به یاد داشته باشید که افزایش ولع برای مصرف گوشت قرمز (و یا هر پروتئین حیوانی دیگر) می­تواند با کمبود پروتئین در بدن زن حامله ارتباط مستقیمی داشته باشد.
    همچنین، لازم است بدانید که افزایش ولع زن حامله برای مصرف میوه هلو هم ممکن است ناشی از کمبود بتاکاروتن در بدن او باشد.
    علاوه بر این موارد، یادتان باشد که اشتیاق شدید به مصرف شکلات هم ممکن است در زنانی دیده شود که از کمبود منیزیم در بدن خود رنج می­برند.
    در نهایت، با کمال تعجب به شما می­گوییم که نتایج مطالعات اخیر دانشمندان علم تغذیه نشان داده است که افزایش ولع مصرف یخ در طی دوران حاملگی می­تواند نشان­دهنده کمبود آهن در بدن زنان حامله باشد.

زنان حامله چگونه می­توانند با هوس غذایی در دوران بارداری خود مقابله کنند؟

در حالی که ممکن است بروز بیشتر هوس­های غذایی در زنان حامله به تغییرات هورمونی و یا کمبود تغذیه­ای در بدن این افراد مربوط باشد، اما یکی از علل دیگر بروز هوس مصرف مواد غذایی، وجود مسائل بیولوژیکی در بدن زنان حامله است. اگر در طی دوران حاملگی خود اعتیاد شدیدی به مصرف مواد غذایی خاص مانند نیکوتین را احساس می­کنید و یا عشق مصرف شکلات در بدن شما بیش از حد است، به خاطر داشته باشید که همه این مسائل، امری طبیعی می­باشد. بعد از این که با دلایل بروز هوس مصرف مواد غذایی مختلف در دوران بارداری زنان اشنا شدید، بهتر است برخی از روش­های فوق­العاده آسان را هم برای کمک به مدیریت هوس مصرف مواد غذایی در دوران بارداری خود یاد بگیرید.

مطالب پیشنهادی:

1) توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش اول)

2)توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش دوم)

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/