چه مواد غذایی در دوران بارداری مفیدتر است؟

bardari-----001

 گلوتن چیست؟

گلوتن ترکیبی از دو نوع پروتئین است، که از دانه های غلات، به ویژه گندم تهیه می گردد. وجود مخلوط دو نوع پروتئین در خمیر گلوتن باعث می شود که این ماده غذایی حالت کشداری به خود بگیرد. لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که مصرف خمیر گلوتن در طول دوران بارداری می-تواند به جنین داخل رحم شما را به بیماری سلیاک مبتلا کند. پس، اگر شما هم در مورد سلامت خود و فرزند داخل رحمتان حساس هستید، حتما به دنبال یک رژیم غذایی فاقد گلوتن در دوران بارداری خود باشید.

خمیر گلوتن و رژیم غذایی دوران بارداری زنان:

از آن جایی که حذف مواد غذایی حاوی گلوتن می تواند باعث بروز کمبودهای تغذیه ای در بدن مادران بارداری شود که از غذاهای غنی از فیبر، مانند ویتامین A، E، K و D، آهن، روی، فولات و سایر مواد مغذی ضروری کمتر استفاده می کنند، بنابراین استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند منجر به بروز عوارضی مانند احساس خستگی، کمبود آهن و به وجود آمدن مشکل یبوست در این مادران گردد. با این حال، رژیم غذایی فاقد گلوتن برنامه ریزی بسیار خوبی است، که می تواند به مادران باردار جهت داشتن توازن تغذیه ای در طی این دوران حساس کمک کند. در ادامه این مقاله، لیستی از مواد غذایی که حاوی گلوتن نیستند و مصرف آن-ها در دوران بارداری برای سلامتی خود مادر باردار و نوزاد او بی ضرر می باشد، بیان شده است. مهم ترین مواد غذایی که حاوی گلوتن نیستند و باید در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شوند، عبارتند از:

1. لزوم استفاده از غلات خوراکی برای زنان باردار:

این مواد غذایی شامل برنج، ذرت، سویا، گندم سیاه، کوینولا و سورگوم هستند، که باید در رژیم غذایی هر مادر بارداری به طور منظم مصرف شود. دانه های موجود در این ماده غذایی فاقد گلوتن بوده و در عوض، مقادیر زیادی منیزیم و پروتئین دارند، که مصرف آن ها در دوران بارداری به زنان کمک می کند تا انرژی لازم را برای فعالیت های بدنی و داشتن عضلات قوی و سالم داشته باشند.

2. انواع دانه های آجیلی مفید برای زنان باردار:

دانه های آجیلی شامل دانه چیا، گردو و بادام می باشد، که قرار دادن آن ها در رژیم غذایی زنان حامله به دلیل این که فاقد گلوتن هستند، بسیار مفید خواهد بود. همانطور که می دانید تمام آجیل ها و دانه ها موجود در آن سرشار از سلنیوم، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد مغز جنین ضروری می باشند. علاوه بر این موارد، فیبر موجود در دانه های آجیل حرکات روده را در بدن زنان باردار افزایش داده و از بروز مشکل یبوست در دوران بارداری جلوگیری خواهد کرد.

مزاياي شگفت انگیز خوردن آجیل در دوران بارداری ، خواندن این مطلب به شما مادر مهربان توصیه می شود.

3. میوه ها و سبزیجات نیاز بدن زنان باردار:

اضافه کردن مقدار زیادی میوه های مغذی و سبزیجات برگ سبز به رژیم غذایی زنان حامله به دلیل این که فاقد گلوتن هستند، بسیار مفید می باشد. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که مصرف سبزیجات برگ سبز در دوران بارداری، جذب آهن کافی در بدن زنان حامله را تضمین نموده و از بروز مشکل خطر کم خونی در بدن این افراد جلوگیری خواهد کرد. همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات، مواد مغذی ضروری بدن زنان حامله را جهت رشد جنین تامین نموده و از خطر کمبود تغذیه ای در دوران بارداری جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل، مادران باردار می توانند با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، اندازه رشد جنین داخل رحم خود را در طی نه ماه دوران بارداری متعادل نگه داشته و از تولد نوزادان کم وزن در حین تولد جلوگیری کنند.

در دوران بارداری باید چه میوه هایی بخورم؟

4. مواد غذایی غیرگیاهی فاقد گلوتن برای زنان باردار:

از جمله مواد غذایی غیرگیاهی که فاقد گلوتن هستند، می توان به مرغ، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و ماهی اشاره کرد که قرار دادن آن ها در رژیم غذایی روزانه یک زن باردار کمک خواهد کرد تا مواد معدنی و پروتئین مورد نیاز بدن او طی این دوران حساس تامین شود. همچنین، از آن جایی که اندازه مواد معدنی، مانند روی، آهن و پروتئین در مواد غذایی حیوانی بیشتر است، بنابراین مصرف این مواد غذایی می تواند باعث رشد مناسب جنین داخل رحم مادر باردار شود.

5. فراورده های لبنی کم چرب:

محصولات لبنی کم چرب سرشار از کلسیم و پروتئین هستند. این فراورده ها شامل پنیر کم چرب، شیر کم-چرب، ماست و دیگر محصولات لبنی می باشند، که قرار دادن آنها در رژیم غذایی زنان حامله به دلیل این که فاقد گلوتن هستند، بسیار مفید خواهد بود. به همین دلیل، مصرف سه وعده از محصول لبنی به صورت منظم توسط زنان در دوران بارداری می تواند رشد استخوان های جنین داخل رحم این افراد را تضمین کند.

مصرف کدام نوع شیر در دوران بارداری زنان مناسب است؟

6. مصرف اسنک های فاقد گلوتن در دوران بارداری:

جالب است بدانید که شما به عنوان یک زن حامله می توانید از خوردن انواع تنقلات فاقد گلوتن در دوران بارداری خود لذت ببرید. پس، سعی کنید برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود و جنین داخل رحمتان تنقلات زیر را حتما در برنامه غذایی روزانه دوران بارداری خود قرار دهید. این مواد غذایی عبارتند از:
• مصرف تعداد انگشت شماری از آجیل های همراه با ماست در هر روز.
• کیک برنجی، تن ماهی و آووکادو.
• کره بادام زمینی و شاخه های کرفس.
• مصرف کراکرها به دلیل این که فاقد گلوتن بوده و با گوجه فرنگی و پنیر سخت تهیه می شوند.
• نان ساندویچ هایی که فاقد گلوتن هستند.

مکمل های غذایی فاقد گلوتن برای مصرف زنان در دوران بارداری:

زنان حامله علاوه بر رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن، می توانند از مکمل های فاقد گلوتن که مخصوص دوران حاملگی هستند، هم به صورت روزمره استفاده کنند. اما، این افراد باید در مورد مصرف دوز مناسبی از این مکمل ها با دکتر معالج خود مشورت کنند. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که نوعی مکمل فاقد گلوتن از اسید فولیک 400 میلی گرمی وجود دارد، که تمام ویتامین های و مواد معدنی مورد نیاز مادر و جنین داخل رحم او را در دوران بارداری تامین نموده و رشد مناسب جنین را تضمین خواهد کرد. همچنین، یک زن باردار می تواند روزانه ده میکروگرم ویتامین D را برای جلوگیری از بروز کمبود مواد معدنی در استخوان های خود استفاده کند. با این حال، بهتر است زنان حامله مشورت با دکتر متخصص زنان و زایمان را قبل از مصرف هر گونه مکمل های دوران بارداری فراموش نکنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/