نکاتی مهم درباره غربالگری متوالی در بارداری

نکاتی مهم درباره غربالگری متوالی در بارداری

آیا بي­تجربه در مورد استفاده از برخی مواد غذايي و یا انجام دادن برخی کارها در دوران بارداری خود نگران هستید؟ آيا در مورد سلامت جنین داخل رحم خود احساس نگرانی می­کنید؟ آیا راهی هست که بتواند وجود هر گونه نقص در هنگام تولد، اختلالات ژنتیکی و یا هر گونه مسائل دیگر را در بدن کودک آینده شما روشن نماید؟ آیا روش خاصي وجود دارد که زنان حامله با انجام آن از سلامت بدن خود و جنین داخل رحمشان مطمئن شوند؟

اگر شما هم با چنین پرسش­هایی روبرو هستید و می­خواهید كه با استفاده از یک روش مناسب، در مورد سلامت خود و رشد جنین داخل رحمتان مطمئن شوید، بدانید که در جای مناسب هستید! چون در ادامه این مقاله، جواب تمام سوالات شما را در مورد غربالگری متوالي بدن زنان در دوران بارداری که یکی از راه­های مناسب برای اطلاع یافتن از سلامت جنين داخل رحمتان است، خواهیم داد.

غربالگری متوالی بدن زنان در دوران بارداری چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه غربالگری متوالی در دوران بارداری زنان شامل دو مرحله آزمایش است که زنان حامله می­توانند آن­ها را در سه ماهه اول و دوم دوران بارداری خود انجام دهند. با اين كار، مادران مي­توانند از مبتلا شدن جنین داخل رحم خود به بیماری­های سندرم داون، تریزومی 18 و یا اسپینا بیفیدا آگاه شوند. به همين دليل، بسیاری از والدین تصمیم می­گیرند كه این نوع آزمایش را برای بررسی سلامت کودک آینده خود و یا بررسي هر گونه بی­نظمی کروموزومی و یا سندرم داون در بدن او انجام می­دهند، زیرا تست غربالگری وجود تمام ناهنجاری­ها را در بدن جنین داخل رحم زنان باردار مشخص می­کند. البته، در بیشتر موارد انجام این آزمون فقط جنبه ارزیابی داشته و شرایطی برای مادر باردار فراهم می­کند تا بداند كه آیا کودک اینده او شانسی برای ابتلا به مسائل مختلف پزشكي را دارد و يا نه.

ازمایش غربالگری در دوران بارداری زنان چگونه انجام مي­شود؟

مرحله 1 از ازمایش غربالگری در دوران بارداری زنان:

همانطور که قبلا هم گفته شد تست غربالگری متوالی در دو مرحله انجام می­شود. آزمایش مرحله اول در هفته دهم تا سیزدهم از دوران بارداری زنان صورت خواهد گرفت. یادتان باشد كه انجام این مرحله از آزمون بسیار ساده است و زنان حامله تنها باید اسکن را در یک مرکز تشخیصی معتبر انجام دهند. هنگامی که بیمار در مرکز تخصصی قرار دارد، دکتر معالج می­تواند در حین انجام سونوگرافی، نمونه خون هم از او بگیرد. معمولا این مرحله از آزمایش غربالگری به منظور تعییت اندازه دو نوع پروتئین خون یعنی پروتئین پلاسما و گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) در نمونه خون زن حامله صورت مي­گيرد. همچنين، در سونوگرافی نیز میزان زجاجی گردن (NT) جنين داخل رحم زنان باردار اندازه­گیری می­شود. لازم است بدانيد كه زجاجی گردن، از نظر یک شخص غیرمتخصص به مایعات موجود در پشت گردن جنین گفته می­شود. نتايج مطالعات اخير دانشمندان نشان داده است جنین­هایی که مبتلا به تریزومی 18 و سندرم داون هستند، به احتمال زیاد میزان زجاجی گردن بيشتر از نوزادان سالم دارند.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه برای آماده شدن زنان حامله جهت انجام مرحله اول غربالگری، لازم نیست كه فرد به صورت ناشتا و یا با آمادگی­های دیگر در محل آزمایش حضور یابد. به عبارتي بهتر، هر زن حامله­اي می­تواند در هر شرایطی، مرحله اول آزمون غربالگری را به صورت پی در پی انجام دهد.

مرحله 2 از ازمایش غربالگری در دوران بارداری زنان:

مرحله دوم از آزمایش غربالگری می­تواند در هر زمان از هفته 15 تا 21ام از دوران بارداری انجام شود. روش انجام این مرحله از آزمون نیز بسیار ساده است. زن حامله باید مانند مرحله اول، برنامه اسکن خود را در یک مرکز تشخیصی معتبر انجام دهد. معمولا، در همین مرکز، دکتر نمونه خون مورد نیاز را هم از بیمار خود مي­گیرد. جالب است بدانيد كه در این مرحله از آزمایش، میزان 4 نوع مواد موجود در خون مادر باردار از جمله آلفا فتوپروتئین، کونژوگه استریول (UE3)، دیمری و (DIA) اندازه­گیری شده و جواب آن به پزشک معالج ارسال می­گردد.

چه مدت طول می­کشد تا نتايج آزمایش غربالگری مادران باردار آماده گردد؟

يادتان باشد كه نتایج غربالگری متوالی در کمتر از یک هفته آماده شده و به پزشك معالج شما تحویل داده می­شود.

در شرايط نرمال، نتايج آزمایش غربالگری چه نکاتی را به زن حامله نشان می­دهد؟

نتیجه آزمایش غربالگری در دوران بارداری زنان نشان­دهنده این واقعیت است که کودک داخل رحم اين مادران تا چه اندازه­اي در معرض خطر ابتلا به بی­نظمی کروموزومی قرار دارد. معمولا در حین انجام این آزمون میزان خطر محاسبه شده و طبق آن، زن حامله تحت درمان قرار می­گیرد. اگر جنین داخل رحم مادر بارداري در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشد، انجام یک تست دیگر نیز برای زن حامله در نظر گرفته مي­شود تا پزشک متخصص زنان و زايمان معالج او بتواند خطر ابتلا جنین به برخی از بی­نظمی­های کروموزومی را تا پايان دوران بارداری کاهش دهد. اما اگر جنین در معرض خطر ابتلا به این مشکل قرار گیرد، ولي نتیجه این مرحله از آزمون، با توجه به وزن و سن بارداری زن حامله متناسب باشد، می­توان ادعا كرد كه جنین داخل رحم مادر در معرض خطر ابتلا به سندرم داون قرار دارد. همچنین، مرحله دوم آزمایش غربالگری به زنان حامله کمک می­کند تا شانس ابتلا به اسپینا بیفیدا را در جنین خود کاهش دهند. در طی این غربالگری، سایر علائم حاملگی مانند وضعیت تریزومی 18 نیز مورد بررسی قرار می­گیرد.

میزان دقت تست غربالگری در دوران بارداری زنان چقدر است؟

همانطور که می­دانید در بیان نتیجه آزمایش غربالگری نیز مقداری ریسک وجود دارد، زیرا در برخی موارد ارائه نتایج کاملا دقیق در این آزمایش امکان­پذیر نیست. با این حال، نتايج مطالعات اخير پزشكان متخصص زنان و زايمان نشان داده است 9 نفر از 10 نفر مبتلا به سندرم داون مثبت نشان داده شده است. همچنین، نتايج اين تحقيقات بيان مي­كند كه 8 جنين از 10 فرد مبتلا به اسپینا بیفیدا هم مثبت نشان داده شده است. با توجه به اين توصيفات، مادران بارداری که از شرایط خاصی در دوران حاملگی رنج می­برند، بايد برای اطلاع دوباره، از جواب آزمون غربالگری خود، آن را تکرار نمایند، زیرا فقط این روش برای به دست آوردن نتایج دقیق از وضعيت بدني جنين داخل رحم زنان باردار مناسب است.

میزان دقت آزمایش غربالگری در جنین­های دوقلو چقدر است؟

نتايج مطالعات اخير محققان نشان داده است که در ارزیابی مشکلات دوقلوها، انجام تست غربالگری دارای دقت پایینی است. البته میزان دقت این نوع ازمایش بستگی به عملکرد پزشك متخصص زنان و زايمان و ارائه گزارش او دارد، چون بسياري از پزشكان در هنگام ارائه گزارش در مورد جنین­هاي دوقلو دچار مشکل مي­شوند.

مطالب پیشنهادی:

1) قبل از بارداری چه آزمایش هایی باید انجام دهم؟قبل از بارداری چه آزمایش هایی باید انجام دهم؟

2) آزمایش استرس ناشی از انقباض در دوران بارداری چیست ؟آزمایش استرس ناشی از انقباض در دوران بارداری چیست ؟

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/