5 خطر زیست محیطی كه دوران بارداری زنان را تهديد مي كند

5 خطر زیست محیطی كه دوران بارداری زنان را تهديد مي كند

آیا نگران هستید که عوامل مختلف زیست محیطی بتواند سلامت جنین داخل رحمتان را تهدید کند؟ آیا شما هم به عنوان یک مادر حامله در مورد خطراتی که در خانه و یا در محل زندگی شما وجود دارد و می­تواند منجر به مرگ فرزندتان و یا توقف رشد او گردد، بی­اطلاع هستید؟ در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد خطرات زیست محیطی بسیاری وجود دارد که همه زنان حامله و سلامت جنين داخل رحم اين افراد را تهديد مي­كند. اگر شما هم به عنوان یک مادر حامله ترجیح می­دهید كه در مورد مسائل مختلف زیست محیطی که می­تواند به سلامت شما و کودک داخل رحمتان آسیب برساند، بیشتر بدانید، لطفا خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید، تا به راحتی از باید ها و نبایدهای ضروري در دوران بارداری خود آگاه شده و تردید خود را در مورد عوامل مختلف زیست محیطی برطرف کنید.

5 خطر زیست محیطی كه دوران بارداری زنان را تهديد مي­كند:

یادتان باشد كه در همه حال، مواد خطرناک مختلفی در هر نقطه از محل زندگی، مثل داخل خانه، یا محله و یا محل کار شما وجود دارد که می­تواند برای سلامت بدن خودتان و جنین داخل رحم شما در طي كل دوران بارداری زیان­آور باشد. به همین دلیل، حتی اگر احساس می­کنید که برخی از عوامل مختلف زیست محیطی براي سلامت شما و جنين داخل رحمتان بی­خطر هستند، هیچ وقت بدون تحقیق به آن­ها نزدیک نشوید، زیرا خطرات موجود در اطراف شما می­تواند آسیب زیادی به فرزندتان بزند. در ادامه این مقاله، پنج نمونه از خطرات زیست محیطی که زنان حامله باید مراقبت آن­ها باشند، عنوان شده است. مهم­ترين اين عوامل زیست محیطی عبارتند از:

1. خطرات استفاده از محصولات تمیز­کننده در دوران بارداری زنان:

یادتان باشد كه همه محصولات تمیزکننده حاوی ماده­ای به نام اترگلیکول هستند! اكثر زنان باردار هم از محصولات تمیزکننده به طور منظم در زندگی روزمره خود برای پاک کردن اجاق گاز و در و پنجره استفاده می­کنند. پس، فراموش نکنید كه اگر زنی در دوران بارداری خود با این مواد خطرناکي كه حاوی گلیکول­اتر هستند، در تماس باشد، می­توانن شانس سقط جنین را در بدن خود به شدت افزایش داده و سلامت خود و جنين داخل رحمش را در معرض خطر قرار دهد. علاوه بر اين موارد، محصولات بهداشتی که برای جدا کردن کپک از روی اجسام مورد استفاده قرار می­گیرند، حاوی ماده ای به نام فنل هستند که تماس با آن در دوران بارداری می­تواند شانس بروز نقص در هنگام تولد نوزادان را افزایش دهد. لازم است اين نكته مهم را به خاطر داشته باشيد كه در موارد شدیدتر، استفاده از اين محصول تمیزکننده می­تواند منجر به مرگ جنین داخل رحم مادران باردار شود.

چگونه می­توان از خطرات مصرف این نوع محصولات تمیزکننده در دوران بارداری خود جلوگیری کرد:

به عنوان یک خانم جوان و بي­تجربه به ياد داشته باشيد كه قبل از به کارگیری این نوع محصولات تمیزکننده، برچسب روی آن­ها را با دقت بخوانید و به دستورالعمل­های درج شده بر روی بسته­بندي آن کامل عمل کنید. يادتان باشد كه خواندن برچسب­های هشداردهنده موجود بر روي محصولات تمیزکننده مادران حامله را از خطرات موجود آگاه نموده و استفاده از محصول را براي دوران بارداری اين افراد امن خواهد نمود. در نهايت، يادتان باشد كه شما به عنوان يك زن حامله مي­توانيد از شخص دیگری بخواهيد تا از محصولات تمیزکننده برای پاک نمودن منزل و وسایل آن استفاده کند.

2. خطرات استفاده از آفت­کش­ها در دوران بارداری زنان:

در میان بسیاری از خطرات زیست محیطی كه برای زنان باردار وجود دارد، آفت­کش­ها موادی هستند که بسیار خطرناک­تر از سایر عوامل محسوب می­شوند، زیرا این نوع محصولات حاوی مقدار زیادی از مواد سمی مي­باشند که تماس آن­ها با اندام­های مختلف بدن زنان در دوران بارداری می­تواند آسیب جبران­ناپذیری به سلامت خود مادر و جنين داخل رحم او برساند. همچنين، فراموش نکنید كه استنشاق آفت­کش­ها توسط زنان باردار هم می­تواند شرایط تنفسی را در بدن اين مادران بدتر کرده و وصعیت سلامت کلی آن­ها را به خطر بیاندازد. علاوه بر نکات ذکر شده، بیشتر آفت­کش­ها حاوی مواد شیمیایی هستند که می­تواند خطر ابتلا به سرطان را در بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد افزایش دهد و یا باعث بروز نقص­های مختلف در هنگام تولد نوزادان شود.

چگونه می­توان از خطرات مصرف آفت­كش­ها در دوران بارداری خود جلوگیری کرد:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه برای در امان ماندن از خطرات آفت­کش­ها، زنان حامله باید سعی کنند هر چیزی که به صورت خام و یا پخته شده مصرف می­کنند، را با دقت زيادي بشویند. همچنین، این افراد باید همیشه دستان خود را پس از آمدن از بیرون و یا تماس با هر نوع آفت­کش یا ظروف محتوی آفت­کش­ها خوب بشویند. علاوه بر اين موارد، اگر گمان می­کنيد منطقه­ای که در آن ساکن هستند، آلوده به انواع آفت­کش­ها است، فورا محل زندگي خود را تخلیه نموده و به محله امنی بروند. در مواردی هم که استفاده از آفت­کش الزامی است، زنان باردار باید همه وسایل موجود در خانه و تمام ظروف و مواد غذایی مصرفي خود را از منطقه تعیین­شده دور کنند و یا روی همه چیز را برای چند ساعت با یک روکش بپوشانند.

3. خطرات استفاده از تلفن­ همراه در دوران بارداری زنان (به دلیل تابش اشعه موجود در آن):

یادتان باشد كه تابش نور حاصله از صفحه تلفن­های همراه می­تواند نوزاد متولد نشده شما را بیشتر از هر عامل دیگری تحت تاثیر قرار دهد. پس، فراموش نکنید كه اثر زیست محیطی تلفن­های همراه در دوران بارداری زنان بسیار خطرناک بوده و می­تواند باعث بروز نقص­های مختلف در هنگام تولد کودکان شود. همچنین، لازم است اين نكته مهم را به خاطر داشته باشيد كه کودکانی که مادران آن­ها در دوران بارداری خود به طور منظم و نامحدود از تلفن همراه استفاده می­کنند، می­توانند با شرایطی مانند عقبماندگی رشدی، بروز ناهنجاری، توسعه نیافتن مغز و خطر ابتلا به سرطان روبرو شوند. البته، شانس مادران بارداری که بیش از حد تحت تاثیر اشعه­های حاصل از صفحه موبایل قرار می­گیرند، در سقط جنین هم به شدت افزایش می­یابد.

چگونه می­توان از بروز خطرات استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری زنان جلوگیری نمود:

برای این کار بهتر است زنان حامله استفاده از تلفن همراه را در طي كل دوران بارداری خود کمتر نموده و در صورت امکان، آن را هنگامی که استفاده نمی­کنند، از خود دور نمايند. يادتان باشد كه زنان باردار هرگز نباید تلفن همراه خود را در جیب شلوار و یا جیب پیراهن بگذارند.،بلکه در صورت نیاز آن را در داخل کیسه مخصوص و یا در کیف دستی خود قرار دهند. همچنین، زنان حامله نباید در هنگام خواب، تلفن همراه خود را در زیر بالش و یا در نزدیکی محل خواب خود قرار دهند. در واقع، بهتر است كه مادران باردار تلفن همراه خود را در یک فاصله امن نسبت به خود بگذارند.

4. خطرات استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری زنان:

یادتان باشد كه استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی که جهت مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می­گیرند، حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است مصرف آن­ها در دوران بارداری زنان برای سلامت مادر و کودک متولد نشده او کاملا مضر باشد. به همین دلیل، زناني که در دوران بارداری خود از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می­کنند، ممکن است به بیماری­های مختلف پوستی دچار شوند. البته بروز آلرژی­های خاص ناشی از مصرف این نوع محصولات را هم نباید در طول دوران بارداری نادیده گرفت، مخصوصا اگر این مشکل قبل از بارداری زنان هم در بدن آن­ها وجود داشته باشد.

زنان حامله چگونه می­توانند از خطرات مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در امان باشند:

برای این منظور، زنان حامله تا آنجا که می­توانند باید از مصرف لوازم آرایشی و بهداشتي در دوران بارداری خود اجتناب کنند. در غیر این صورت، اين مادران بايد سعی کنید تا از محصولات آرایشی و بهداشتي طبیعی که حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند، استفاده کنند. علاوه بر اين موارد، زنان بايد در دوران بارداری خود سعی کنند تا همیشه از لوازم آرایشی که دارای مارک­های شناخته شده هستند، استفاده کنند. البته خواندن برچسب درج شده بر روی این محصولات، قبل از مصرف هم برای درک فهرست مواد تشکیل­دهنده آن­ها نباید فراموش شود.

5. خطرات ناشی از ورود سرب به بدن زنان باردار:

یادتان باشد که قرار گرفتن مداوم زنان در معرض سرب می­تواند تولد نوزادان نارس، سقط جنین، داشتن وزن کم نوزادان در هنگام تولد و تاخیر در تکامل اين كودكان را به دنبال داشته باشد. همچنين، این ماده خطرناک می­تواند بر روی مهارت­های رفتاری و شناختی جنين داخل رحم زنان باردار نیز تاثیر بگذارد.

زنان حامله چگونه می­توانند از بروز خطرات ناشی از قرار گرفتن سرب جلوگیری کنند:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه زنان حامله باید از بهداشت محیط زندگی خود آگاه باشند و برای اطمینان از عدم وجود سرب در آب آشامیدنی محل زندگی خود، آن را به صورت دقيقي بررسی کنند. اگر داخل خانه زنان حامله با استفاده از رنگ­های حاوی سرب رنگ­آمیزی شده باشد، اين افراد باید سعی کنند تا مناطق رنگ شده را با پوست زخمی خود لمس نکنند.

در نهایت، فراموش نکنید كه هر زني در دوران بارداری خود نیاز شدیدی به احساس امنیت دارد و باید با آمادگی قبلی، اقدام به باردار شدن نمایند. گاهی اوقات، خانه این زنان ممکن است حاوی بسیاری از عناصر خطرناک باشد، که از آن آگاه نیستند. بنابراین، بهتر است همیشه از مطالب درج شده بر روی برچسب مواد و محصولاتی که استفاده می­کنید، آگاه شده و از مصرف مواد شیمیایی تا آنجا که ممکن است اجتناب نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/