علل و درمان گرگرفتگی (گرمای زیاد) در بارداری

علل و درمان گرگرفتگی (گرمای زیاد) در بارداری

آیا شما هم میزان مصرف مایعات روزانه خود را با دقت ارزیابی می­کنید؟ اگر حساس هم نباشيد، بايد بدانید که در این دوران، سیستم حرارت مرکزی بدن شما تغییر کرده و به شدت بالا می­رود. اما لازم نیست كه در این باره فکرهای بکنید! زیرا دوران بارداری زنان به عنوان یک دوره بسیار "گرم" در زندگی همه زنان محسوب مي­شود. بسياري از پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي­كنند كه نمیتوان از بالا رفتن بیش از حد دماي بدن زنان در دوران بارداري جلوگیری نمود. اگر به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه می­خواهید در مورد گرم شدن بيش از حد زنان در دوران بارداری، بیشتر بدانید، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

چرا اکثر زنان باردار احساس گرگرفتگی می­کنند؟

یادتان باشد كه افزایش درجه حرارت بدن شما تا 39.5 درجه سانتیگراد با عنوان گرم شدن طبیعی در نظر گرفته مي­شود، كه در علم پزشکی با عنوان "هیپرترمی بارداری" شناخته می­شود.

علائم گرگرفتگی در بارداری:

همه ما می­دانیم که یکی از بدترین حقایق در مورد گرم شدن بیش از حد زنان در دوران بارداری این است که بروز این حالت، احساس بسیار ناراحت­کننده­ای را در اين مادران ایجاد نموده و حتی در برخي موارد، ممکن است باعث بروز علامت خطرناک در بدن این افراد شود. در واقع، این افزایش دما اثرات خاصي را در بدن زنان باردار به وجود می­آورد، که برخي از مهم­ترين آن­ها عبارتند از:

    بروز احساس ضعف و خستگی در بارداری
    ایجاد حالت سرگیجه در در بارداری
    خشک شدن دهان و بدن در بارداری
    احساس سبک­سری در بارداری
    بروز حالت تهوع و استفراغ در بارداری

یادتان باشد كه اگر این علائم همراه با علائم دیگر مانند استفراغ و انقباضات دردناک رحمی در بدن شما بروز کرد، مراجعه فوری به پزشک متخصص زنان و زايمان ضروری است.

علل گرگرفتگی در بارداری:

به عنوان يك خانم جوان به خاطر داشته باشيد كه عوامل مختلفی به افزایش بیش از حد دمای بدن زنان در دوران بارداری کمک می­کند، كه مهم­ترين این عوامل عبارتند از:

    انجام فعالیت بدنی زیاد زنان باردار در هوای بسیار گرم
    انجام تمرینات شدید ورزشی برای یک دوره طولانی مدت، در دوران بارداری
    بالا رفتن درجه حرارت بدن به دلیل تب کردن، با توجه به وجود برخی بیمارهای زمینه­ای در بدن زنان باردار
    حمام كردن زنان بارداري به صورت خيلي گرم و طولانی
    قرار گرفتن زن حامله در سونای گرم و خشک برای مدت طولانی

خطرات گرگرفتگی در بارداری:

یادتان باشد كه بالا رفتن بیش از حد دمای بدن شما در اوایل دوران حاملگی می­تواند به جنین در حال رشد داخل رحمتان آسیب برساند. برخی از آثار منفی که بر اثر بالا رفتن بیش از حد دمای بدن مادر در دوران بارداری دیده مي­شود، عبارتند از:

    تحقیقات محققان در مورد بالا رفتن بیش از حد دمای بدن زنان در طي دوران بارداري نشان می­دهد كه بالا رفتن درجه حرارت بدن اين مادران به اندازه 39 درجه سانتی­گراد می­تواند باعث بروز مشکل نقص لوله­های عصبی در جنین داخل رحم شود. معمولا، این ناهنجاری با علت بسته شدن و یا آسیب دیدن لوله­های عصبی جنین در 25 روز پس از لقاح تخمك رخ می­دهد.
    همچنین، گرم شدن بیش از حد بدن مادر در سه ماهه اول از دوران بارداری می­تواند کم­آبي بدن، بروز سرگیجه و تهوع را در بدن اين افراد به دنبال داشته باشد.
    البته، گرمای زیاد بدن مادر در دوران حاملگی برخی پیامدهای دیگر مانند هیپرترمی بارداری و یا عقب­ماندگی رشد جنین، مرگ داخل رحمی جنین و یا بروز اختلالات عصبی را هم ممكن است به دنبال داشته باشد.
    علاوه بر مشکلات ذکر شده، مبتلا شدن مادران باردار به تب بالا می­تواند باعث بروز شکاف در لب و کام جنین داخل رحم اين افراد شود.

نکات ایمنی لازم در هنگام ورزش در بارداری:

به یاد داشته باشید كه در طول انجام تمرینات ورزشی در دوران بارداری خود، اگر تحت نظر مربی مجرب نیستید، از انجام خودسرانه فعالیت شدید بدنی برای دوره های طولانی مدت و یا کار کردن در شرایط گرم و مرطوب اجتناب کنید، زیرا شانس گرم شدن بیش از حد بدن شما را به میزان قابل توجهی بالا می­برد. اما، فراموش نکنید كه انجام تمرینات متعادل ​​در محیطی با درجه حرارت نرمال مي­تواند درجه حرارت مرکزی بدن شما را در حد اعتدال نگه دارد. همچنین، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که افزایش بیش از حد درجه حرارت بدن مادران در دوران بارداری، افزایش حجم پلاسمای خون مادر (تا 50٪) را به دنبال داشته و بدن او را برای حفظ مطلوب پ حرارت و اتلاف آن دچار مشکل می­کند.

نکاتی مهم برای جلوگیری از گرگرفتگی در بارداری:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه اقدامات احتیاطی زیادی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن زنان در دوران بارداری وجود دارد. برخي از مهم­ترين این اقدامات عبارتند از:

    نکته اول برای حفظ درجه حرارات متعادل بدن زنان در دوران بارداری، هیدراته نگه داشتن بدن در کل اين دوران حساس است، زیرا این کار نه تنها باعث حفظ آب موجود در بدن زنان باردار شده، بلكه از كاهش بيش از حد آب هم در بدنشان جلوگیری می­کند. در اين صورت است كه بدن فرد باردار مي­تواند به راحتی عرق کرده و خود را خنک کند.
    زنان حامله باید سعی کنند تا از انجام تمرینات ورزشي طولانی مدت، به خصوص در روزهای گرم سال اجتناب نمایند.
    همچنین، این افراد می­توانند برای حفظ دمای بدن خود در اندازه متعادل، به مدت 45 دقیقه حرکات کششی ورزشی را انجام دهند. جالب است بدانيد كه تاثیر این نوع تمرینات کششی کمتر از تاثیر انجام حرکات ورزشی سنگین نیست.
    علاوه بر اين موارد، يادتان باشد كه افراط کردن در انجام هر نوع فعالیت فیزیکی در دوران بارداری، حتي در یک محیط خنک و با تهویه خوب هم براي خود مادر و جنين داخل رحم او مضر بوده و باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن اين افراد می­شود.
    پوشیدن لباس­هایی به رنگ روشن و گشاد در دوران بارداري مي­تواند از بالا رفتن درجه حرارت بدن زنان جلوگیری می­کند.
    در نهايت، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که عرق کردن لازمه خنک شدن بدن زنان باردار در هوای گرم و در طول انجام حرکات بدنی است. همچنين، زنان حامله برای حفظ دمای بدن خود در اندازه اعتدال، بهتر است از قرار گرفتن در سونای خشک و حمام بخار اجتناب کنند.

نکاتی برای راهنمایی زنان حامله جهت کاهش گرگرفتگی:

همانطور که می­دانید آغاز دوران بارداری در بدن زنان، خود به خود باعث افزایش درجه حرارت آن­ها می­شود، بدون این که اين مادران در مجاورت آب و هوای گرم قرار گرفته باشند و یا هر فعالیت فیزیکی شدیدي را انجام دهند. همچنین، پمپاژ خون در بدن زنان باردار تا 40 درصد افزایش مي­يابد تا به تغذیه جنین از طریق بدن مادر کمک ­کند. به خاطر داشته باشید كه قلب زنان حامله هم به دلیل بزرگ شدن شکم اين افراد، مجبور است فعالیت زیادی را انجام دهد تا بتواند نیازهای بدن فرد و جنين داخل رحم او را در این دوره سخت از زندگی برآورده کند. همچنین، با بزرگ شدن رحم زنان باردار و حرکت آن به سمت بالا، این عضو فضای بیشتری را در بدن مادران اشغال می­کند. پس، طبیعی است که بدن زنان در این دوره برای خنک کردن کل سیستم خود بیش از حد کار کند. از این رو، اگر بارداری یک زن با فصل تابستان مصادف شود، دمای بالای محیط زندگی هم باعث بالا رفتن حرارت قسمت خارجی بدن او شده و ممکن است در این فصل گرم، بدن مادر با کم­آبی مواجه كند. بنابراین، مراقبت دقیق از زنان باردار در این فصل سال، یک نکته اساسی در نظر گرفته می­شود. با توجه به اين توصيفات، اگر شما هم به عنوان یک زن جوان و بي­تجربه به دنبال استفاده از نکاتي برای خنک كردن بدن خود در دوران بارداری هستید؛ به نکات زیر توجه ويژه­اي داشته باشيد. مهم­ترين این نکات عبارتند از:

1. مصرف مایعات بیشتر در بارداری:

یادتان باشد مایعاتی که در دوران بارداری خود مصرف می­کنید، نباید فقط در قالب آب باشد، بلکه مصرف مایعات دیگر مانند انواع اب میوه­های تازه هم براي حفظ سلامت خود شما و جنين داخل رحمتان لازم است. جالب است بدانيد كه مصرف همه نوع میوه باعث طراوت و شادابی پوست و بدن مادران در طي دوران بارداري خواهد شد. اما، فراموش نکنید كه در طی دوران حاملگی، دور ماندن از مصرف نوشابه­های گازدار برای زنان اجباری است! رسیدن آب کافی به بدن در این دوره از زندگی می­تواند خطر ابتلا به تورم را كه بیماری شایع مربوط به دوران بارداری زنان است، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

2. قطع مصرف کافئین در بارداری:

همانطور که قبلا هم گفته شد قرار دادن کافئین در رژیم غذایی زنان باردار لزومی ندارد، زیرا نوشندن کافئین در این دوره، فشار خون مادر را بالا برده و درجه حرارت بدن او را به شدت افزایش می­دهد. بنابراین، انتخاب چای سبز یا یک اسموتی به جای کافئین ایده بسیار خوبی برای همه زنان در دوران بارداری خواهد بود!

3. کاهش مصرف انواع ادویه­ ها و خوداری از خوردن غذاهای بسیار داغ در بارداری:

همانطور که می­دانید کاهش مصرف انواع ادویه­ ها در تهیه غذاي مصرفي زنان باردار ایده بسیار خوبی می­باشد. با این که برخی از انواع ادویه ­ها تاثیر آرامش­بخشی بر بدن فرد دارند، اما شما به عنوان يك خانم باردار می­توانید به جای آن­ها از انواع میوه­های سرشار از آب که بسیار هم مطلوب هستند، استفاده کنید. همچنین، مادران باردار نباید تاثیرات مثبت خوردن خربزه، گریپ فروت و انواع توت­ها را در طي اين دوران حساس از زندگي خود نادیده بگيرند. البته، همه زنان حامله می­توانند برای تامین آب مورد نیاز بدن خود خیار و کاهو بخورند! همچنین، فراموش نکنید كه مصرف ماست خنک همراه با آب میوه­های تازه و طبیعی از قوانيني است که باعث لذت بردن مادران از دوران بارداری خود در فصل گرم تابستان خواهد شد.

4. شنا کردن در استخر به منظور تعرق کمتر در بارداری:

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشد كه گزینه مناسب برای انجام تمرینات ورزشی زنان باردار در فصل گرم تابستان، شنا کردن در آب­های ملایم انواع استخرها و دریا است. به همین دلیل، طبق نظر پزشکان متخصص زنان و زايمان شنا کردن به عنوان یکی از بهترین ورزش­ها در دوران بارداری زنان در نظر گرفته شده است. پس اگر شما هم در حال حاضر به دلیل حاملگی، با بالا رفتن بیش از حد درجه حرارت بدن خود روبرو می­شوید، یادتان باشد كف شنا کردن بهترین ورزشي است که میتوانید در دوران بارداری خود انتخاب کنید. البته، این نکته مهم را هم فراموش نکنید که شنا کردن آرام یک تجربه لذت­بخش برای زنان باردار خواهد بود. پس، نباید در انجام آن افراط نمود!

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام دربارداری ماه هشتم هستم لطفا بفرمائید گرمای بیش از حدبه طوری که لبهایم ملتهب وقرمز میشه آیا برای جنین خطرناکه؟ممنونم از پاسخ شما

This comment was minimized by the moderator on the site

راه در درمان برای گرگرفتگی در ۱۴ هفته لطفا راهنمایی کنید خیلی از ازیتم باداری اولم هست

This comment was minimized by the moderator on the site

mamnon

This comment was minimized by the moderator on the site

خواهش میکنم

This comment was minimized by the moderator on the site

عاااااالي

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/