علل بروز کمر درد در دوران بارداری و روش های درمان آن (قسمت اول)

kamardard-bardari1

اگر به عنوان یک مادر جوان برای اولین بار باردار شده اید، به شما تبريك مي گوييم! بارداری نعمت بزرگی است و شما دلیل خوبی برای جشن گرفتن در یکی از بهترین لحظه های زندگی خود دارید. در این دوران، لحظاتی وجود دارد که باردار بودن شما را با احساس جادویی و هیجان انگیزي همراه مي كند، طوری که دلتان راضی نمي شود هرگز این دوران به پایان برسد. اما نکته مهمی كه در مورد دوران بارداري زنان وجود دارد، این است که شما نبايد هیچ وقت دوران بارداری خود را با تجارب دیگران مقایسه کنید، زیرا احساسات و تجربیات هر فرد زمانی که متوجه باردار بودن خود می شود، با ساير خانم ها فرق دارد. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که این نه ماه عمرتان، زندگی شما را برای همیشه تغییر خواهد داد!

به همین دلیل، هر زن حامله ای در این دوره نیاز دارد تا با حمایت اطرافیان، مخصوصا همسر خود تغییرات جسمی و روانی بزرگي را تحمل کند. در چند ماه اول دوران بارداری، بدن مادر شروع به تولید برخی از هورمون ها، از جمله هورمون ریلاکسین خواهد نمود که به بدن کمک می کند تا برای زایمان طبیعی آماده شود. یکی از اثرات هورمون ریلاکسین، سست و شل شدن رباط هاي سراسر بدن زنان باردار است. به همین دلیل، خلق و خوی زنان باردار پایداري خود را از دست مي دهد و این افراد بیشتر از ساير خانم ها مستعد آسیب دیدن خواهند بود. همچنین، با رشد جنین داخل رحم زنان باردار، شکم اين مادران بزرگ تر شده و عضلات بدن فشار بیشتری را به خاطر حمل وزن اضافی نوزاد، به ویژه در منطقه ستون فقرات متحمل می شوند. اين شرايط به نوبه خود، منجر به بروز کمر درد در زنان حامله خواهد شد.

تصور می شود كه بارداری یک فاکتور برای آسیب دیدن زنان باردار بوده و منجر به بروز شرایط ویژه در بدن اين مادران می شود که ناراحتی و درد کمر در مراحل اولیه دوران بارداری یکی از آسيب ها است. لازم است بدانيد كه ناراحتی و درد کمر زنان باردار بیشتر به دلیل عوامل مکانیکی و ترشحات هورمونی مشاهده می شود. نتايج مطالعات اخير دانشمندان نشان می دهد كه نیم درصد زنان باردار دنیا از کمردرد رنج می برند؛ اما زمان و نقطه بروز اين درد در بدن زنان مختلف، متفاوت است.

علل بروز کمر درد در طی دوران بارداری زنان:

همانطور که می دانید بیشتر درد بارداری در منطقه لگن، ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک مشاهده می شود. شایع ترین علل بروز کمر درد در اوایل دوران بارداری زنان عبارتند از:

1. افزایش وزن بدن زنان در طي دوران بارداری:

اگر خانمي در طول دوران بارداری سالم بوده و این دوران را با آرامش پشت سر بگذارد، باز هم ستون فقرات او با به دست آوردن وزن اضافی تحت فشار قرار گرفته و او را دچار کمردرد خواهد كرد. از طرف ديگر، وزن جنین داخل رحم اين مادران هم در حال رشد بوده و فشار زيادي را به بدن خانم باردار وارد مي كند، كه فشار وارده بر روی عروق خونی و اعصاب موجود در لگن و پشت بدن باعث بروز کمردرد در اوایل دوران بارداری همه زنان خواهد شد.

2. بروز تغییرات اساسي در وضعیت بدن زنان باردار:

به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به یاد داشته باشید که دوران بارداری، مرکز ثقل بدن زنان را تغییر داده و باعث بروز درد در ناحیه پشت بدن اين افراد شود. همچنين، با توجه به کشیده شدن عضلات شکم برای حفظ تعادل مادر باردار، کمر او دچار درد و انحنا خواهد شد.
3. جدا شدن عضلات موازی قفسه سینه و استخوان شرمگاهی زنان باردار:
همانطور که می دانید با رشد رحم و گسترش روز به روز آن، عضلات موازی قفسه سینه و استخوان شرمگاهی مادران باردار از هم جدا مي شود، که این جدایی باعث بروز کمر درد در اين مادران شده و یا آن را شدت مي بخشد.

4. بروز استرس در زنان باردار:

استرس و بروز هیجان روحی در زنان باردار می تواند تنش عضلانی در ناحیه پشت بدن اين افراد ایجاد نموده و درد پشت ناشي از اسپاسم عضلانی را در بدن اين افراد ایجاد کند.

5. مواجه شدن زنان باردار با اضافه وزن:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله با اضافه وزن شدید مواجه باشید، به احتمال زیاد درد شديدي را در ناحیه پشت بدن خود تجربه خواهید کرد. بنابراین، اگر قبل از حامله شدن اضافه وزن دارید، سعی کنید آن را از بین ببرید، زیرا دوران حاملگی دوره بسیار طاقت فرسایی بوده و ممکن است وزن زیاد و رشد جنین، به عضلات بدن شما صدمه بزند.
اگرچه گفته می شود كه درد مترادف دوران بارداری است، اما بدانید که قابل درمان است! پیدا کردن علل بروز کمردرد می تواند به کاهش اين دردها و حتي درمان آن کمک زيادي کند.

روش هاي درمانی موجود برای کاهش درد ناحیه پشت زنان در طی دوران بارداری:

در ادامه این مقاله، برخی ترفندها را برای کمک به درمان کمردرد در اوایل دوران بارداری ارائه داده ایم، که عبارتند از:

1. زنان حامله باید محدودیت های لازم دوران بارداری را به خوبی بشناسند!

همیشه به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب نمایید. در صورتی که مجبور به خم شدن یا بلند کردن چیزهای سنگین هستید باید نحوه درست، بلند کردن آن ها را یاد بگیرید! هرگز کمرخود را بیش از حد خم نکنید. ابتدا بر روی زانو های خود خم شده و با چمباتمه زدن اشیا را از روی زمین بلند کنید، زیرا در این حالت فشار زیادی به کمر شما وارد نخواهد شد.

2. قرار دادن بدن در یک وضعیت مناسب در طی كل دوران بارداری:

یادتان باشد كه همه زنان باید در دوران حاملگی خود از نشستن یا ایستادن در یک حالت برای مدت زمان طولانی اجتناب کنند. همچنین، این افراد باید تا زمان به دنیا آمدن فرزند خود برای اجابت مزاج از توالت فرنگی استفاده کرده و یا برای استراحت کردن، یک صندلی راحت داشته باشند. علاوه بر اين موارد، زنان باردار باید از ایستادن بر روی یک پا خودداری نموده و در صورتی كه مجبور هستند برای مدت زمان طولانی در یک حالت بایستند، باید به طور مرتب وضعیت بدن خود را تغییر دهند.
همچنین، مادران باردار بايد در هنگام نشستن بر روی صندلی، برای حمایت از پشت بدن خود از بالش استفاده نموده و سعی کنند كه صاف بنشینند. علاوه بر اين موارد، اين مادران بايد در هنگام ایستاده بدن خود را راست نگه داشته و شانه های خود را آرام به عقب بکشند. زنان حامله باید در حین رانندگی، برای حمایت از کمر خود از صندلی کمری استفاده کرده و سعی کنند در زیر پاهای خود نیز وسیله ای مانند یک جعبه کوچک قرار دهند. در نهايت، به عنوان يك خانم باردار به خاطر داشته باشيد كه در هنگام استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، موقعیت صفحه نمایش کامپیوتر را بررسی نموده و از صندلی مناسب استفاده کنيد. بهتر است زنان شاغل ساعاتی از روز را به حرکت کردن در اطراف میز کار خود اختصاص داده و از هوای تازه در موقع صرف ناهار بهره ببرند.
اگر زنان حامله مجبور به کار کردن در خانه خود هستند، باید مراقب باشند كه در حال انجام کارهای خانگی از بلند کردن اشیا سنگین خودداری کنند. استفاده از یک حوله گرم یا یک کیسه آب گرم در پایین ترین نقطه کمر برای از بین بردن درد و آرامش زنان باردار بسیار مفید است. اگر شما هم به عنوان یک زن باردار دارای یک کودک نوپا هستيد، بدانید که وضعیت شما ویژه بوده و باید پایبند استفاده از اصلاحات و تکنیک های بلند کردن اشیا سنگین باشید. برای برداشتن فرزند خود همیشه زانو زده و یا با چمباتمه زدن، او را در آغوش بگیرید. اگر این کار برایتان مشکل است، بنشینید و اجازه دهید كه کودک بر روی دامان شما جای گیرد.

3. داشتن خواب راحت در طي دوران بارداري:

هرگز به عنوان یک زن حامله در هنگام خوابیدن، زانوهای خود را قفل نکنید. استفاده از یک بالش بارداری برای پشتیبانی از پاها و کمر، خواب راحت تری را برای شما رقم خواهد زد، زیرا قرار دادن یک بالش بین زانوها و دیگری در زیر شکم، مانع از بالا رفتن بیش از حد پاها شده و موقعیت مناسب خواب را براي اين مادران مهیا می کند. علاوه بر اين موارد% یادتان باشد كه استفاده از یک تشک طبی برای خوابیدن زنان حامله باعث آرامش و راحتی اين افراد خواهد شد.
همچنین، به عنوان یک زن حامله برای خارج شدن از رختخواب، ابتدا باید به یک طرف بدن خود رول خورده و بدون وارد کردن فشار به کمرتان، در حالت نشسته قرار بگیرید. سپس سعی کنید كه به آرامی بایستید. در هنگام مراجعه به دكتر متخصص زنان و زايمان هم از او در مورد انجام حرکات کششی شکم و تمرینات ورزشی سبک سوال نموده و با انجام ورزش هاي امن، از تاثیرات این تمرینات کمک بگیرید. يادتان باشد كه ورزش کردن و انجام حرکات کششی در دوران بارداری، کمردرد مادران باردار را از بین برده و انعطاف پذیری بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنی،ن زنان حامله می توانند با استفاده از یک ماساژ حاملگی ملایم (البته با رضایت دکتر خود) به آرامش رسیده و درد کمر خود را کاهش دهند!

هرگز، هیچ دارویی را بدون مشورت با دکتر معالج خود برای اولین بار مصرف نکنید، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری را در بدن شما و فرزند داخل رحمتان ایجاد کند. همیشه به عنوان یک زن حامله از لباس های راحت و مخصوص بارداری استفاده کنید! زیرا اگر لباس مناسب پوشيده و از سینه بند حمایتی زایمان استفاده کنيد، از وارد شدن فشار اضافی بر روی شانه ها و عضلات کمرتان جلوگیری مي شود. علاوه بر اين موارد، پوشیدن یک لباس برای پشتیبانی از شکم یا شلوار زایمان با باندهای پشتیبانی زیرشکم هم برای جلوگیری از ابتلا به کمردرد در طی دوران بارداری بسیار مناسب است.
در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه زنان حامله باید از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنند، زیرا این کار می تواند جریان خون بدن این افراد را مختل نموده و باعث شود كه اکسیژن لازم به عضلات نرسد. بروز این مشکل در دوران بارداری زنان یکی دیگر از علل کمردرد زنان است. علاوه بر نکات ذکر شده، زنان باید در طي دوران بارداری خود از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنند، زیرا باعث انحنای بیشتر کمر و ستون فقرات شده و بروز کمر درد را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، بهتر است همه زنان تا زمان تولد کودک خود از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنند! همچنین، بیشتر پزشکان متخصص زنان و زايمان توصیه می کنند كه زنان باید بعد از زایمان و در هنگام در آغوش گرفتن نوزاد خود از کفش های اسپرت یا كفش هايي با پاشنه کم برای پشتیبانی مناسب از بدن و کمر خود استفاده کنند. هر چند کفش های راحتی، مطلوب مد نیست، اما بهترین انتخاب برای ایمنی و راحتی مادر و کودک خواهد بود!

قسمت دوم اين مورد در مقاله بعدي ارائه مي شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/