مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی خطرناک در کمین زنان باردار

masmomiyat-bardari-1

هنگامی که شما به عنوان یک زن حامله، هر ماه به طور منظم برای معاینه شدن به مطب دکتر متخصص زنان و زایمان معالج خود می روید، آیا او به شما می گوید که دارای فشار خون بالایی هستید؟ آیا جواب آزمایش پروتئین موجود در ادرار شما مثبت است؟ آیا با دیدن این نتایج، در مورد سلامتی خود و فرزند داخل رحمتان نگران می شوید؟ آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که وجود این علائم ممکن است به بروز شرایط پیچیده تری مانند پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی در بدن شما منجر شود؟
اگر شما هم مانند بسیاری از زنان جوان و بی تجربه نگران این موضوع هستید، بدانید که این مشکلات در دوران بارداری هر زنی بسیار شایع بوده و اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، نمی تواند سلامتی مادر و جنین داخل رحم او را تحت تاثیر خود قرار دهد. در واقع، زمانی که فشار خون بالا و یا وجود پروتئین در ادرار زن بارداری تشخیص داده می شود، نباید موجب نگرانی خود او و اطافیانش شود، زیرا با انجام مراقبت های مناسب درمانی و تشخیص زودهنگام، می توان این بیماری را تحت کنترل قرار داد. در ادامه این مقاله، شما را با علل احتمالی بروز مشکل پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران بارداری، علائم و خطرات آن و چگونگی مراقبت از مادر و جنین داخل رحم او آشنا می کنیم. پس، به عنوان یک زن حامله اگر در مورد سلامت خود و فرزند داخل رحمتان در این باره شک دارید، خواندن مطالب زیر را فراموش نکنید.

بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران بارداری چیست؟

بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت بیماری مخصوص دوران بارداری زنان بوده و در شرایط شدیدتر، باعث تشنج زن حامله مبتلا به این بیماری خواهد شد. اما فراموش نکنید که این بیماری بسیار نادر است، ولی اگر زنی را مبتلا کند، شرایط زندگی را برای او و فرزند داخل رحمش بسیار سخت خواهد کرد. این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که تشنج ناشی از ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت، به دلیل فعالیت های بیش از حد عصبی و یا غیرطبیعی بودن این فعالیت ها در مغز فرد باردار مبتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت رخ می دهد. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که در میان کل زنان حامله در دنیا، در حدود 2000 الی 3000 زن به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مبتلا شده و با تشخیص به موقع پزشک متخصص زنان و زایمان کنترل شدند.
در واقع، می توان ادعا کرد که بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت یک وضعیت منحصر به فرد در دوران بارداری زنان است که جواب پره اکلامپسی یا مسمومیت آزمایش زنان باردار مبتلا به این بیماری مثبت است.، یعنی نتایج تست های این مادران باردار، میزان فشار خون را بالا و پروتئین موجود در ادرار [پروتئینوری] را هم پس از هفته بیستم از دوران بارداری مثبت نشان می دهد. آمارها نشان می دهد که بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت، در حدود 6/0 الی 8/0 درصد از زنان حامله در جهان به این بیماری مبتلا می شوند. اگر بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت، به موقع تشخیص داده نشده و از نزدیک تحت کنترل و نظارت قرار نگیرد، می-تواند نتایج ناگوار و غیر قابل جبرانی را در بدن مادر باردار به دنبال داشته باشد.

علل بروز بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در بدن زنان باردار چیست؟

محققان تاکنون نتوانسته اند علت اصلی بروز این بیماری در بدن زنان باردار را پیدا کنند. با این حال، یک فرضیه کلی درباره این بیماری وجود دارد که می گوید: "زنانی که سابقه فشار خون مزمن دارند، از مشکل چاقی و کمبود کلسیم در بدن خود رنج می برند و یا قبل از باردار شدن به بیماری های خاصی مانند دیابت مبتلا بودند، بیشتر از سایر زنان مستعد ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند."

آیا همه زنان حامله در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند؟

از آن جایی که بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در بین زنان باردار شایع است، بنابراین همه ما باید بدانیم که کدام افراد بیشتر از سایر همنوعان خود در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. این اشخاص عبارتند از:
• زنانی که در زمان باردار شدن، 20 ساله هستند و یا افراد بارداری که بیش از 40 سال سن داشته باشند، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.
• زنانی که شیوه زندگی آن ها پراسترس بوده و قبل از باردار شدن دارای فشار خون بالا و مشکلات کلیه بوده اند، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.
• مادرانی که برای اولین بار حامله شده اند، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.
• زنانی که مادر و یا خواهر آن ها، قبلا در دوران بارداری خود به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مبتلا شده بود، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.
• زنانی که اندازه BMI بدن آن بیش از 30 می باشد، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.
• زنانی که در بارداری خود بیش از یک جنین را در داخل رحمشان دارند، بیشتر از سایر مادران باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت قرار دارند.

علائم بروز بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران بارداری زنان کدام ها هستند؟

در ابتدا، لازم است بدانید که می توان بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت را به دو دسته طبقه بندی کرد. این دو دسته عبارتند از:

1. نوع اول، حالت خفیف بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت:

این وضعیت از بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت به راحتی و با چک کردن فشار خون زنان حامله و انجام آزمایش ادرار برای اندازه گیری پروتئین موجود در آن، تشخیص داده می شود. بنابراین، اگر جواب آزمایش زن حامله ای فشار خون بالا و یا وجود پروتئین در ادرار او را نشان دهد، وجود این دو نشانه به او می گوید که ممکن است به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مبتلا شده باشد.

2. نوع دوم، حالت شدید بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت:

معمولا در برخی زنان حامله، علائم بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت به صورت یکپارچه و شدید مشاهده می شود، که نشان دهنده مبتلا شدن فرد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید خواهد بود. یادتان باشد که این زنان بهتر است در هنگام مواجه شدن با علائم بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و وضعیت بدن خود را بررسی کنند.

masmomiyat bardari 3

برخی از علائم شایع ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید در بین زنان باردار عبارتند از:

• اگر نور شدید و روشن برای زن حامله بسیار ناراحت کننده باشد، به احتمال زیاد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید مبتلا شده است.
• اگر خانم بارداری در برخی موارد چشم انداز های مبهمی را مشاهده کند، به احتمال زیاد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید مبتلا شده است.
• مبتلا شدن به سردرد شدید، یکی از علائم مهم مبتلا شدن زنان به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید است.
• بروز درد در سمت راست شکم زن باردار، یکی دیگر از علائم مهم مبتلا شدن زنان به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید می باشد.
• جالب است بدانید که استفراغ کردن شدید و یا ابتلا مبتلا شدن مادر حامله به حالت تهوع شدید هم از علائم بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت می باشد.
• اگر خانم بارداری در بدن خود احساس کوفتگی شدید بکند، به احتمال زیاد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید مبتلا شده است.
• اگر خانم بارداری کاهش ادرار شدیدی را در بدنش تجربه کند، به احتمال زیاد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت شدید مبتلا شده است.
• در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که بروز تنگی نفس در زنان باردار هم یکی از علائم مهم مبتلا شدن این افراد به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت می باشد.

علائم بروز بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران بارداری زنان کدام ها هستند؟

ممکن است جواب آزمایش پره اکلامپسی یا مسمومیت برخی زنان حامله مثبت شده و مبتلا شدن آنها به این بیماری تشخیص داده شود، اما این افراد برای اطمینان بیشتر باید بروز علائم دیگر این بیماری را هم در بدن خود زیر نظر بگیرند. این علائم عبارتند از:
• بروز حالت تشنج در زنان باردار
• بروز برخی حالت های ناخودآگاه در بدن زن باردار
• مبتلا شدن زن حامله به سردرد و درد عضلات بدن
• بروز اضطراب و استرس در فرد باردار

چگونه خود زن حامله می تواند تشخیص دهد که به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مبتلا شده است؟

به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که د اگر زن حامله ای به طور منظم به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند، دکتر به او انجام آزمایشات مختلفی را برای تعیین هر یک از علائم ذکر شده در بالا توصیه خواهد کرد. برخی از مهم ترین این آزمایش ها عبارتند از:
• نظارت مداوم بر فشار خون زن حامله
• انجام آزمایش برای بررسی میزان پروتئین موجود در ادرار زن باردار
• انجام آزمایش خون برای بررسی بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در بدن زن باردار
• معاینه شدن مداوم کلیه های زنان در دوران بارداری توسط دکتر متخصص زنان و زایمان
• انجام سونوگرافی برای بررسی میزان رشد جنین داخل رحم مادر باردار
• انجام اسکن داپلر برای بررسی میزان خون جریان یافته به جفت برای تغذیه جنین داخل رحم مادر باردار

علائم پره اکلامپسی بعد از زایمان را حتما باید بدانید

زنان حامله خود چگونه می توانند تشخیص دهند که به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مبتلا شده اند؟

زنان باردار می توانند با بررسی علائم بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت در بدن خود و یا با انجام دادن آزمایشات مختلف، مبتلا شدن خود به این بیماری را مشخص کنند. همچنین، یادتان باشد اگر آزمایشات فوق نتوانست مبتلا شدن فرد باردار را به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت مشخص کند، آزمایش دیگری برای دانستن دلیل تشنج زنان حامله صورت می گیرد.

بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت چگونه می تواند بر جنین داخل رحم مادر باردار تاثیر می گذارد؟

خبر خوب این است که اگرچه بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت می تواند عوارض جدی بر روی جنین داخل رحم مادر باردار داشته باشد، اما هنوز هم شانس به دنیا آمدن نوزادان سالم از مادران باردار مبتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت هم وجود دارد.
با این حال، که در صورت بی توجهی، بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت می تواند تأثیرات نامطلوبی بر روی سلامت مادر باردار و جنین داخل رحم او داشته باشد. مهم ترین عوارضی که بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت بر روی جنین داخل رحم مادران باردار دارد، عبارتند از:
• تولد نوزادانی با وزن خیلی کم
اما، مهم ترین عوارضی که بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت بر روی سلامت مادران باردار دارد، عبارتند از:
• بروز نارسایی کبد در مادران باردار مبتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت
• مبتلا شدن مادر باردار به بیماری های قلبی عروقی در آینده
• بروز تشنج ابستنی در مادران باردار بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت
• سندرم HELLP - بیماری است که معمولا در اواخر دوران بارداری زنان رخ داده و در نتیجه این بیماری، تعداد گلبول های قرمز خون در بدن مادر کم شده و او با مسائلی در ارتباط با با عملکرد کبد خود روبرو خواهد شد.

چگونه بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت بر روی سلامت جنین داخل رحم مادر باردار تاثیر می گذارد؟

بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت به طور مستقیم بر روی جفت، که مسئول ارائه اکسیژن، خون و مواد مغذی به جنین داخل رحم مادر باردار است، تاثیر می گذارد. در واقع، این بیماری با بالا بردن فشار خون مادر باردار، میزان جریان خون در بدن او را کاهش می دهد. بنابراین، منجر به عملکرد نامناسب جفت شده و کودک داخل رحم را از منبع مناسب مواد مغذی محروم می کند. لازم است بدانید که بسیاری از نوزادان متولد شده با این وضعیت، دارای وزن کمی در هنگام تولد و یا دیگر مسائل مربوط به سلامتی بوده اند.

masmomiyat bardari 4

روش های درمانی ارائه شده برای بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت کدام ها هستند؟

به خاطر داشته باشید که اگر در = دوران بارداری، به طور مرتب به مطب پزشک معالج خود مراجعه کنید، او امکان تشخیص بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت را در مراحل اولیه خواهد داشت. با این که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است برای شما توصیه هایی داشته باشد. برخی از مهم ترین این توصیه ها عبارتند از:
• کاهش مصرف نمک و یا اجتناب از خوردن نمک در رژیم غذایی دوران بارداری
• تلاش برای هیدراته نگه داشتن بدن در طی دوران بارداری، با نوشیدن مقدار زیادی آب
• اجتناب از قرار دادن مواد غذایی سرخ شده و یا فست فود در رژیم غذایی دوران بارداری
• استراحت کردن در طی دوران بارداری
• ورزش کردن در طی دوران بارداری، در صورت امکان (حتی پیاده روی برای چند دقیقه هم کافی خواهد بود.)
• علاوه بر این موارد، به عنوان یک مادر باردار در مواقعی که بر روی یک صندلی نشسته اید، مطمئن شوید که پاهای خود را بالا نگه می دارید.
• اجتناب از مصرف الکل و کافئین در طی دوران بارداری
علاوه بر این موارد، به عنوان یک خانم مبتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت به خاطر داشته باشید که دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است برخی داروهای شیمیایی را هم برای شما توصیه کند، که عبارتند از:
• داروهای کاهش فشار خون
• داروهای سندرم HELLP
• داروهای درمان تشنج در طی دوران بارداری
همچنین، در بسیاری از موارد، هنگامی که نتیجه تست ابتلا به پره اکلامپسی یا مسمومیت و یا اکلامپسی مثبت باشد، دکتر متخصص زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می کند که نوزاد خود را به دنیا آورند، حتی اگر زودرس باشد. از نظر بسیاری از پزشکان، این کار، در امن نگه داشتن مادر و نوزاد او موثر خواهد بود.

عوارض جانبی بیماری اکلامپسی و پره اکلامپسی یا مسمومیت پس از به دنیا آمدن نوزاد کدام ها هستند؟

خوشبختانه، باید بگوییم که وثتی نوزادی از مادر مبتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت متولد می شود، هیچ خطر بهداشتی در ارتباط با سلامتی او وجود ندارد. با این حال، مادران در معرض خطر ایم بیماری در زندگی آینده خود هستند. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان حاکی از این واقعیت است که مشکل کلیه و فشار خون بالا برخی از ناراحتی هایی خواهد بود که می تواند مادران مبتلا به بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت را تحت تاثیر قرار دهد.

تنها درمان بیماری پره اکلامپسی یا مسمومیت، داشتن زندگی سالم و یک رژیم غذایی متعادل است. بنابراین، اگر شما یکی از کسانی هستید که فشار خون بالایی در طی دوران بارداری خود داشته اید، به دنبال حفظ تناسب اندام خود باشید.

اگر مستعد مسمویت بارداری هستید بهتر است درباره وقوع این بیماری بعد از زایمان هم بدانید، 5 عارضه خطرناک پره اکلامپسی بعد از زایمان را حتما مطالعه کنید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من برام یک سری ازمایشات نوشتن مثل کبد کلیه وپروتین برام دعاکنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نگران نباشید انشاالله مشکلی پیش نمیاد.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/