مراحل شیردهی به نوزادان

why_is_breast_milk_so_good__1538542752_83145

در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشید که شناخت روند درست شیردهی به شما کمک می‌کند تا میزان تولید شیر در بدن خود را در این دوره افزایش دهند. به همین دلیل، در مقاله زیر، روند شیردهی به نوزادان را به سه مرحله اصلی طبقه‌بندی کرده و برای شما، مادران عزیز ارائه داده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

برای اطلاع از مزیت های شیر مادر برای نوزادان این مطلب مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر را بخوانید.

مرحله اول- روند شیردهی سالم به نوزادان:

بدن ماد در مراحل مختلف شیردهی، به خواسته‌های  نوزاد خود جهت انجام عمل تغذیه پاسخ داده و با استفاده از روش‌های زیر سبب تولید شیر در سینه مادر می‌شود. این مراحل عبارتند از:

  • مکیدن سینه مادر توسط  نوزاد شیرخوار، گامی قوی برای تولید شیر در سینه‌ها به شمار می‌رود. بنابراین، مغز مادر بلافاصله این پیام را دریافت می‌کند. در این حالت، مغز مادر دستور آزاد شدن هورمونی به نام اکسی‌توسین را داده و این هورمون به خون مادر وارد می‌شود. هورمون اکسی‌توسین از خون به عضلات پستان مادر منتقل شده و شیر ناشی از ترشح هورمون پرولاکتین، از طریق سینه‌ها جریان پیدا می‌کند. در این مرحله، مادر می‌تواند تغذیه  نوزاد خود را با شیر مادر آغاز نماید.

اگر میخواهید نوزاد خود را از شیر بگیرید این مطلب چگونه نوزادم را از شیر بگیرم؟  را بخوانید.

مرحله دوم- علائم شیردهی سالم به نوزادان:

علائمی که در این مرحله، آمادگی بدن مادر را برای شیر دادن به نوزاد نشان می‌دهند، عبارتند از:

  • ممکن است این موضوع کمی برای شما تعجب‌آور باشد که چطور بدن مادر، زمانی که  نوزاد او گرسنه می‌شود، برای شیر دادن آماده است. معمولاً بدن مادر دو هفته بعد از زایمان به برنامه تغذیه‌ای نوزاد خود عادت کرده و برای شیر دادن به او آماده می‌شود. اکثر مادران برای به دست آوردن این آمادگی نوعی سوزش در زیر سینه‌های خود احساس نموده و گاهی اوقات با شنیدن صدای گریه  نوزاد، این درد را در سینه‌های خود حس می‌کنند؛ این درد با ادامه گریه نوزاد، به شدت افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر از زمان تغذیه نوزاد مدتی گذشته و هنوز مادر او را شیر نداده باشد، به احتمال زیاد احساس ناراحتی در سینه‌های او به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، بدن بسیاری از زنان به طور خودکار زمان تغذیه نوزاد را دریافته و خود، شروع به شیر دادن  نوزاد می‌کنند.

مرحله سوم- نکاتی برای شیردهی صحیح نوزادان:

جالب است بدانید که آشنایی مادران با موارد زیر، به آن‌ها کمک می‌کند تا زمان شیردهی را برای خود و  نوزاد بسیار لذت‌بخش کنند. این موارد عبارتند از:

برای اطلاع از بهترین موقعیت برای شیردهی نوزادان این مطلب بهترین موقعیت مادران در زمان شیردهی برای نوزادان چیست؟ را بخوانید.

  • به عنوان یک مادر ، سعی کنید عمل تغذیه  نوزاد خود را در یک اتاق آرام انجام دهید. همچنین، در هنگام شیر دادن به فرزندتان، آرامش خود را حفظ نموده و باعث حفظ احساس آرامش در فرزند کوچک خود نیز شوید. در برخی موارد، بعد از تغذیه نوزاد، حوله‌ گرمی را در اطراف سینه‌های خود قرار دهید. علاوه بر این موارد، بعد از هر با تغذیه، نوزاد را بلند نموده و با زدن کف دست به ناحیه پشت بدن، او را به آروغ زدن مجبور نمایید.

اگر با رعایت موارد ذکر شده، هر گونه ناراحتی را در بدن خود یا  نوزاد احساس کردید، حتماً در این مورد با پزشک متخصص اطفال/ زنان و زایمان مشورت کنید. یادتان باشد که مراقبت از سینه‌های مادر شیرده بسیار مهم می‌باشد، زیرا به طور منظم برای تغذیه نوزادان کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ابراز نگرانی زیاد در مورد میزان وزن خود پس از انجام زایمان اجتناب کنید. این مشکل به مرور زمان، خودبه‌خود حل خواهد شد. در غیر این صورت، پس از اتمام دوران شیردهی می‌توانید رژیم غذایی متعادلی را برای کاهش وزن خود از متخصص تغذیه دریافت کرده و بدن خود را به اندازه دوران قبل از بارداری برسانید.

در نهایت، به خاطر بسپارید که هر مادری باید در دوران شیردهی اطمینان حاصل کند که در هر وعده غذایی از غذاهای مناسب و مغذی استفاده نموده و به اندازه کافی خوابیده است. همچنین، حفظ آرامش در این دوره به مادران کمک خواهد کرد تا ماه‌های اولیه زندگی خود پس از تولد نوزاد را به سهولت پشت سر بگذارند. فراموش نکنید که دوران شیردهی، زمان مناسبی برای ایجاد  پیوند عاطفی بین مادر و  نوزاد می‌باشد.  نوزادان خیلی زودتر از آنچه که شما فکر می‌کنید، رشد کرده و بزرگ‌تر خواهند شد. پس قدر این دوران را بدانید و از جلسات تغذیه نوزاد با شیر مادر که برای مدت محدودی است، لذت ببرید تا هم خودتان و هم فرزند کوچکتان به آنچه می‌خواهید، دست پیدا کنید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/