علت ورم سینه های مادر پس از شیر گرفتن کودک چیست ؟

34c32d11_5d69_4e5b_9b0b_157d5f74174d_fotolia_138349534_subscription_monthly_m__1537944536_52107

هنگامی که روند شیر دادن به نوزاد قطع شود، چه اتفاقاتی ممکن است برای مادران شیرده بیفتد؟

به خاطر داشته باشید که وقتی کودکی از شیر گرفته می‌شود، می‌تواند شرایط سختی را برای مادر خود ایجاد نموده و تجربه تلخی برای او به ارمغان آورد. این شرایط عبارتند از:

اگر کودک خود را از شیر گرفتید و سینه هایتان درد میکند این مطلب آیا درد سینه های مادر بعد از شیر گرفتن کودک طبیعی است؟ را بخوانید

1- بروز زگیل پستان در مادر شیرده:

اگر از شیر گرفتن کودکان به صورت تدریجی انجام شود، زگیل پستان به ندرت در بدن مادر اتفاق خواهد افتاد. با این حال، اکثر مادران درد خفیفی را در سینه‌های خود احساس می‌کنند که در برخی موارد برای آن‌ها بسیار مشکل‌ساز است. این امر به دلیل ماندن مازاد شیر در سینه‌های مادر رخ داده و سبب سفت شدن آن‌ها می‌شود.

2- افسردگی و تغییرات خلقی مادران شیرده:

معمولاً میزان ترشح هورمون‌های پرولاکتین و اکسیتوسین در بدن مادر در دوران شیردهی بسیار بالا می‌رود، اما با پایان دادن به تغذیه نوزاد با شیر مادر، روند تولید آن‌ها نیز در بدن کاهش یافته و این تغییرات هورمونی باعث ایجاد افسردگی و نوسانات شدید اخلاقی در مادران خواهد شد.

3- افزایش وزن مادران:

همان‌طور که می‌دانید مادر شیرده باید در طول هر روز 500 کالری مصرف کند، زیرا عمل شیردهی اشتهای او را به مواد غذایی افزایش می‌دهد. اما زمانی که روند شیردهی متوقف شود، اشتهای او کاهش نمی‌یابد؛ این امر می‌تواند منجر به افزایش وزن مادران بعد از پایان دوران شیردهی شود.

4- بروز دوره‌های سنگین قاعدگی در زنان، بعد از دوران شیردهی:

به طور کلی، چرخه قاعدگی زنان ممکن است تا زمان شیردهی اصلاً ظاهر نشود، اما با قطع شیر دادن به نوزاد این روند در بدن آن‌ها از سر گرفته خواهد شد. این وضعیت در علم پزشکی با عنوان "نازایی دوران شیردهی" شناخته می‌شود. علت بروز این امر در بدن زنان ناشناخته بوده و اکثر متخصصان زنان و زایمان معتقدند که به دلیل دخالت هورمون پرولاکتین و اکسی توسین در تولید تخمک در داخل  تخمدان زنان شیرده روی می‌دهد. در واقع، هنگام قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر، هورمون‌های پرولاکتین و اکسی توسین در بدن مادر به مقادیر پیش از حاملگی بازگردانده شده و تخمدان‌ها عملکرد طبیعی خود را برای بارداری ادامه می‌دهند. به همین دلیل، بعضی از زنان ممکن است پس از قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر، با دوره‌های سنگین قاعدگی روبرو شوند و این حالت به احتمال زیاد، به دلیل بزرگ‌تر شدن رحم رخ دهد. با این وجود، زیاد نگران نشوید! زیرا بعد از گذشت چند دوره، دوره‌های قاعدگی شما به حالت عادی خود باز خواهند گشت!

در نهایت، یادتان باشد از آنجایی که ترشح هورمون‌های پرولاکتین و اکسیتوسین، بعد از مدتی به مقادیر پیش از بارداری خود بازمی‌گردد، امکان مبتلا شدن مادر شیرده به افسردگی و دوره‌های قاعدگی سنگین در چند ماه آینده پس از قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر رخ خواهد داد. همچنین، این افراد برای کنترل افزایش وزن خود می‌توانند با رعایت رژیم متعادل غذایی میزان وزن خود را در حالت تعادل نگه داشته و سلامت بدن خود را تضمین کنند. با این حال، سینه‌های متورم مادر در این دوران می‌تواند مشکلات زیادی را برای او ایجاد کند، زیرا غدد موجود در پستان‌ها در عرض چند هفته پس از قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر هنوز به  تولید شیر ادامه می‌دهد.

اگر پس از شیر گرفتن کودک خود درد سینه دارید این مطلب از شیر گرفتن کودک و مشکلات سینه مادر را بخوانید

چگونه می‌توان ورم سینه‌های مادران را پس از متوقف شدن تغذیه نوزاد با شیر مادر درمان نمود؟

اقدامات مختلفی وجود دارد که مادران شیرده می‌توانند با انجام آن‌ها از تورم و تحریک شدن سینه‌های خود در دوران از شیر گرفتن نوزاد استفاده کنند. این اقدامات تسکین‌دهنده به شرح زیر می‌باشند:

1- مادری که روند شیر دادن به کودک خود را متوقف نموده است، می‌تواند برای کاهش میزان تورم در سینه‌های خود، هر 15 دقیقه از بسته آب سرد یا یخ استفاده کنید. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که قرار دادن بسته آب سرد بر روی سینه‌ها به مدت 15 دقیقه، در هر ساعت می‌تواند میزان ناراحتی و تورم این عضو بدن را کاهش دهد. البته، فراموش نکنید که هنگام قرار دادن آب سرد به هیچ وجه سینه‌های خود را فشار ندهید؛ فقط بسته آب سرد را در محل درد قرار دهید.

2- مادرانی که دچار تورم و درد سینه در دوران بعد از شیردهی شده‌اند، می‌توانند پس از مشاوره با دکتر متخصص زنان و زایمان، از داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی مانند استامینوفن (پاراستامول) و ایبوپروفن برای کاهش میزان تورم و درد سینه‌های خود استفاده کنند.

3- مادران شیرده که پس از پایان دوره شیردهی با تورم و ناراحتی سینه مواجه شده‌اند، بهتر است از سینه‌بندهایی استفاده کنند که بتواند از سینه‌های تحریک‌شده آن‌ها بهتر حمایت کند. نکته مهم دیگر برای درمان درد و تورم سینه‌های مادران پس از پایان دوران شیردهی، این است که هرگز بعد از متوقف نمودن عمل شیر دادن به نوزاد، شیر تولیدشده در سینه‌های خود را بیرون نریزید. این کار می‌تواند ترشح دوباره هورمون‌های پرولاکتین و اکسیتوسین را در بدن شما تحریک کرده و با تولید دوباره شیر، مشکلات زیادی را برای سلامتی شما ایجاد کند.

در نهایت، یادتان باشد که در اغلب موارد، درد و ناراحتی شدید ناشی از تحریک سینه‌ها تنها برای پنج روز آینده بوده و دیگر ادامه نخواهد یافت. اما اگر بعد از این مدت، زگیل‌هایی در داخل سینه‌های شما ایجاد شد و درد و ناراحتی بیش از پنج روز ادامه یافت، می‌تواند نشانه بروز عفونت در کانال شیر سینه‌های شما باشد. همچنین، اگر عمل متوقف کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر، به طور ناگهانی و در طی یک روز انجام گیرد، این امر می‌تواند عفونت شدید شیر را در سینه مادر به دنبال داشته و سبب مبتلا شدن او به برخی بیماری‌ها مانند ماستیت شود که برای درمان آن، به مراقبت‌های پزشکی خاصی نیاز خواهد بود.

چگونه می‌توان از تورم سینه‌های زنان در دوران از شیر گرفتن کودک جلوگیری نمود؟

جالب است بدانید که تنها راه جلوگیری از ایجاد تورم و ناراحتی در سینه‌های زنان شیرده، بعد از متوقف نمودن روند شیردهی کودک، این است که عمل شیر دادن به طور تدریجی متوقف شود. در واقع، اگر روند شیر دادن به نوزاد به طور ناگهانی قطع گردد، نه تنها برای مادر شیرده، بلکه برای نوزاد او نیز مناسب نخواهد بود.

اگر کودک خود را از شیر گرفتید این مطلب از شیر گرفتن کودک و مشکلات سینه مادر را بخوانید

آیا می‌توان با قرار دادن برگ کلم بر روی سینه‌های متورم زنان در دوران از شیر گرفتن کودک، آن‌ها را درمان نمود؟

بله، قرار دادن برگ کلم یخ‌زده بر روی سینه‌های متورم مادران شیرده می‌تواند یک روش درمان مناسب باشد. برای این کار، یک برگ کلم را بشویید، پس از سرد کردن در فریزر، آن را بر روی پستان متورم خود قرار دهید و با یک سینه‌بند تمیز و محکم ببندید. کلم را تا زمانی بر روی سینه خود نگه دارید که برگ آن خشک و گرم شود. در صورت لزوم، می‌‌توان از برگ‌های تازه کلم نیز برای خنک کردن و کاهش درد سینه‌های مادر در دوران از شیر گرفتن کودک، به دفعات متعدد استفاده نمود. با این حال، توجه داشته باشید که تا به حال، هیچ شواهد علمی مبنی بر اثبات این که کلم می‌تواند تحریک سینه‌ها را در مادران شیرده بعد از قطع عمل شیر دادن کاهش دهد، وجود ندارد؛ ولی بسیاری از زنان با استفاده از برگ کلم میزان درد و ناراحتی را در سینه‌های خود کاهش می‌دهند. کارشناسان معتقدند که این روش بی‌ضرر بوده و برای کاهش درد مادران بسیار مفید است.

سینه‌های زنان معمولاً به ترشح شیر در داخل خود به مدت دو سال پس از متوقف کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر، ادامه می‌دهند. با این وجود، در طول چند هفته اول پس از قطع عمل شیردهی، میزان تولید شیر در سینه‌های مادر، به تدریج کاهش یافته و سینه‌ها ممکن است در یک لحظه، با دیدن کودک و ابراز محبت دوباره فعال شده و شیر طبیعی تولید کنند. اگر شما هم به عنوان یک خانم جوان به طور مکرر با این مشکل مواجه می‌شوید که همراه با درد یا احساس سوزش است، حتماً با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

از شیر گرفتن کودکان در موعد مقرر و مناسب برای تغذیه درست و سلامت او ضروری است. ولی این کار باید به تدریج و با رشد آرام کودک صورت گرفته و مواد غذایی جامد جایگزین شیر مادر شود. با این کار، علاوه بر این که کودک به مصرف مواد غذایی جامد علاقه نشان می‌دهد، مادر نیز پس از پایان دوران شیردهی حس آزادی را تجربه خواهد نمود، البته پیوندی که بین کودک و مادر در طی این دوران ایجاد شده است، هرگز از بین نخواهد رفت. در واقع، متوقف کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر امری طبیعی بوده و  برای رشد کودک لازم است. اما به عنوان یک مادر قبل از یک سالگی کودک اگر مجبور به انجام این کار نشدید، آن را به هیچ وجه انجام ندهید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/