هنگام زایمان در آب چگونه از استخر استفاده کنیم؟ (بخش دوم)

هنگام زایمان در آب چگونه از استخر استفاده کنیم؟ (بخش دوم)

در هنگام زایمان در آب چگونه از استخر استفاده کنیم؟ (بخش اول) نکات مهمی درباره زایمان در آب گفته شد ، در ادامه می خوانید.

آیا خوردن و نوشیدن در استخر زایمان در آب امکان دارد؟

حتما زمانی که برای انجام زایمان در آب ، در استخر هستید حجم زیادی از آب بنوشید چرا که انرژی مصرف کرده و عرق می کنید، آب و آبمیوه حتما در دسترستان باشد، فرد کمک کننده به زایمان می تواند لیوانتان را پر کند و به شما تحویل دهد یا زمانی که آبمیوه را با نی می خورید لیوان را در دست بگیرد.
اگر تصمیم دارید در خانه عمل زایمان در آب را انجام دهید، هروقت که خواستید و هر چیزی که خواستید می توانید بخورید، اگر در بیمارستان یا مرکز زایمان هستید، احتمالا قوانینی درباره زمان و چیزهایی که می توانید در طی زایمان در آب بخورید وجود دارد، قبل از زایمان این مورد را با پرستارتان در میان بگذارید تا کاری که می خواهید انجام شود را پیش ببرید.

اگر در طی زایمان در آب نیاز به دستشویی داشتم چه کنم؟

باید در طی زایمان در آب مثانه تان خالی باشد تا فضای کافی برای لگن ایجاد شده و نوزادتان از آن عبور کند، خارج شدن از استخر برای رفتن به دستشویی به طور مرتب می تواند آزار دهنده باشد اما اهمیت دارد، وقتی دوباره وارد آب می شوید احساس خوبی به شما می دهد.
در حین زایمان در آب ،هر زمان که از استخر بیرون آمدید باید سریعا یک حوله بزرگ و گرم روی خود قرار داده یا حوله سرهم بپوشید و خود را گرم نگه دارید، اگر گرمکن متحرک (مثلا بخاری برقی) در اتاق وجود دارد زایمان باید آن را روشن کرده تا زمانی که از استخر خارج شدید شما را گرم نگه دارد، مگر آنکه آن روز هوا گرم باشد.

zayman-dar-ab-k1.jpg

چطور تصمیم بگیرم که دقیقا در کجا زایمان در آب را انجام دهم؟

درست قبل از زمان زور زدن برای خروج نوزاد، انقباضات شدیدتر و سریع تر می شوند، احتمالا احساس خواهید کرد که دیگر نمی توانید تحمل کنید، در این زمان است که احساس می کنید باید از استخر بیرون بیایید حتی اگر از قبل برنامه زایمان در آن را چیده بودید یا ممکن است با وجود عدم برنامه ریزی برای زایمان در آب احساس کنید که نمی توانید به راحتی از استخر بیرون بیایید.
به غیر از مواردی که بیمارستان یا مرکز زایمان قوانین مشخصی برای عدم زایمان در آب داشته باشند، اختیار دارید کارهایی که با گذشت زمان باید انجام شوند را انتخاب کنید.
اگر در استخر ماندید از غریزه خود پیروی کرده و حالت قرارگیری که به نظرتان بیشترین کمک به خروج موثر نوزاد از کانال زایمان را می کند انتخاب کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که در این مرحله تحمل ندارید کسی به شما دست بزند بنابراین اگر همراه زایمان در آب باشد، در آن لحظه از او خواهید خواست که فورا از آب خارج شود.
ممکن است در آن زمان تمایل به ناله کردن، فریاد زدن و جیغ کشیدن داشته باشید، هر کاری که احساس خوبی به شما می دهد انجام دهید.
از آن جایی که نوزادتان در درون بدنتان حرکت می کند امکان دارد که در آب به علت فشار وارده به روده ها مدفوع کنید، در این مورد نگران نباشید چرا که این حالت چه در زایمان در آب چه جای دیگر ، در زمان زایمان بسیار معمول است، ماما برای تمیز کردن آب به راحتی مواد اضافی را از آب خارج می کند.
بسیاری از زنان حالت نشستن روی دو زانو با خم شدن و قرار گرفتن دست ها روی زمین را بهترین وضعیت قرارگیری برای زایمان می دانند، اگر با کمک همراه زایمان حالت نصفه و نیمه نشستن رو یک زانو را در نظر گرفتید مطمئن شوید که در سر نوزاد در هنگام تولد کاملا زیر آب باشد.
با فرارسیدن زمان زایمان احتمالا ماما از یک آینه کوچک برای پی بردن به میزان خروج نوزاد از طریق دیدن سر او استفاده خواهد کرد، ممکن است شما و همراه زایمان هم بخواهید از آینه نوزاد را ببینید.
اگر در خانه زایمان در آب را انجام می دهید، از تهیه وسایل مورد استفاده در زایمان همانند آینه مطمئن شوید، برخی از ماماها این وسایل را با خود به همراه دارند اما برخی دیگر از شما خواهند خواست که آن ها را تهیه کنید.

آیا هنگام زایمان در آب می توانم دفع جفت را هم در استخر انجام دهم؟

دفع جفت تحت عنوان مرحله سوم زایمان خوانده می شود، بسیاری از پرستاران از دفع جفت در حین زایمان در آب راضی خواهند بود.
با این حال پرستار از شما خواهد خواست برای بررسی میزان خون از دست رفته از استخر خارج شوید، همراه زایمان می تواند با حوله گرم منتظر شما و نوزادتان مانده تا از استخر بیرون بیایید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/