هنگام زایمان در آب چگونه از استخر استفاده کنیم؟ (بخش اول)

هنگام زایمان در آب چگونه از استخر استفاده کنیم؟ (بخش اول)

نکته اول اینکه وقت کافی برای پیدا کردن بیمارستان یا مرکز زایمان نزدیک محل زندگیتان که استخر زایمان در آب را ارائه می دهد بگذارید، برای انتخاب مامایی که برای زایمان در آب آموزش دیده و تجربه دارد درخواست دهید.
احتمالا می خواهید درباره نحوه استفاده از استخر فکر کنید، آیا فقط برای تسکین درد طی زایمان از آن استفاده می کنید؟ یا برای تولد نوزاد در آب از آن استفاده می کنید؟ بهتر است که در این رابطه با پرستار خود‌ از پیش صحبت کنید.

برای زایمان در آب ، چه زمانی باید به استخر رفت؟

هنوز درباره بهترین زمان برای رفتن به استخر برای زایمان در آب بحث وجود دارد، اگر که می خواهید زایمان در آب داشته باشید هر زمانی که خواستید می توانید وارد استخر شوید، در مراحل اولیه زایمان انقباضات معمولا خیلی شدید نیستند ولی چندین ساعت طول کشیده و می تواند با کمردرد همراه باشد.
بنابراین باید استخری پیدا کنید که در مراحل اولیه زایمان در آب درون آن راحت بوده و از هدر رفتن انرژی تان جلوگیری کرده و از شدت درد کمرتان بکاهد، اگر قدرت انقباضات کمتر شده می توانید برای مدتی از استخر بیرون بیایید تا انقباضات شدیدتر شوند و سپس زمانی که درد داشتید دوباره به استخر بازگردید.
اگر می خواهید که از زمان شروع زایمان از استخر استفاده کنید، نیاز است که آب در طی زایمانتان عوض شود، استخر باید خالی و ضدعفونی شده و بعد از ۲۴ ساعت مجددا پر شود.
اگر از استخر زایمان در بیمارستان یا مرکز زایمان استفاده می کنید، زمانی وارد آب خواهید شد که گردن رحم به اندازه ۵ سانتی متر متسع شود، در این زمان معمولا انقباضات تان شدیدتر می شوند چرا که در مرحله فعال زایمان هستید ، که بهترین زمان برای زایمان در آب است.
بعضی از بیمارستان ها و مراکز زایمان این قانون را دارند، چرا که زود رفتن به استخر زایمان را به تاخیر خواهد انداخت و به تداخلات پزشکی دیگر منجر خواهد شد، سایر بیمارستان ها اجازه می دهند که هر زمان نیاز به استفاده از استخر داشتید حتی زمانی که انقباضات کم شده و برای مدت کمی از آن خارج می شوید در مورد آن تصمیم بگیرید.

zayman-dar-ab-k7.jpg

چه کسی می تواند در استخر زایمان در آب کنار شما باشد؟

در اکثر موارد ماما همراه شما وارد استخر نخواهد شد، می توانید از فرد کمک کننده در زایمان بخواهید که به شما در استخر ملحق شود، با هر کسی که در این قضیه درگیرند قبل از زایمان درباره آرزوهایتان صحبت کنید، حتی اگر فرد کمک کننده در زایمان وارد استخر نشود، بودن فردی خاص که به شما نزدیک است مثلا همسرتان، می تواند کمک کننده برای انجام هرچه بهتر زایمان در آب ، باشد.

بهترین حالت های قرارگیری در استخر هنگام زایمان طبیعی کدام هستند؟

اگر حالت قرارگیری راحتی داشته باشید، آب گرم بیشترین کمک را می کند تا آرامش داشته باشید، آب گرم باید تا شانه هایتان را بپوشاند و به شما کمک کند تا زایمان در آب ، برای شما آسانتر شود. استفاده از بالشت های بادی یا ضد آب برای استراحت کمک کننده خواهد بود، شناورساز هم می تواند در کمک به شما مفید باشد، فرد کمک کننده به زایمان می تواند وسایل آرامش دهنده ای که نیاز دارید را به شما دهد.
می توانید از این حالت های قرارگیری حین زایمان در آب استفاده کنید:
• نشستن روی یک زانو: در یک سمت از استخر به این حالت بنشینید.
• روی زانو نشسته و به یکی از سمت های استخر تکیه دهید یا با بازو دور گردن فرد کمک کننده حلقه بزنید.
• سرتان را روی بالشت ضد آبی که در سمت استخر است قرار داده و استراحت کنید.
• با گرفتن گوشه های استخر با دست تان و قرار دادن سرتان روی بالشت ضد آب، روی آب شناور شوید.
• با برگرداندن سرتان به سمت گوشه های استخر که روی بالشت است به سمت شکم شناور شوید.
• اگر فرد کمک کننده به زایمان در استخر است با پشت تان به پشت او تکیه دهید و بنشینید.

آیا وضعیت نور در اتاق زایمان در آب اهمیت دارد؟

نور کم آرامش بخش بوده و فضایی شبیه محیط خانه ایجاد می کند، با خاموش کردن لامپ ها و یا استفاده از نور کم می توانید وارد دنیای خودتان شده و روی زایمان و تولد نوزادتان تمرکز کنید.
نور کم حواس تان را کمتر پرت می کند تا به صدای درونتان گوش دهید، حالت قرار گرفتنتان را در پاسخ به انقباضات عوض کنید و روی تنفس تان تمرکز کنید، نور کم برای نوزادتان نیز آرام بخش تر خواهد بود و این آرامش از مزایای زایمان در آب است.

 در هنگام زایمان در آب چگونه از استخر استفاده کنیم؟ (بخش دوم) به سوالاتی که درباره زایمان در آب دارید ، پاسخ داده شده است.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/