عوارض بارداری در سنین بالا (بخش اول)

عوارض بارداری در سنین بالا (بخش اول)

بسیاری از زنان ترجیح می دهند که برای تشکیل خانواده دیرتر اقدام کنند، در واقع از هر ۵ زایمان یک زایمان مربوط به بارداری در سنین بالا است، بسیاری از این زنان بارداری و نوزاد کاملا طبیعی داشتند اما مادر شدن در سنین بالا می تواند روی بارداری و زایمان تاثیر بگذارد، پی بردن به این مساله می تواند به آماده شدنتان کمک کند.

سن چگونه روی بارداری اثر می گذارد؟

هرچند بارداری در سنین بالا، می تواند زایمان خوبی داشته باشد، اما بارداری در سن بالا خطر مشکلات بهداشتی را افزایش می دهد و بعضی از این موارد ممکن است در زمان بارداری خود را نشان دهند. هرچقدر که سنتان بالاتر باشد احتمال شرایطی چون دیابت بارداری و فشار خون بالا افزایش می یابد، این وضعیت ها می تواند خوب پیش رفتن بارداری و زایمان و همچنین سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.
متاسفانه بسیاری از سقط ها و بارداری های خارج رحمی در زنان با سن بالا متداول تر هستند، میزان سقط به طور یکنواخت افزایش می یابد، بنابراین تا سن ۴۵ سالگی احتمال سقط جنین در موارد لقاح طبیعی با تخمک های خودتان نسبت به تخمک های دهنده یک تا دو برابر بیشتر است.

عمده ترین مشکلات بارداری در سنین بالا:

• بارداری های چندتایی، چه لقاح طبیعی و چه در نتیجه لقاح کمک شده
• دیابت بارداری
• گیر افتادن جفت
• تشنج بارداری
• قطع جفت

bardari-sene-bala2.jpg

آیا هنگام بارداری در سنین بالا باید بیشتر به ماما مراجعه کرد؟

بارداری در سنین بالا ممکن است مراقبت های بارداری متفاوتی را بخواهد، اگر سنتان بالای ۳۵ سال است و باردارید ممکن است به آزمایش ها، جلسات پیش زایمان و مداخلات پزشکی بیشتری نیاز داشته باشید.
اگر سنتان ۴۰ یا بیشتر است احتمال این که تحت مراقبت متخصص زایمان در بیمارستان قرار بگیرید تا یک ماما بسیار بیشتر است یا به شما پیشنهاد خواهد شد که هم از ماما و هم متخصص زنان زایمان مشورت بگیرید. با این حال احتمالا ماما را در بسیاری از جلسات پیش زایمان ملاقات خواهید کرد، بسیاری از کلینیک های بیمارستانی مشاوره زایمان توسط ماماها اداره شده و تنها در برخی مواقع خاص در زمان بارداری به شما پیشنهاد ملاقات پزشک داده خواهد شد.
اگر مشکلات بارداری یا وضعیت های نامناسب بهداشتی ندارید، می توانید برای روش های غیر معمول تر درخواست بدهید.

آیا بارداری در سنین بالا مزیت دارد؟

اگر بالای ۳۵ سال سن دارید نسبت به زنان یک سری برتری فیزیکی دارید، امکان دارد که رژیم غذایی بهتری داشته باشید یا نسبت به زمانی که ۲۰ سال داشتید فعالیت بدنی منظم تری داشته باشید.
همچنین احتمال سیگار کشیدن در سنین بالا در شما کمتر باشد یا اگر هنوز سیگار می کشید در زمان بارداری کمتر سیگار بکشید.

بارداری در سنین بالا ، چه تاثیری در نوزاد دارد؟

به خاطر داشته باشید حتی اگر در اوایل ۴۰ سالگی باردار شوید هنوز هم احتمال به دنیا آوردن نوزاد سالم وجود دارد.
با این حال اگر می خواهید بارداری در سنین بالا را تجربه کنید، احتمال تولد نوزادانی با ناهنجاری های کروموزومی بیشتر است، این ناهنجاری ها شامل سندرم داون و ناهنجاری کروموزومی نادر سندرم ادوارد است.

bardari-sene-bala6.jpg

خطر سندرم داون براساس سن بارداری به صورت زیر است:
• ۲۰ سال، یک مورد در هر ۱۵۰۰ بارداری
• ۳۰ سال، یک مورد در هر ۹۰۰ بارداری
• ۴۰ سال، هفت مورد در هر ۱۰۰ بارداری
به تمامی زنان باردار انجام تست غربالگری بیماری های ژنتیکی به منظور شناسایی و پیشگیری از ناهنجاری های کروموزومی توصیه می شود، وقتی که از خطرات احتمالی وارده بر نوزاد مطلع شوید سنتان را برای باردار شدن در نظر خواهید گرفت.
اگر آزمایشات دیگر همانند آمنیوسنتز (بزل مایع آمنیوتیک) یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی (پرده جنینی) پیشنهاد شود، نیازی نیست که آن ها را انجام دهید. اگر نسبت به انجام آن ها مطمئن نیستید با ماما یا مشاور خود صحبت کنید.
احتمال رخداد نقایص مادرزادی غیر کروموزومی همانند ناهنجاری های قلبی در نوزادان متولد شده از بارداری در سنین بالا، کمی بیشتر است، این موارد در زمان اسکن بررسی ناهنجاری ها در اواسط بارداری چک می شود.
بعضی نوزادان متولد شده از بارداری در سنین بالا، در زمان تولد وزن کم تری دارند چرا که رشد جنین محدود می شود، اگر بالای ۳۵ سال دارید احتمال زایمان زودرس هم در شما بیشتر خواهد بود که می تواند روی سلامت نوزاد بعد از بارداری اثر بگذارد.
اگرچه خطر مرده زایی همچنان کم است (تقریبا حدود یک درصد)، بعضی از این مشکلات علت متداول تر بودن مرده زایی در بارداری های بالای ۴۰ سال را توجیه می کنند، خطر آن در حدود هفته ۴۱ بارداری حداکثر خواهد بود.

در عوارض بارداری در سنین بالا (بخش دوم) تاثیر بارداری در سنین بالا در زایمان را خواهید خواند.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/