کرفس معجزه لاغری

کرفس معجزه لاغری

کرفس یکی از گیاهان مدیترانه ای محبوب است که عطر و طعم خاصی به انواع غذاها می دهد، کرفس یک گیاه علفی دوساله ی کوچک است، زادگاه این گیاه اروپا بوده اما امروزه می توان آن را به راحتی به عنوان یک سبزی معطر خوراکی در خانه و یا باغ ها به منظور استفاده از برگ، شاخه، ریشه و دانه های آن پرورش داد، گیاه کرفس شامل خوشه های خوراکی دراز، سبز رنگ و توخالی، گل در بالای ساقه ها و برگ هایی شبیه به برگ جعفری است. دانه کرفس هم در ظاهر شبیه به دانه زیره سبز بوده و به عنوان ادویه استفاده می شود.

خواص درمانی کرفس :

  • کرفس یکی از گیاهان کم کالری (فقط 16 کالری در هر 100 گرم) و حاوی مقدار زیادی فیبر غیرمحلول در آب است که به کاهش وزن بدن و سطح کلسترول خون کمک می کند.
  •  برگ های آن منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئید، لوتئین و بتا کاروتن اند که آنتی اکسیدان به حفاظت بدن در برابر سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، به همین دلیل، کرفس به عنوان یکی از غذاهای کاربردی شناخته شده است.
  •  برگ های کرفس منبع خوبی از ویتامین A بوده و 15درصد از ویتامین موردنیاز بدن را تامین می کند. ویتامین A و بتا کاروتن، آنتی اکسیدان های قوی هستند که برای حفظ سلامتی غشاء مخاطی و پوست، و برای دید در شب ضروری می باشند. مصرف غذاهای طبیعی غنی در فلاونوئیدها به بدن برای محافظت از سرطان ریه و دهان کمک می کند.
  •  کرفس ، گیاه دارویی غنی از ویتامین های حیاتی، ازجمله اسیدفولیک، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین C است که برای سوخت و ساز مطلوب بدن توصیه می شوند.
  •  کرفس تازه یک منبع عالی ویتامین K است. ویتامین K به افزایش تراکم استخوان کمک کرده و نقش مهمی در جلوگیری از بیماری آلزایمر با محدود کردن آسیب عصبی در مغز ایفا می کند.
  •  این گیاه منبع بسیار غنی از موادمعدنی مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم، منگنز و منیزیم است که در تنظیم ضربان قلب و فشارخون موثر است.
  •  روغن استخراج شده از گیاه کرفس به عنوان تسکین دهنده درد های سیستم عصبی مانند سردرد و تحریک پذیری عصبی، آرتروز، نقرس و ورم مفاصل است، علاوه بر این، دانه ها و ریشه ی آن، ادرار آور (حذف آب اضافی از بدن از طریق ادرار) بوده و به ترشح شیر مادر کمک می کند.
  •  کرفس یکی از داروهای کاهش فشارخون، از بین بردن سوءهاضمه و به عنوان یک عامل ضدالتهابی استفاده می شود، همچنین، علم پزشکی کرفس را به عنوان حذف کننده آب اضافی بدن توصیه می کند.

karafs2.jpg

راههای استفاده از کرفس

برگ و ساقه کرفس را جهت حذف هر گونه آلودگی سطحی، قارچ کش، آفت کش با آب سرد شستشو دهید، از آنجا که این گیاه دارای درصد بالایی فیبر است، ساقه ی انتهایی آن سفت می باشد که بهتر است قبل از مصرف قسمت سفت ساقه را جدا کرده و بقیه ی قسمت های ساقه و برگ را برای استفاده و پختن، تکه تکه کنید.

چند پیشنهاد برای استفاده کردن از کرفس در غذاها:

  •  برگ های تازه، ریشه، ساقه کرفس در سالاد و خورشت مورد استفاده قرار می گیرند.
  •  کرفس به عنوان یک چاشنی در انواع غذاها به صورت ترکیبی با سایر سبزیجات مکمل مانند سیب زمینی، هویج، لوبیا، و گوشت هایی مانند مرغ استفاده می شود.
  •  برگ تازه آن در تهیه سوپ و سس استفاده می شود.
 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/