معرفی 10 غذای سالم برای از شیر گرفتن کودک

معرفی 10 غذای سالم برای از شیر گرفتن کودک

شادباش به مناسبت تولد فرشته کوچک و دوست داشتنی! اگر برای اولین بار در زندگی مادر شده اید، این تجربه چیزی کمتر از یک سفر هیجان انگیز نیست، زیرا حس مادر بودن، احساسی است که شما همیشه آن را دوست خواهید داشت.
اگر شما به عنوان یک مادر نگران اصول اولیه از شیر گرفتن کودک خود هستید و به دنبال برخی از راهنمایی های آسان و ترفندهای سریع غذایی برای از شیر گرفتن کودک نو پای خود هستید، در این مقاله، چکیده ای از بهترین نکات برای شما گردآوری شده است. در برخی موارد، شاید نیاز باشد تا این نکات طبقه بندی شده را چندین با بخوانید تا اطلاعات لازم را دریافت کنید.

چه سنی، بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودکان است؟

احتمالا این بزرگ ترین سوالی باشد که در طول سال ها در ذهن شما است، اما امروزه، دستورالعمل های جدید ارائه شده توسط کارشناسان، تغییرات قابل توجهی در اصول اولیه و زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودکان ایجاد کرده است و مادران جدید با کمک این دستورالعمل ها می توانند زمان مناسب از شیر گرفتن کودک و شروع تغذیه او با غذاهای جامد را مشخص کنند.
به طور کلی، بهترین زمان برای شروع از شیر گرفتن کودکان بین 4 تا 6 ماهگی است. نوزادانی که قبل از وقت طبیعی متولد شده اند، باید تا 6 ماهگی با شیر مادر تغذیه کنند. دستگاه گوارش کودکان اغلب ممکن است به شما سرنخ هایی در مورد زمانی که او آماده خوردن برخی از غذاهای جامد است، بدهد. در اینجا برخی از علائم و نشانه های معمول که ممکن است نشان دهنده ی آمادگی فرزندتان برای شروع از شیر گرفتن او و قطع مصرف شیر مادر می باشد، آورده شده است:
• زمانی که کودک شما قادر به نشستن بدون تکیه دادن است و سر خود را به راحتی بالا نگه می دارد.
• هماهنگی بین دست، چشم و دهان در او ایجاد شده و بتواند به مواد غذایی نگاه کند، آن ها را برداشته و سعی کند مواد غذایی در دستش را بخورد.
• کودک شما قادر به بلعیدن مواد غذایی شده و شما خواهید دید که او هنگام تلاش برای خوردن مواد غذایی، آن ها را از دهان خود بیرون ریخته و وضعیت افتضاحی را به بار می آورد.

shi-madar1.jpg

توجه به از شیر گرفتن کودکان قبل از موعد:

اگر شما بنا به هر دلیلی در حال تلاش برای از شیر گرفتن کودک خود قبل از وقت مناسب هستید، به یاد داشته باشید که این کار ممکن است باعث مشکلات متعدد سلامتی برای کودکتان شود. در اینجا برخی از نکات مهم و ترفندهای مادرانه که شما نیاز به دانستن آن ها دارید، آورده شده است:
• هرگز سعی نکنید غذاهای جامد (مانند برنج) را به بطری شیر کودک خود اضافه کنید.
• اگر کودک شما قبل از وقت طبیعی متولد شده و شما سعی می کنید که او را قبل از وقت مناسب از شیر مادر بگیرید، ممکن است خطر آلرژی، عفونت و عوارض دیگر به ویژه اگزما و آسم، کودکتان را تحت تاثیر قرار دهد.
• قبل از معرفی غذاهای جامد به ویژه قبل از شروع به معرفی محصولات لبنی، تخم مرغ، غذاهای حاوی گلوتن و ماهی، بررسی کنید تا هیچکدام از اعضای خانواده به این مواد غذایی آلرژی نداشته باشند.
• هرگز سعی نکنید قبل از پایان ماه 4ام (17 هفتگی) کودک خود را از شیر بگیرید.

معرفی 10 غذای سالم برای از شیر گرفتن کودک

.1. میوه ها اولین قدم برای از شیر گرفتن کودک:

قرار دادن میوه ها در رژیم غذایی کودکان، بهترین راه برای شروع معرفی غذاهای جامد به او است. میوه ها حاوی مواد مغذی مهمی که برای رشد کودکان نیاز است و قبلا از طریق مصرف شیر مادر تامین می شد، هستند. از طرفی هم طعم شیرین میوه ها به دلیل دارا بودن قند طبیعی، باعث می شود تا کودکان عاشق آن ها شوند.
سیب یکی از بهترین غذاها برای از شیر گرفتن کودک ،در روزهای آغازین معرفی مواد غذایی جامد است. مقداری سیب را پوست کنده و له کنید و در هر وعده غذایی چند قاشق غذاخوری ار آن را به کودک خود بدهید. اگر کودک شما طعم آن را دوست داشت، می توانید به آرامی معرفی گلابی، انبه و سایر میوه ها را نیز به او شروع کنید.

morakabat.jpg

2. آبمیوه بهترین گزینه برای از شیر گرفتن کودک:

آبمیوه یکی دیگر از گزینه های مناسب برای از شیرگرفتن کودک شما است، اما از استفاده از آبمیوه های بسته بندی شده جلوگیری کنید، زیرا آن ها حاوی طعم مصنوعی، مواد افزودنی شیمیایی و مواد نگهدارنده هستند که می تواند برای سلامتی کودک، خطرناک باشد. توصیه می شود روز کودک خود را با کمی از آبمیوه تازه شروع کنید.

gaza-koodak-i3.jpg

3. سبزیجات پوره برای دوران از شیر گرفتن کودک:

سیب زمینی آب پز و پوره هویج از جمله بهترین سبزیجات برای دوران از شیر گرفتن کودک است. البته قبل استفاده از این سبزیجات، اطمینان حاصل کنید که آن ها به طور کامل شسته شده اند و سبزیجاتی را انتخاب کنید که به صورت ارگانیک کشت می شوند، زیرا سبزیجات ارگانیک عاری از مواد شیمیایی سمی و آفت کش ها است.

koodak-e29.jpg

4. سوپ غذای مناسب برای از شیر گرفتن کودک:

سوپ سبزیجات پاک شده، یک وعده غذایی کامل برای کودک است. از آنجایی که حجم زیادی از سوپ را آب تشکیل می دهد، بنابراین مصرف آن برای حفظ آب بدن کودکان مفید است. همچنین محتوای جامد آن هم شامل سبزیجات است که برای رشد کودکان مفید است.

havij-koodak6.jpg

5. حبوبات ، گزینه ای قدرتمند برای از شیر گرفتن کودک:

حبوبات حاوی مقدار زیادی پروتئین بوده ، بنابراین یکی دیگر از گزینه های قدرتمند برای از شیر گرفتن کودک است.مقدار اندکی از حبوبات مختلف را پخته و له کنید، همچنین این حبوبات پخته شده را می-توانید با اضافه کردن ادویه جات طعم دار کرده و گاهی اوقات در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید.

gaza-koodak-i13.jpg

6. آب سم زدای بدن کودک بعد از شیر گرفتن کودک:

آیا شگفت زده شدید؟ در حال حاضر که کودک خود را به غذاهای جامد عادت می دهید، زمان آن رسیده است که آب را هم در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. مطمئن شوید در طول روز آب کافی به بدن کودک می رسد، زیرا آب به سم زدایی بدن کودک شما کمک کرده و دستگاه گوارش او را سالم نگه می دارد.

gaza-koodak-i23.jpg

7. سبزیجات دارای برگ سبز:

سبزیجات دارای برگ سبز آهن و دیگر نمک های معدنی مورد نیاز بدن کودک شما را در سطح مطلوبی نگه می دارد. شما می توانید سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج و برگ نخود را با شعله کم بجوشانید، آن ها را له کرده و رب و چاشنی فصل اضافه کنید و هر چند روز یکبار به کودک خود بدهید.

tagziye-koodak4.jpg

8. غذاهای پخته شده:

اگر متوجه شوید که دوره از شیر گرفتن کودکتان به خوبی پیش می رود، همچنین می توانید شروع به معرفی غذاهای پخته شده مانند دال جبوبات و برنج و دیگر غذاهای برنج دار و سبک به او بکنید. بهتر است با یک متخصص تغذیه یا پزشک متخصص اطفال در مورد غذاهای مناسب با رژیم غذایی کودک خود مشورت کنید.

gaza-koodak-i50.jpg

9. تخم مرغ مقوی برای بعد از شیر گرفتن کودک:

بهتر است برای رد کردن خطر ابتلا به هر گونه واکنش های آلرژیک، معرفی تخم مرغ به کودکتان را با مقدار خیلی کم آغاز کنید. تخم مرغ حاوی پروتئین ها و ویتامین های مهمی است که سلامت استخوان های کودکتان را تضمین می کند. جالب است بدانید که تخم مرغ یک غذای همه کاره است.

gaza-koodak-i49.jpg

10. پروتئین های حیوانی:

پروتئین حیوانی مورد نیاز کودکان از راه های بسیاری قابل تامین است، اما بهترین کار این است که با متخصص اطفال خود در مورد بهترین منبع آن مشورت کنید.

میتوانید از ایده های غذایی مطرح شده در 10 دستور غذاهای تخم مرغی مخصوص کودکان

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/