10 ایده ی غذایی برتر برای کودکان 9 ماهه

10 ایده ی غذایی برتر برای کودکان 9 ماهه

انتخاب غذا برای نوزاد نه ماه بسیار هیجان انگیز است ، 9 ماهگی بهترین زمان برای معرفی غذاهای کوچک (Finger Foods) است، این غذاهای جامد به اندازه دهان کودک بوده و به راحتی می تواند آن را بخورد، به یاد داشته باشید که ترکیبات و غذاها را متناسب با سلیقه فردی کودک خود انتخاب کنید،به خاطر داشته باشید که برخی غذاهای ممنوعه برای کودک نه ماهه وجد دارند که نباید ، آنها را به کودک خود بدهید.

مواد غذایی مناسب برای کودکان 9 ماهه :

1. جو دو سر مناسب تغذیه کودک نه ماهه:

قرار دادن جو دو سر در تغذیه کودکان 9 ماهه ضروری است ، اگر هنوز بلغور جو دوسر را به کودکتان معرفی نکرده اید، اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است. جو سرشار از فیبر و مواد معدنی بوده و حاوی مقدار کمی چربی و مواد افزودنی است، شما می توانید غلات غنی شده با آهن را همراه جو در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید، عادت دادن کودک خود به خوردن جو، برای زندگی عاری از یبوست مفید خواهد بود.

2. ضرورت تغذیه کودک نه ماهه با میوه های تازه:

در این دوران، شما می توانید میوه های بیشتری به رژیم غذایی کودک اضافه کنید و دیگر نیازی به بخارپز کردن آن ها ندارید، فقط مطمئن شوید که برش های میوه به اندازه ای است که در گلوی کودکتان نمی ماند. سیب، آلو، موز، گلابی، انبه و آلو گزینه های خوبی برای تغذیه کودکان نه ماهه هستند. ددقت داشته باشید که میوه ها را به درستی شسته، پوست کنده و تکه تکه کنید. توصیه می شود هر میوه را در فصل مناسب خود در رژیم غذایی کودکان قرار دهید.

3. نان تغذیه مقوی برای کودک نه ماهه:

شما هم اکنون می توانید با خیال راحت انواع نان پخته شده را به تغذیه کودک خود اضافه کنید، اجازه دهید کودکتان نوع نان مورد علاقه اش را خودش انتخاب کند، همچنین می توانید مقداری کره، پنیر و یا پوره سبزیجات را متناسب با میل و علاقه کودک خود همراه نان سرو کنید.

4. تخم مرغ غذای کامل کودک:

پادشاه غذاهای طبیعی، تخم مرغ، می تواند بخش بزرگی از تغذیه کودک شما را تشکیل دهد، البته تا زمانی که به درستی پخته شده باشد. اضافه کردن روزانه یک تخم مرغ به رژیم غذایی کودک در اشکال مختلف می تواند به تامین مواد مغذی بدن او کمک کند. شما می توانید تخم مرغ را در قالب املت ، آب پز و له شده، سفت یا شل به کودک خود بدهید، اجازه دهید کودک نوع غذای پخته شده با تخم مرغ را آن گونه که دوست دارد، خودش انتخاب کند.

5. گوشت ضروری برای تغذیه کودک نه ماهه:

کودک 9 ماهه شما اکنون آماده است تا گوشت را امتحان کند، به یاد داشته باشید که گوشت را به طور کامل شسته و بپزید و سپس آن را به تکه های کوچک به اندازه ی تاس خرد کنید، زیرا نوزاد دارای دندان های مولر نیست و جویدن گوشت هنوز برایش سخت است. مرغ، بوقلمون و ماهی منابع خوبی از پروتئین و ویتامین ها می باشند، توصیه می شود که گوشت گوسفند را در ماه های بعد در تغذیه کودک خود قرار دهید، زیرا هضم گوشت گوسفند دشوار است.

6. سبزیجات بهترین برای تغذیه کودک نه ماهه:

شما می توانید سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی کودک اضافه کنید، سبزیجات را می توانید به صورت له شده و یا پوره برای کودک خود استفاده کنید و یا تکه های کوچک از گل کلم پخته شده، هویج، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، و کلم بروکلی را در وعده های غذایی او قرار دهید، اضافه یا حذف کردن سبزیجات، به انتخاب کودک شما بستگی دارد.

tagziye-koodak008.jpg

7. برنج غذای کودک 9 ماهه:

برنج را از 6 ماهگی می توانید در لیست تهیه شده برای غذای کودک خود قرار دهید. اکثر کودکان عطر و طعم غذاهای برنج دار را دوست دارند.

8. آب و آبمیوه ضروری برای کودکان:

توجه به این نکته ضروری است که مایعات سالم را در تغذیه روزانه کودک خود قرار دهید، زیرا در 9 ماهگی احتمال دارد کودکتان دیگر مقدار زیادی شیر نخورد. علاوه بر آب جوش، آب میوه های تازه مانند سیب، هندوانه و هویج را می توانید به کودک خود بدهید. از اضافه کردن آب مرکبات در تغذیه کودک خود تا یک سالگی اجتناب کنید.

9. غلات غنی شده با آهن در تغذیه کودکان:

ماده مغذی که ممکن است غذاهای خانگی فاقد آن باشند، آهن است. غلات تجاری در دسترس، غنی از آهن بوده و مناسب برای گروه سنی کودکان می باشند. بنابراین، اضافه کردن حداقل یک وعده در روز از غلات غنی شده با آهن را به غذای کودکان تا سن 18 ماهگی برای رشد آن ها مفید خواهد بود.

10. شیر خشک غذای کودک:

شیر خشک یک گزینه عالی برای تغذیه کودکان 9 ماهه است، زیرا احتمال دارد در این دوران شیر مادر کم شده و نوزاد بی تابی کند. شیر خشک تجاری نوزادان حاوی مواد مغذی حیاتی متناسب با سن آن ها است که در مواد غذایی دیگر وجود ندارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که او حداقل دو وعده در یک روز شیر خشک می خورد. به این ترتیب، حتی اگر کودک شما به اندازه کافی غذا نخورد، بدن او می تواند مواد مغذی لازم را به اندازه کافی از شیشه شیر دریافت کند.

gazaye-koodak-r2.jpg

شرایط ویژه رژیم غذایی برای نوزادان 9 ماهه:

رخداد بسیار مهمی که در 9 ماهگی کودک اتفاق می افتد دندان در آوردن است، در زمان های دندان درآوردن، اکثر نوزادان به دلیل درد، ناراحتی و تورم ناشی از پارگی لثه ، اشتهای خود را از دست می دهند. بنابراین، مهم است که در این مدت کودک خود را با روش های مختلف متقاعد کنید تا به اندازه ی کافی از مواد غذایی بخورد. به نظر اکثر مادران یک راه ساده برای تغذیه کودک در زمان دندان درآوردن، دادن مایعات و شیر با شیشه شیر به نوزاد است، در حالی که این روش کاملا غلطی بوده و در این مدت کوتاه احتمال دارد کودکتان مواد مغذی حیاتی و فیبر مورد نیاز بدن خود را از دست دهد. در واقع، غفلت از حفظ یک رژیم غذایی مناسب جامد می تواند باعث از دست دادن وزن نوزاد شما و همچنین آسیب طولانی مدت به او شود، زیرا با این کار مغز از مواد مغذی لازم برای رشد روانی محروم می شود. در نهایت، به یاد داشته باشید که هر کودک الگوهای غذا خوردن زندگی خود را در سه سال اول زندگی می آموزد.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/