5 نکته ای که قبل از بارداری باید رعایت شوند

5 نکته ای که قبل از بارداری باید رعایت شوند

قبل از بارداری از مهم ترین کارهایی که می توانید برای سلامتی خودتان و کودکتان انجام دهید که ساده ترین راه ممکن است، به یاد داشته باشید که قبل از بارداری و نیز در سراسر دوران بارداری، روزانه یک ویتامین مصرف کنید، مصرف اسید فولیک بدون مجوز پزشک می تواند انجام شود اما سایر ویتامین ها حتما باید با نظارت پزشک خورده شوند.

1. مصرف اسید فولیک قبل از بارداری

اسید فولیک موجود در ویتامین های دوران بارداری، خطر نقص عمده در مغز و ستون فقرات جنین را بین 50 تا 70 درصد هنگام تولد،کاهش می دهد، شواهدی وجود دارد که اسید فولیک می تواند خطرات و ریسک نقص های دیگر ، از جمله شکاف کام، مشکلات معده و نیز اختلال در بازوها و دست های نوزاد را کاهش بدهد.به همین دلیل است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده دستور افزایش تمام محصولات غنی شده با اسید فولیک را در سال 1998 صادر کرد، از آن زمان به بعد، بروز نقص در لوله عصبی جنین 26 درصد کاهش پیدا کرده است ، بنابراین مصرف اسید فولیک را قبل از بارداری و حداقل تا ماه سوم بارداری ادامه دهید.

2. برنامه ریزی قبل از بارداری

برنامه ریزی قبل از بارداری شامل رفتن نزد پزشک ، برای یک ارزیابی و معاینه کامل پزشکی و آزمایش های قبل بارداری است از جمله گرفتن سابقه پزشکی مفصل قبل از بارداری است.
تاثیر شرایط موجود و داروهای فعلی در دوران بارداری را در نظر داشته باشید، باید بدانید در شرایطی مانند افسردگی، قند خون یا صرع که نیاز به دارو وجود دارد ، شما چگونه باید رفتار کنید. به عنوان مثال، یک زن که مبتلا به دیابت است، اگر قبل از بارداری و حین بارداری سطح قند خونش رو به خوبی کنترل نکرده باشد، خطر ابتلای نوزاد به بیماری های قلبی عروقی و یا مشکلات دیگر افزایش پیدا می کند.
به علاوه، برخی داروهای ضد تشنج ممکن است که با مصرف اسید فولیک توسط مادر تداخل پیدا کند و باعث نقص و اختلال در نوزاد شود، در اواخر سال 2005، سازمان غذا و دارو به زنان باردار هشدار داد که از داروهای ضد افسردگی مخصوصا پاروکستین در دوران بارداری به هیچ وجه استفاده نکنند، چون موجب به وجود آمدن نقص های بالقوه زیادی در جنین خواهد شد.
البته این بدان معنی نیست که در طول دوران بارداری نباید هیچ گونه دارویی مصرف کرد، معمولا، جایگزین های در دسترسی وجود دارد که نشان داده شده که در دوران بارداری هیچ گونه ممنوعیتی ندارند.

-Pregnancy2.jpg

3. تاثیر وزن قبل از بارداری

دوران قبل از بارداری زمانی است برای رسیدگی به هرگونه مشکلات مربوط به وزن، مطالعات نشان داده که داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری را افزایش می دهد و حتی ممکن است که باردار شدن را سخت و مشکل سازد، در مقابل، کم وزن بودن هم می تواند با باروری تداخل داشته باشد.

4. قبل از بارداری ، سیگار را ترک کنید

صد البته، قبل از بارداری بهترین زمان برای ترک سیگار است، سیگار کشیدن نه تنها خطر تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد، بلکه باعث مبتلا شدن نوزاد به سندرم داون و بسیاری از نقص های دیگر در هنگام تولد می شود.

5. مشاوره قبل از بارداری

در مورد دوران قبل از بارداری و حین بارداری با پزشک خود صحبت کنید و همچنین با او مشاوره ژنتیک داشته باشید و گزینه های خود را برای بارداری با او در میان بگذارید.
علاوه بر مشاوره قبل از بارداری، بهتر است که زنان قبل از اقدام به بارداری مشاوره ژنتیک هم دریافت کنند. در طول مشاوره ژنتیک، یک مشاور مخصوص آموزش دیده، تاریخچه و سابقه پزشکی دقیقی از شما و همسرتان و نیز خانواده هایتان می گیرد و با انجام تست غربالگری بیماری های ژنتیکی هر گونه اختلال ژنتیکی موجود و یا بالقوه را شناسایی کند و تشخیص دهد. اغلب تنها زمانی که یک زن باردار می شود، اختلالات ژنتیکی پدیدار می شوند و آن زمان دیگر برای ایجاد تفاوت برای نتیجه سالم و مطلوب، دیر شده است، اما حتی در اینجا هم تکنولوژی و فناوری می تواند به کمک بیاید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/