حالت بریچ نوزاد چه تاثیری در زایمان دارد؟ (بخش اول)

حالت بریچ نوزاد چه تاثیری در زایمان دارد؟ (بخش اول)

حالت قرارگیری بریچ در مورد نوزاد به چه معناست؟

در حدود ماه هشتم بارداری رحم کاملا توسط نوزاد اشغال شده و هیچ فضایی وجود ندارد، بسیاری از نوزادان با پایین قرار دادن سر فضای جلویی رو بیشتر می کنند که این حالت قرارگیری تحت عنوان پرزنتیشن سفالیک (حالت قرارگیری سری) نامیده می شود، اما اگر نوزادتان به حالت بریچ قرار گرفته باشد، به جای سر با پا یا قسمت انتهایی بدن بیرون می آید.
با شروع زایمان طبیعی در انتهای بارداری (هفته ۳۷ یا دیرتر) حدود ۹۷ درصد نوزادان با سر از درون کانال زایمان بیرون می آیند، به غیر از این حالت طبیعی، بیشترین حالت قرارگیری حالت بریچ است (در موارد نادر نوزاد با شانه، پشت یا در واقع در کناره رحم قرار می گیرند یا در واقع بازو اول بیرون می آید به این حالت، حالت قراگیری عرضی می گویند.
چندین نوع از حالت قرارگیری بریچ وجود دارد که شامل: بریچ فرانک (نوزاد از انتها بیرون آمده به این صورت که پا تا نزدیک سر بالا می آید)، بریچ کامل (نوزاد از انتها بیرون آمده و پاها به صورت ضربدری قرار می گیرند) یا بریچ پا به جلو (یک یا هر دو پا در ابتدا بیرون می آیند) است.
در ابتدای سه ماهه اول بارداری پزشک با لمس شکم می تواند به شما بگوید نوزاد با چه حالتی در شکم قرار گرفته و سر و پشت و انتهای بدن او را شناسایی کند، حدود یک چهارم نوزادان در این نقطه زمانی بریچ هستند، اما بسیاری از از آن ها تا دو ماه آینده خود را نشان می دهند.
اگر حالت قرارگیری نوزادتان در طی معاینه شکمی هفته ۳۶ بارداری مشخص نباشد برای پی بردن به این که کدام یک از بخش های بدن در محوطه لگنی قرار گرفته معاینه داخلی انجام خواهد داد، در بعضی از موارد ممکن است برای تایید حالت قرارگیری نوزاد از سونوگرافی هم استفاده کند.

briach1.jpg

اگر نوزاد در هفته ۳۷ بارداری همچنان به حالت بریچ قرار گرفته باشد چه اتفاقی می افتد؟

نوزادانی که تا نزدیک پایان بارداری همچنان هم به حالت بریچ قرار گرفته باشند احتمالا آن که خودبه خود به حالت طبیعی برگردند کم است، بنابراین اگر نوزادتان همچنان در هفته ۳۷ بارداری از ناحیه انتهایی در کانال زایمان قرار گرفته باشد مشاور بهداشتی باید برای برگرداندن نوزادتان به حالت مطلوب یعنی سر به جلو تلاش کند تا در زمان زایمان طبیعی مشکلی نداشته باشید.
این روش تحت عنوان اصلاح سر از خارج (ECV) نامیده می شود. برای این کار فشار روی شکم تان وارد آمده و با دست حالت قرارگیری نوزاد به حالت سر به جلو اصلاح می گردد و از حالت بریچ خارج می شود ، اگر مشاور بهداشتی تان در این کار تجربه ندارد، ممکن است شما را به فرد دیگری ارجاع دهد.
اصلاح سر از خارج در برگردندان نوزاد به حالت طبیعی ۵۸ درصد موفقیت داشته است ( و اگر نوزاد به حالت عرضی قرار گرفته باشد میزان موفقیت آن ۹۰ درصد بوده است). گاهی اوقات نوزاد بعد از اصلاح سر از خارج مانع از تکان خوردن یا چرخش برای برگشتن به حالت قرارگیری بریچ می شود، اصلاح سر از خارج زمانی بهتر جواب می دهد که زایمان اولتان نباشد.
همه زنان نمی توانند اصلاح سر از خارج داشته باشند، اگر دوقلو باردارید یا بارداریتان با مشکلاتی همچون خونریزی یا مایع آمنیوتیکی کم همراه باشد، قادر به انجام این روش نخواهید بود و البته اگر به هر دلیلی می خواهید زایمان با سزارین داشته باشید مثلا مواردی چون چسبیدگی جفت، سه قلوزایی یا دارا بودن یک سزارین قبلی نمی توانید اصلاح سر از خارج داشته باشید.

می توانید اطلاعات بیشتر را در ، حالت بریچ نوزاد چه تاثیری در زایمان دارد؟ (بخش دوم) کسب کنید.

briach3.jpg

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/