همه چیز درباره بارداری مولار(بخش دوم)

همه چیز درباره بارداری مولار(بخش دوم)

 

چه درمان هایی برای بارداری مولار انجام می شود؟

در همه چیز درباره بارداری مولار(بخش اول) درباره بارداری مولار توضیح داده شد. اگر شما بارداری مولار دارید عمل سبکی روی شما صورت خواهد گرفت که به آن باز کردن و کورتاژ (D&C) می گویند، جراح این عمل را تحت بیهوشی عمومی انجام خواهد داد.

جراح گردن رحم را باز کرده و از ساکشن ملایم برای برداشت بافت های اضافه از رحمتان استفاده می کند، سپس وسیله ای که کورت نامیده می شود برای خارج ساختن باقی مانده بافت های مولار از دیواره رحم به کار گرفته خواهد شد.
پزشکتان به شما داروهایی برای این که بدنتان خودبه خود این بافت های اضافی را دفع کند تجویز خواهد کرد. این داروها می تواند به شکل قرص، ژل یا شیاف های داخل واژنی باشد.
اگر بارداری مولار دارید باید در یک بیمارستان تخصصی پذیرش شوید، یک تیم تخصصی به دقت ریکاوریتان را زیر نظر گرفته و در صورت نیاز درمان های بیشتر توصیه می شود.
در اکثر زنان جراحی تمامی بافت های مولار را برداشت می کند، اگر بخشی از بافت ها باقی بمانند یا مجددا عود کنند نیاز به درمان خواهد بود که معمولا با شکل ملایم شیمی درمانی که بسیار موثر است این درمان صورت می گیرد.

چه اقداماتی بعد از درمان جراحی انجام می شود؟

اهمیت دارد که اقدامات بعد از جراحی را زیر نظر یک تیم متخصص داشته باشید تا هر نشانه ای از برگشت بارداری مولار به دقت رصد شود، تا حدود شش ماه بعد از جراحی آزمایش خون و ادرار در شما انجام خواهد شد، این آزمایشات برای کنترل افت سطح هورمون hCG ‌ است که نشانگر بهبودیتان است، زمانی که سطح هورمون hCG تان مجدد پایین می آید علامتی است که هیچ بافت مولاری باقی نمانده است.
اگر سطح هورمون hCG پایین نیاید یا در واقع افزایش یابد به این معنی است که بافت های مولار به طور کامل برداشت نشده و به درمان بیشتر نیاز خواهید داشت، اگر این حالت اتفاق بیفتد بعضی از زنان به جراحی مجدد نیاز دارند.
از هر ۱۰۰ زن مبتلا به بارداری مولار کامل ۱۵ زن و از هر ۲۰۰ زن مبتلا به بارداری مولار ناقص یک مورد برای رهایی از بافت های غیر طبیعی به درمان دارویی نیاز دارند (شیمی درمانی). نوع درمان دارویی به شرایط فردی تان بستگی دارد اما نوع ملایمی از داروی شیمی درمانی است که متوتروکسات نامیده می شود.

bardari-molar4.jpg

چه زمانی می توان برای بارداری مجدد اقدام کرد؟

خبر خوب این است که تقریبا هر موقعی می توان برای باردار شدن اقدام کرد، بارداری مولار روی میزان شانس بارداری های طبیعی بعدی اثری نخواهد داشت، اما بهتر است تا زمانی که پزشکتان به شما اجازه بارداری مجدد را دهد، صبر کنید.
به شما توصیه خواهد شد تا زمان اتمام مراقبت های بعد از جراحی و پیش از تصمیم برای باردار شدن مجدد منتظر بمانید، اگر شیمی درمانی داشته اید توصیه معمول بر این است که تا ۱۲ ماه بعد از اتمام درمان باردار نشوید.
تا زمانی که شرایط برای باردار شدن بی خطر دوباره مهیا شود، استفاده از قرص های ضد بارداری هم به شما توصیه می شود، تا زمان برگشت سطح هورمون hCG به میزان طبیعی بهتر است از کاندوم یا دیافراگم استفاده شود، بلافاصله بعد از بارداری مولار استفاده از قرص های ضد بارداری توصیه نمی شود همچنین استفاده از ابزار کاشتنی داخل رحم (IUD) مناسب نیست.

چگونه می توان با آسیب های ناشی از بارداری مولار کنار آمد؟

بارداری مولار می تواند ترسناک و ناراحت کننده باشد، ممکن است درباره از دست رفتن بارداری ناراحت باشید و وقتی وضعیت نادری دارید که تعداد کمی از مردم درباره آن شنیده اند، می تواند شما را منزوی کند. احتمالا فکر خواهید کرد که رفع خطر مدتی طول خواهد کشید و طبیعی است که درباره آینده نگران باشید، اما به خاطر داشته باشید تقریبا تمامی زنانی که این مشکل را داشتند به درمان خوب جواب داده و خطر بارداری مولار بعدی بسیار کم است.
همسرتان ممکن است از به نتیجه نرسیدن بارداری نگران باشد و یا نتواند کمکتان کمک کند، با یکدیگر صحبت کرده و سعی کنید ناراحتی هایتان را با هم به اشتراک بگذارید. اگر کنار آمدن با این احساسات برای هر دوی شما سخت است، می توانید با پزشک یا پرستاران در مرکز تخصصی صحبت کنید. آن ها اتفاقاتی که برایتان افتاده را درک کرده و می توانند به شما کمک کنند.

bardari-molar3.jpg

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/