مناسب ترین ورزش در بارداری

مناسب ترین ورزش در بارداری

ورزش در دوران بارداری می تواند کمک شایانی به مادر و جنین برساند ، اگر وضع سلامتی تان خوب است و بارداریتان خوب پیش می رود ، باید بدانید که ورزش در بارداری برای رشد جنین می تواند مناسب باشد و این نه تنها به نفع خودتان است بلکه داشتن اندام متناسب به شما کمک می کند که زایمان راحت تری داشته باشید. نکته مهمی درباره ورزش در بارداری این است که باید به اندازه ای ساده و ملایم باشد که خطری از نظر تکان های شدید و فعالیت بیش از حد که به جنین آسیب می رساند ، نداشته باشد.

امن ترین ورزش در دوران بارداری کدام است؟

اکثر ورزش هایی را که قبلا انجام می داده اید می تواند به عنوان ورزش در بارداری به شکل ایمن ادامه یابد ، با این حال پیش از انجام آن برای اطمینان با پزشک، ماما یا مربی ورزشی خود صحبت کنید.
ورزش های هوازی همانند شنا، پیاده روی سریع و کلاس های شنای گروهی در دوران بارداری ایده آل هستند ، همچنین می توانید سایر ورزش های تقویت کننده عضلات همانند یوگای بارداری و پیلاتز (نوعی ورزش براساس یوگا و رقص که با وسایل خاصی تمرین کرده و موجب تقویت عضلات می شود) را انجام دهید مطمئن شوید که مربی ورزشی تان مهارت و تجربه لازم برای آموزش ورزش در بارداری را دارد.
نیازی نیست که محاسبه کنید چقدر ورزش می کنید ، مرتبا تا محیط کار پیاده روی کنید، به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید و باغبانی و کار منزل انجام دهید، سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشید.

varzesh-dar-bardari-w01.jpg

از چه حرکاتی هنگام ورزش در بارداری باید اجتناب کنیم؟

در دوران بارداری هورمون ریلاکسین ، بافت های سختی که استخوان ها را به هم وصل می کنند (رباط) را نرم و منعطف می کند ، این هورمون همچنین مفصل لگن را شل می کند تا برای زایمان نوزاد آماده شود، بنابراین حتی اگر بدن خیلی منعطفی داشته باشید در دوران بارداری بیشتر مستعد دررفتگی مفاصل و یا سایر آسیب ها خواهید بود.
به خاطر این که مفاصل در دوران بارداری سست تر می شود بهتر است هیچ فعالیتی که موجب لیز خوردن یا افتادنتان شود را انجام ندهید.
ورزش هایی که خطر از دست دادن تعادل را دارند همانند اسب سواری، اسکی و کوهنوردی ریسک بالایی برای آسیب به ناحیه شکمی دارند، ورزش های تماسی همانند فوتبال، بسکتبال و ورزش های راکتی می توانند برای بازو و زانوهایتان سنگین باشد و بهتر است از این ورزش ها در دوران بارداری اجتناب کنید و به توصیه هایی برای ورزش در دوران بارداری گوش فرا دهید.

varzesh-dar-bardari-w4.jpg

آیا باید قبل از ورزش در بارداری با پزشک مشورت کنید؟

اگر به طور معمول فعالیت بدنی زیادی دارید ، تا زمانی که مشکلی در بارداری ندارید می توانید با یکسری تغییرات ، ورزش معمول خود را ادامه دهید ، اما اگر مطمئن نیستید که چه ورزشی در دوران بارداری برایتان مناسب است از پزشک یا ماما خود مشورت بگیرید ، اگر قبلا زیاد ورزش نمی کردید آن ها توصیه هایی برای نحوه شروع آن خواهند داشت.
اگر قبل از باردار شدن زیاد فعالیت بدنی نداشتید بهتر است که به طور ناگهانی ورزش شدید را شروع نکنید، اگر قصد دارید برنامه ورزشی همانند دو، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و ایروبیک را شروع کنید ، به مربی خود اطلاع دهید که باردارید ، با ۱۵ دقیقه ورزش مداوم به مدت ۳ روز در هفته شروع کنید و به تدریج آن را به حداقل ۴ روز در هفته و هر جلسه نیم ساعت افزایش دهید.

varzesh-dar-bardari-w2.jpg

در حین ورزش در دوران بارداری چه لباسی بپوشم؟

لباس های رنگ روشنی بپوشید که در آوردن آن ها آسان باشد ، سعی کنید در زمان ورزش دمای بدنتان بیش از حد بالا نرود ، خصوصا در ۳ ماهه اول بارداری. سعی کنید لباس زیر مخصوص بارداریتان راحت و آزاد و مناسب باشد ، اگر از لباس زیر استاندارد ورزشی استفاده کنید در هنگام ورزش کردن راحت خواهید بود.
کفش ورزشی که کاملا متناسب پاهایتان است بپوشید تا از رباط و تاندون هایتان محافظت کند، اگر به خاطر ورم کمی که پاهایتان دارد سایز کفش تان تغییر کرده کفش راحت تری پیدا کرده و عوض کنید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/