توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش دوم)

توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش دوم)

علاوه بر گروه های مواد غذایی گفته شده در توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش اول)، مواد مغذی زیر نیز باید در تغذیه قبل از بارداری و دوران بارداری قرار گیرد:

گنجاندن اسیدفولیک در تغذیه قبل از بارداری :

خدمات بهداشت عمومی آمریکا توصیه می کند که تمام زنان باید 400 میکروگرم اسیدفولیک را در برنامه تغذیه قبل از بارداری و دوران بارداری خود ، در هر روز بگنجانند. اسیدفولیک، ماده مغذی موجود در برخی از سبزیجات برگ سبز، آجیل، لوبیا، خانواده مرکبات، غلات صبحانه غنی شده و برخی از مکمل های ویتامین می تواند به کاهش خطر مشکلات مغزی و نخاعی در هنگام تولد نوزاد کمک کند (به این مشکلات نقائص لوله عصبی گفته می شود). نقص لوله عصبی شایع ترین نقص در ستون فقرات و مهره ها است، که در آن مهره را به یکدیگر اتصال نیافته و باعث قطع نخاع می شود. این مشکلات می تواند به صورت انواع مختلف فلجی، بی اختیاری و گاهی اوقات، کم توانی ذهنی خود را نشان دهد. گنجاندن اسیدفولیک در تغذیه قبل از بارداری و دوران بارداری به خصوص طول 28 روز اول پس از لقاح، زمانی که احتمال بروز نقائص لوله عصبی بالا است، بیشتر مفید خواهد بود. متاسفانه، بسیاری از زنان قبل از 28 روز متوجه باردار خود نمی شوند، بنابراین، مصرف فولیک اسید باید قبل از بارداری شروع شده و در دوران بارداری هم ادامه داشته باشد. پزشکان و مشاوران تغذیه با توجه به شرایط بدنی و نیازهای فردی شما، مقدار مناسب اسیدفولیک را تجویز می کنند. اغلب ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دوران بارداری، مکمل های قبل از لقاح را برای مدت کوتاهی تجویز می کنند تا مطمئن شوند که تمام نیازهای غذایی مادر و جنین برآورده شده است. با این حال، مصرف مکمل های قبل از دوران بارداری و ویتامین های دوران بارداری نمی تواند جایگزین یک تغذیه سالم قبل از بارداری باشد.

gable-bardari-b4.jpg

استفاده از مواد غذایی دارای آهن در تغذیه قبل از بارداری :

امروزه به دلیل دوران قاعدگی ماهانه و رژیم های غذایی دارای آهن کم، بسیاری از زنان دچار کمبود آهن هستند. ذخیره ی آهن موجود در بدن مادر، بدن را برای رفع نیازهای جنین در دوران بارداری آماده می کند. منابع غنی آهن شامل موارد زیر هستند:

  •  گوشت مانند گوشت گاو، گوشت بره، جگر، و سایر اندام های گوشتی.
  •  مرغ های خوراکی مانند مرغ، اردک، بوقلمون و (به خصوص گوشت تیره).
  •  ماهی و حلزون صدف دار از جمله ماهی ساردین، ماهی کولی و صدف. لطفا با پزشک خود قبل از مصرف سایر انواع ماهی به ویژه مصرف ماهی هایی با سطح بالای جیوه مشورت کنید.
  •  سبزیجات از خانواده کلم مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و شلغم.
  •  حبوبات مانند لوبیا و نخود سبز، لوبیا خشک و نخود مانند لوبیا چیتی و نخود چشم سیاه، لوبیای پخته و کنسرو شده.
  •  نان غلات کامل و نان سفید غنی از آهن، ماکارونی، برنج و غلات.

نقش کلسیم در تغذیه قبل از بارداری:

آماده شدن برای بارداری شامل ساخت استخوان سالم نیز است، درصورتی که کلسیم کافی در تغذیه قبل از بارداری و رژیم غذایی دوران بارداری وجود نداشته باشد، جنین ممکن است کلسیم را از استخوان مادر دریافت کرده و مادر را در معرض خطر پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی قرار دهد.کلسیم توصیه شده برای زنان 1000 میلی گرم در روز است، مصرف سه وعده شیر یا دیگر محصولات لبنی در هر روز معادل حدود 1000 میلی گرم کلسیم خواهد بود.

gable-bardari-b5.jpg
مصرف برخی دیگر از مواد مغذی در دوران بارداری مهم است، که می توان از طریق داشتن یک تغذیه قبل از بارداری سالم به دست آورد. این شامل:

1. اضافه کردن پروتئین در تغذیه قبل از بارداری:

برای رشد و ترمیم جنین، جفت، رحم، و سینه ها، و افزایش حجم خون در دوران بارداری ضروری است، پروتئین در گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و منابع گیاهی خاص مانند لوبیا و آجیل یافت می شود.

2. استفاده از ید در تغذیه قبل از بارداری:

نمک یددار رایج ترین منبع ید است.

3. پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B12:

به دلیل اینکه غلظت آن ها در خون مادر در دوران بارداری معمولا به طور قابل توجهی کاهش می یابد، مصرف این مواد مغذی ضروری است. غنی ترین منابع پتاسیم میوه ها و سبزیجات می باشد. سبزیجات و میوه ها، مانند میوه و گوجه فرنگی، مرکبات، سرشار از ویتامین C اند. بهترین منابع ویتامین B12، گوشت و فراورده های لبنی می باشند، زنانی که گوشت یا محصولات گوشتی نمی خورند ممکن است نیاز به موادغذایی شامل ویتامین B12 غنی شده در رژیم غذایی خود باشند.

4. مصرف ویتامین D در دوران قبل از بارداری:

مولتی ویتامین روزانه نیز باید حاوی 200 تا 400 میلی گرم ویتامین D در روز باشد، و برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف دوز بالاتر ویتامین D در طول بارداری و دوران شیردهی سودمند است.

نکته ی آخر و مهم در مورد تغذیه قبل از بارداری:

نکته مهم در مورد نوزاد و سلامتی قبل از بارداری و دوران بارداری این است که همیشه با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و یا پزشک خود در مورد تغذیه قبل از بارداری سالم و نیازهای ورزشی خود مشورت کنید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/