5 راه عالی برای حل مشکلات خواب در دوران بارداری

khab-bardari

آیا بروز اختلال در خواب زنان حامله باعث آسیب رساندن به روند بارداری آن­ها می­شود؟

در ابتدا، لازم است به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه بروز مشکل بی­خوابی ثابت شبانه برای دفع ادرار مکرر، شما را در مقابل نوسانات جسمی و روحی دوران بارداری که صبر و حوصله زيادي می­طلبد، ضعيف كرده و زیبایی و لذت این دوران را از شما خواهد گرفت. بنابراین، در چنین شرايطي، مقابله با نوسان هورمونی و تغییرات به وجود آمده در بدنتان براي شما سخت شده و در معرض ابتلا به مشکلات اساسی ­قرار مي­گيريد. جالب است بدانيد كه در بیشتر موارد، پزشكان متخصص زنان و زايمان از چنین مشکلاتی در بدن بيماران خود چشم ­بسته رد می­شوند، كه ممکن است باعث بروز احساس خستگی در زن حامله شده و او را سست و بی­حال كند.

پس، به یاد داشته باشید که بدن زنان در طي دوران بارداری، به منظور رشد جنین داخل رحم، در حال فعاليت شديد است. به همين دليل، زنان در طي این دوره حیاتیاز زندگي خود نیاز به خواب اضافی دارند. بنابراین، هر زن حامله­اي باید مطمئن شود که به اندازه کافی استراحت کرده و تمام اعضای بدنش برای کار و فعالیت روزانه آماده می­باشد. همه ما می­دانیم که مواجه شدن با مشکلات خواب در طي دوران بارداری زنان بسیار سخت است و این دقیقا همان چیزی است که در ادامه این مقاله مورد بررسي قرار مي­گيرد.

مشکلات شایع در مورد بی­خوابی زنان در طی دوران بارداری:

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث بروز مشکلاتي در روند خواب شبانه زنان باردار مي­شود. بروز مشكل در روند خواب شبانه زنان باردار، مشکلات اساسی را در مورد رشد مناسب جنین داخل رحم اين افراد ایجاد مي­کند. اجازه دهید تا در ادامه این مقاله، به شایع­ترین دلایل بروز مشكل در روند خواب شبانه زنان باردار نگاهی انداخته و در مورد مقابله با آن­ها بحث کنیم:

  • با شروع دوران بارداری، بدن زنان دستخوش تغییرات زیادی شده و خود را برای بزرگ­تر شدن جنین داخل رحم و رشد مناسب او آماده می­کند. به همين دليل، ممکن است پیدا کردن یک موقعیت راحت برای خواب شبانه زنان در طي اين دوران بسیار مشکل باشد.

  • نکته مهم دیگر در مورد بروز بی­خوابي شبانه زنان در طي دوران بارداری این است که در طول اين دوران، ضربان قلب مادر افزایش یافته و این حالت ممکن است مشکلاتی را در روند خواب او در كل شبانه­روز ایجاد کند.

  • در برخی موارد، نیاز به دفع ادرار مکرر در طول دوران بارداری، باعث می­شود که زنان حامله با عجله از خواب بیدار شده و به سمت دستشویی بروند، که در اغلب موارد این هیجان مسئول بروز اختلال در خواب شبانه زنان در طی دوران بارداری است.

  • همچنین، با رشد جنین داخل رحم و پیشرفت دوران بارداری، فضای شکم مادر برای حرکت جنین کوچک شده و در اغلب موارد، ابن حالت باعث بروز تنگی نفس در مادر حامله شده و منجر به بروز اختلال در خواب شبانه او مي­گردد.

  • نکته دیگر در مورد بروز اختلال در خواب شبانه زنان در طي دوران بارداری، بروز درد در پاهای مادر بر اثر وزن اضافی بدن خود او و جنین داخل رحمش است. جالب است بدانيد كه بروز اين حالت ممکن است بر اثر جمع شدن آب زیاد (با مصرف نمک زیاد) در بدن مادر باردار باشد، كه باعث می­شود مشکلات شديدي در خواب زنان باردار ایجاد شود.

  • یکی دیگر از علل عمده بروز بی­خوابی در زنان باردار سوزش سردل است که بسیار شایع می­باشد. این حالت به دلیل کم شدن سرعت کار دستگاه گوارش زنان در طی دوران حاملگی رخ می­دهد.

  • علاوه بر اين موارد، زنان جوانی که برای بار اول حامله شده­اند، ممکن است استرس زیادی داشته باشند، که وجود این حالت در بدن زنان باردار، خواب شبانه آن­ها را تحت تاثیر قرار مي­دهد.

نکاتی برای مبارزه با بروز مشکلات خواب زنان در طي دوران بارداری:


fdfgrh

اكنون به عنوان یک زن حامله آگاه شديد كه بروز مشکلات خواب بخشی جدایی ­ناپذیري از دوران بارداری شما است. پس، باید چگونگی مقابله با آن­ها را هم یاد بگیرید. در ادامه این مقاله، ترفندهای مهمي برای راهنمایی شما به منظور غلبه بر مشكلات خواب شبانه ارائه شده است، که عبارتند از:

1. استفاده از بالش اضافی در هنگام خواب زنان در طی دوران بارداری:

مادران حامله می­توانند در هنگام خواب شبانه، برای حمایت از شکم خود از یک بالش اضافی استفاده کنند، زیرا تماس شکم با یک وسیله نرم و راحت می­تواند به آن­ها کمک کند تا یک موقعیت خوب برای خواب شبانه خود ایجاد کنند. البته برای این کارريال انواع خاصی از بالش­ها مانند بالش طبي دوران بارداري در فروشگاه­های لوازم بهداشتی وجود دارد که می­تواند تمام طول بدن را پوشش داده و راحتی مادر حامله را در هنگام خوابیدن تامين كند.

2. استفاده زنان از تکنیک­های تمدد اعصاب در طي دوران بارداری:

انجام حرکات ورزشی سبک مانند یوگا، مدیتیشن، ماساژ دادن اصولی بدن و تنفس عمیق می­تواند کمک زیادی به ذهن و بدن مادران باردار نموده و آن­ها را شل کند. این حالت برای داشتن خواب بهتر زنان در طی دوران بارداری بسیار موثر خواهد بود.

3. ورزش کردن زنان در طي دوران حاملگی:

ilyukgh

همانطور که میدانید انجام حرکات ورزشی علاوه بر این که به بدن زنان در دوران بارداری کمک می­کند تا چربی­های اضافی بیشتری را بسوزانند . انجام ورزش منظم می­تواند سلامت جسمی و روانی زنان رتا در دوران بارداری افزایش داده و به آنها برای داشتن خواب عمیق کمک کند.

4. تغذیه مناسب زنان در طي دوران بارداری:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که استفاده از انواع غذاهاي خوب و مغذی می­تواند به شما کمک کند تا بهتر بخوابید. براي مثال، نوشیدن یک لیوان شیر گرم به شما کمک خواهد نمود تا خواب خوب شبانه را در طي اين دوران حساس تجربه کنید. علاوه بر اين، نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب شبانه برای رشد جنین داخل رحمتان نیز موثر خواهد بود. اعتقاد بر این است که مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات در طی دوران بارداری می­تواند سطح قند خون مادر را بالا برده و به خواب راحت شبانه او کمک کند. البت،ه نباید فراموش کرد که مصرف انواع خوراکی­ها مانند تنقلات معده شما را در طول شب فعال نموده و احتمال بروز مشکل در خوابتان را بالا خواهد برد. بنابراین، زنان حامله باید مراقب آنچه که قبل از خوابیدن میخورند، باشند!

5. استفاده از داروهای خواب­آور OTC و آرام بخش­ها در طی دوران بارداری:

در نهايت، به عنوان یک زن باردار به یاد داشته باشید که مصرف انواع داروها برای داشتن خواب راحت شبانه، آخرین راه­حل مشکل می­باشد. در حالت ایده­آل، بهتر است زنان برای از بین بردن مشکلات خواب خود در طي دوران حاملگی از همه راهنمایی­های ارائه شده در مقاله بالا استفاده نموده و تمام ترفندها را امتحان کنند، تا اگر موفق نشدند، مصرف داروها و قرص­ها را برای از بین بردن مشکلات خواب خود شروع کنند. البته این نکته مهم را هم فراموش نکنید که هرگز هیچ دارویی را بدون رضایت دکتر معالج خود (به خصوص در مراحل اوليه بارداری) مصرف نکنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/