نکات مهمی که زنان باید در هنگام تولد نوزادان دوقلو بدانند

2golo-nozad

وقتی مادر بارداری متوجه می شود که نوزادان دوقلو را حامله است، ممکن است دچار سردرگمی در احساسات خود شود، زیرا نوزادان دوقلو، قریب الوقوع وارد زندگی مادر شده و به طور ناگهانی یک مرحله جدید را در زندگی پدر و مادر خود ایجاد می کنند، که بسیار سرگرم و مهیج خواهد بود!
باردار شدن دوقلوی یک زن با سوالات زیادی همراه است، که در بیشتر موارد حتی ممکن است با نگرانی های مختلف نیز همزمان باشد. اولین نکته ای که باید این زنان به یاد داشته باشند، این است که دیگر تنها نیستید، بلکه نوزادانی دوقلو را در رحم خود نگهداری نموده و پرورش می دهند. البته مادران زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که حاملگی دوقلوها را چند بار در زندگی خود تجربه نموده اند، که برای این مادران، هر کدام از بارداری ها به نوبه خود مهیج بوده و متفاوت از دوران های دیگر می باشد!

آیا می دانید که قبل از تولد نوزادان دوقلو، چه اتفاقی در بدن مادران باردار می افتد؟

اگر دوقلو باردار هستید، نکته مهم برای شما این است که بدانید هفته های 33 تا 38 دوران بارداری، زمان معمول برای به دنیا آمدن نوزادان شما است. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که این زنان می توانند برای به دنیا آوردن به موقع و راحت نوزادان خود نکاتی را انجام دهند، که عبارتند از:
• معمولا در بارداری های دوقلو بر خلاف بارداری های تک قلویی، زنان حامله باید تا چند روز قبل از موعد مقرر زایمان تحت مراقبت های ویژه باشند، زیرا در برخی موارد این نوزادان ممکن است نیاز به مراقبت خاصی در هفته آخر از دوران بارداری و بعد از تولد داشته باشند.
• حتما با پزشک معالج خود درباره گزینه های تولد نوزادان خود صحبت کنید، تا بتوانید تصمیم ایمن تری را برای انتخاب روش زایمان اتخاذ نمایید، زیرا در بیشتر موارد دوقلوها با زایمان زودرس متولد می شوند.
• قبل از رسیدن زمان زایمان خود، با انجام تحقیقات، بهترین بیمارستان را در محل زندگی خود برای تولد نوزادان انتخاب کنید، زیرا پزشکان بر اساس امکانات موجود در بیمارستان از بروز عوارض در هنگام تولد نوزادان دوقلو جلوگیری می کنند.
• برای سلامتی و زنده ماندن نوزادان خود بعد از تولد، سعی کنید گزارش های پزشکی، لباس ها و وسایل مورد نیاز نوزادان را برای زمان بلافاصله پس از تولد آماده کنید.
• نگه داشتن عکس ها و سونوگرافی های دوران بارداری و گزارش های پزشکی برای همه زنان باردار مفید است، زیرا هنگامی که قصد دارند برای انجام عمل زایمان به بیمارستان بروند، باید آن ها را برای آگاهی کادر اتاق زایمان از وضعیت نوزادان داخل رحم خود به همراه داشته باشند.
• در صورتی که به عنوان یک مادر باردار دوقلو با درد ناگهانی، بروز انقباض یا درد زایمانی روبرو شدید، حتما از شماره تماس دکتر معالج خود استفاده نمایید و وضعیت بدنتان را به اطلاع او برسانید.

علائم زایمان در بارداری های دوقلویی:

معمولا علائم زایمان دوقلوها شبیه بارداری های تک قلویی است، اما شامل مراحل زیر خواهد بود:
• در ابتدا، سر نوزاد وارد لگن مادر شده و با این ناحیه ارتباط برقرار می کند.
• در مرحله بعد پلاگین موکوس تخلیه شده و با قطع شدن جریان مایع کیسه آب، انقباضات مکرر، منظم و قوی تری شروع می شود.

روش های به دنیا آوردن نوزادان دوقلو:

معمولا در بارداری های دوقلویی نگرانی اصلی هر مادر روش تولد فرزندان خود است. این فرایند یکی از چالش های برزگ در بارداری دوقلویی است، زیرا تصمیم گیری دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد انتخاب گزینه های زایمان، هر لحظه ممکن است تغییر کند. در واقع، روش زایمان زنان در حاملگی دوقلوها، در هر لحظه بر اساس موقعیت فرزندان در داخل رحم انتخاب می شود. شما به عنوان یک مادر باردار به نوزادان دوقلو، دو گزینه برای تولد فرزندان خود در پیش رو خواهید داشت، که عبارتند از:
• تولد واژینالی یا زایمان طبیعی
• عمل سزارین
با این حال، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشد که اگر زنی در اولین بارداری خود، فرزندش را با روش سزارین به دنیا آورده باشد، در چنین شرایطی پزشک برای تولد نوزادان دوقلوی او در دومین حاملگی هم زایمان به روش طبیعی را توصیه نمی کند. اما، در حالت کلی:

الف: زایمان طبیعی یا واژینالی:

اگر به عنوان زنی که نوزادان دوقلو را باردار هستید، در حال برنامه ریزی برای انجام زایمان طبیعی به منظور به دنیا آوردن نوزادان خود می باشید، باید حتما پس از پایان یافتن عمل زایمان به دنبال گزینه های مناسب برای تسکین درد خود باشید. همچنین، اگر زنی در اولین بارداری خود، فرزندان دوقلو را حامله شده باشد و هر دو آن ها تا هفته آخر بارداری در سمت پایین رحم قرار گیرند، معمولا پزشک متخصص زنان و زایمان به او توصیه می کند تا با زایمان طبیعی نوزادان خود را به دنیا بیاورد. علاوه بر نکات ذکر شده، اگر در طول انجام زایمان طبیعی برای تولد نوزادان دوقلو، کمک لازم باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان از دستگاه مکش یا فورسپس به منظور به دنیا آوردن سریع تر نوزادان استفاده خواهد نمود.
جالب است بدانید که در چنین شرایطی، به محض اینکه اولین نوزاد از دوقلوها متولد شد، پزشک متخصص زنان و زایمان از طریق معاینه واژینالی، موقعیت نوزاد دیگر را در داخل رحم مادر بررسی می کند. اگر دومین کودک نیز در موقعیت مناسب قرار گرفته و کیسه آب او هم پاره و تخلیه شده باشد، می فهمد که نوزاد به زودی به دنیا خواهد آمد، پس دهانه رحم مادر را همچنان تا اتمام روند زایمان باز نگه خواهد داشت. اگر بعد از تولد نوزاد اول در بارداری های دوقلو، انقباضات رحمی در مادر متوقف شده باشد، گاهی اوقات پزشک برای وارد نمودن شوک و ایجاد انقباضات دوباره در بدن زن حامله به منظور تولد دومین نوزاد، مجبور می شود تا هورمون اضافی را به بدن مادر تزریق کند.

ب: عمل سزارین:

معمولا در بیشتر حاملگی های دوقلویی، به محض شروع روند بارداری دکتر می تواند با توجه به موقعیت نوزادان و شرایط بدنی مادر گزینه سزارین را برای تولد انتخاب کند. دلایل مختلفی برای توصیه روش سزارین توسط دکتر متخصص زنان و زایمان برای تولد نوزادان دوقلو وجود دارد، که عبارتند از:
• اگر در طول دوران حاملگی دوقلوها عوارضی در سلامت مادر و نوزادان ایجاد شود، پزشک متخصص زنان و زایمان مجبور می شود روش سزارین را برای تولد نوزادان به مادر حامله توصیه کند.
• گاهی اوقات هم موقعیت قرارگیری نوزادان در داخل رحم مادر متفاوت بوده و آن ها در دو جهت مختلف می باشد (مثلا یکی از نوزادان در موقعیت پائین رحم بوده و باسن یا پای نوزاد دیگر خلاف جهت قرارگیری نوزاد اولی می باشد) یا در برخی موارد، ممکن است یکی از نوزادان در موقعیت عرضی قرار گرفته و برای به دنیا آمدن او نیاز به انجام عمل سزارین داشته باشد.
• اگر در طول دوران بارداری هر دو نوزاد دوقلو در داخل رحم مادر از یک جفت مشترک استفاده کرده باشند، برای سالم به دنیا آمدن آن ها نیاز به انجام عمل سزارین خواهد بود.
• همچنین، اگر مادری برای به دنیا آوردن اولین نوزاد از دوقلوها با روش زایمان واژینالی یا طبیعی دچار مشکل شود، در چنین مواردی ممکن است برای تولد نوزاد دوم خود به عمل سزارین نیاز داشته باشد. یادتان باشد که گاهی اوقات، با این که ممکن است یکی از دوقلوها با روش زایمان واژینالی متولد شود، دومین دوقلو ممکن است با روش سزارین متولد گردد، تا از بروز هرگونه عارضه و ناراحتی در کودک دوم جلوگیری شود.
نکته نهایی که در مورد تولد نوزادان دوقلو وجود دارد، این است که در برخی موارد زمان به دنیا آمدن دوقلوها متفاوت بوده و با به دنیا آمدن یکی از نوزادان دوقلو، نوزاد دیگر در سلامت کامل نباشد، طوری که پس ازگذشت 2 یا 4 روز بعد از انجام زایمان طبیعی با عمل سزارین به دنیا بیاید!

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دوقلو بادار هستم ممنون از اطلاعاتتون مفید بود تشکر

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/