6 لوازم ضروری سیسمونی نوزادان

select-layette-of-baby-clothes

همانطور که می دانید ورود یک نوزاد به خانواده، تغییرات اساسی در زندگی پدر و مادر ایجاد می کند! البته برخی از والدین ممکن است نزدیک بودن تولد نوزاد را پیش بینی نکنند. به همین دلیل، در چند ماه اول پس از تولد نوزادان، پدر و مادران جوان معمولا در مورد تهیه مهم ترین وسایل موردنیاز برای فرزند خود دچار اشتباه می شوند. بنابراین، می توان ادعا کرد که آماده سازی لیست وسایلی که برای نوزاد نیاز است، ایده خوبی خواهد بود! زیرا، آماده ساختن این فهرست، سایر جنبه های مراقبت از کودک را در زندگی زوجین جوان بهبود می بخشد.

6 لوازم ضروری سیسمونی نوزادان:
به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که نیازهای اولیه سیسمونی نوزاد باید قبل از تولد او آماده شود ،در ادامه لیست لوازم اولیه مورد نیاز نوزادان کوچک ارائه شده است که تهیه آن ها، در طول ماه های اولیه پس از تولد او بسیار مهم می باشد. این لوازم عبارتند از:

1. انتخاب لباس مناسب برای سیسمونی نوزادان:

معمولا نوزادان کوچک در روزهای اول زندگی خود به لباس های زیادی نیاز دارند. بنابراین، والدین باید قبل از تولد از خرید انواع لباس برای نوزاد خود مطمئن شوند. در این موارد نکاتی وجود دارد که همه زوج ها باید در هنگام خرید ملزومات و لباس جهت استفاده نوزاد خود مورد توجه قرار دهند. این نکات عبارتند از:
• اندازه لباس نوزاد باید متناسب با اندازه زمان تولد او باشد، زیرا نوزادان خیلی سریع رشد می کنند.
• تهیه چند عدد لباس رویی، که دو عدد آن آستین کوتاه و بقیه آستین بلند باشند، برای همه نوزادان ضروری است.
• تهیه چند دست لباس رویی سرهم، که از بهترین و نرم ترین جنس بوده و دارای زیپ باشد تا در صورت بروز اتفاق بتوانید زیپ را باز نموده و از تن فرزند خود بیرون بیاورید.
• تهیه دو جفت دستکش نرم، زیرا همه نوزادان دست های خود را به شدت حرکت می دهند و ممکن است باعث ایجاد خراش بر روی پوست صورت خود شوند.
• تهیه چند جفت کفش و یا جوراب نخی برای پوشاندن پاهای نوزاد هنگام خواب یا استفاده به همراه لباس های دیگر.
• چند دست لباس راحتی برای استفاده روزانه و یا زمانی که می خواهید فرزندتان را به همراه خود برای دیدار خانواده و دوستان ببرید.
• تهیه دو عدد کلاه بچه که از جنس پنبه بوده و برای محافظت از سر و گوش نوزادان به محض تولد مورد استفاده قرار می گیرد.
• خرید حداقل 2 عدد ژاکت یا کت ضخیم که البته جنس آن، در مناطق مختلف، بستگی به اب و هوای آن منطقه دارد.
همچنین، بعد از تهیه لباس های اصلی، باید نوع مواد شوینده ملایم جهت شستن آن ها مشخص شود. علاوه بر این موارد، همه وسایل مورد نیاز نوزادان باید در یک کمد یا جای سر پوشیده نگهداری شود تا گرد و غبار و میکروب بر روی آن ها ننشیند.

2. تخت و ملافه برای سیسمونی نوزادان:

هنگامی که نوزاد به همراه مادر زائوی خود از بیمارستان به خانه آورده می شود، برای خوابیدن به یک فضای مناسب نیاز خواهد داشت. والدین می توانند یک تخت کوچک کودک، گهواره و یا یک سبد کودک را برای فرزند خود تهیه نموده و برای خواب در کنار تخت خود قرار دهند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که قبل از ورود نوزاد به خانه، ترتیب مکان خواب او داده شده باشد. همچنین، در هنگام خرید تخت، اطمینان حاصل کنید که وسیله انتخابی شما از استانداردهای ایمنی برخوردار بوده و دارای پروانه یا گواهینامه ساخت از یک کارگاه معتبر باشد. علاوه بر این، جهت فراهم آوردن بستر مناسب برای خواب فرزند خود به وسایل دیگری نیاز خواهید داشت، که عبارتند از:
• تشک نوزاد با کیفیت خوب.
• بالشتک نازک جهت نصب در اطراف تخت کودک، به منظور جلوگیری از برخورد دست و پای نوزاد به لبه های تخت.
• عدد تشک نازک و ضد آب جهت استفاده بر روی تشک اصلی تخت.
• پتوی پنبه ای.
حتما یادتان باشد که قبل از خریداری این وسایل، مطمئن شوید که دارای مارک معتبر بوده و از جنس مرغوب تهیه شده باشند.

3. وسایل حمام برای سیسمونی نوزاد:

تهیه لوازم موردنیاز برای حمام کردن نوزادان می تواند کار شستشوی ان ها را راحت نموده و زمان حمام کردن را برای مادر و کودک لذت بخش کند، زیرا نوزادان باید در هنگام حمام کردن، راحت بوده و بعد از آن، کامل پوشانده شوند. برای این کار، مادران حامله باید مواردی را قبل از تولد فرزند خود مورد توجه قرار داده و لوازم زیر را برای حمام کردن مناسب کودک خود انتخاب کنند:
• در مرحله اول، مادر باید برای ایجاد یک مکان امن جهت شستشو و حمام کردن فرزند خود، یک وان پلاستیکی مخصوص حمام خریداری کند.
• سپس به خاطر داشته باشید که تهیه حوله مناسب و نرم با کیفیت خوب و در بسته بندی های معتبر برای کمک به حمام کردن درست نوزاد الزامی است.
• علاوه بر این موارد، برای شستن بدن ظریف و لطیف نوزاد کوچک خود، فقط باید از صابون و شامپوی مخصوص کودک، برای شستشوی بدن و سر او استفاده کنید. فراموش نکنید که صابون و شامپوی کودک باید از مراکز معتبر و داروخانه خریداری گردد!
• استفاده از لوسیون و روغن مخصوص کودک بعد از اتمام شستشو و خشک کردن سر و بدن او نیز ضروری است.
• همچنین، مادران حامله برای شانه کردن موهای نوزاد کوچک خود، باید برس با موهای نرم انتخاب نموده و از ناخن گیر مخصوص نوزادان برای کوتاه کردن ناخن فرزند خود استفاده کنند.
نکته بسیار مهمی که مادران جوان باید به یاد داشته باشند، این است که پوست نوزاد بسیار ظریف و حساس می باشد. بنابراین، نباید از عطر برای فرزند خود استفاده کنند.

4. پوشک در سیسمونی نوزاد:

به یاد داشته باشید که یکی از الزامات مهم در روز اول بعد از زایمان، تهیه پوشک نوزاد می باشد! این روزها مارک های مختلفی از پوشک نوزادان در بازار وجود دارد. به همین دلیل کار مادران کمی سخت می شود، زیرا مادر باید پوشک مناسب را جهت استفاده نوزاد خود انتخاب کند. بنابراین، اگر شما از پوشک یکبار مصرف استفاده می کنید، باید چندین بسته بزرگ، با کیفیت بالا را قبل از تولد نوزاد خود خریداری نموده و در منزل نگهداری کنید، زیرا پوشک زیادی برای چند هفته اول بعد از تولد فرزندتان موردنیاز است. البته در کنار پوشک، تهیه لوازم دیگر نیز جهت مراقبت از نوزاد موردنیاز می باشد، که به شرح زیر است:
• اگر می خواهید برای چند روز اول بعد از تولد فرزند خود، از پوشک های قابل شستشوی مجدد استفاده کنید، باید پوشک های پارچه ای را انتخاب کنید.
• در مرحله بعد، تهیه کرم پودر خمیری و یا سایر پمادهای معتبر از داروخانه برای جلوگیری از بروز بثورات جلدی ناشی از پوشک، برای نوزادان الزامی است.
• تهیه پد مخصوص و روکش دار جهت قرار دادن بر روی پوست آغشته به کرم یا پودر نوزادان، در روزهای اول بعد از تولد لازم می باشد.
• بعضی از مادران عقیده دارند که برای محافظت از پوشک نوزاد، باید از شورت های چسبان و قابل شستشو استفاده کنند.
• فراموش نکنید که تهیه دستمال مرطوب یکبار مصرف که مخصوص نوزادان می باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین دلیل، مادر حامله باید مقدار بیشتری از این دستمال مخصوص را برای تمیز کردن پاهای کودک خریداری نموده و در منزل نگه دارد.

5. ملزومات تغذیه ای در سیسمونی نوزاد:

همانطور که گفته شد ورود یک کودک به خانواده، زندگی همه اعضای آن خانواده را شیرین می کند. اما اگر قبلا وسایل مورد نیاز جهت مراقبت از نوزاد مهیا نشود، (با توجه به تغییر شیوه زندگی خانواده و شلوغ شدن آن) والدین دچار سردرگمی و استرس خواهند شد. اگر شما هم قصد دارید تا در مورد مسایل مورد نیاز جهت تغذیه کودک خود فکری بکنید، حتما به وسایل تغذیه ای زیر نیاز پیدا خواهید کرد. مهم ترین این ملزومات عبارتند از:
• شیرخشک مناسب جهت تغذیه نوزاد در روزهای اول بعد از تولد
• شیشه شیر مناسب جهت تغذیه نوزاد در روزهای اول بعد از تولد
• استریلایزر شیشه شیر و ظرف مناسب جهت ذخیره سازی شیر خشک در منزل
• فلاسک مناسب برای نگهداری آب گرم و جوشیده، تهیه قلم مو برای تمیز کردن شیشه شیر نوزاد
• لباس مناسب برای مادر جهت شیر دادن به نوزاد خود 
• بالش مناسب تغذیه جهت تغذیه نوزاد در روزهای اول بعد از تولد
همچنین، اگر شما قصد دارید تا نوزاد خود را بعد از تولد با شیر خود تغذیه کنید، به پمپ پستان و سایر لوازم جانبی مانند استریلایزر شیشه شیر و یک ظرف مناسب برای ذخیره سازی شیر خود جهت تغذیه نوزاد نیاز خواهید داشت. استریلایزر شیشه شیر برای نوزادان کوچک بسیار مهم است، زیرا وقتی که از شیشه برای دادن شیر به کودک استفاده می شود، حتما باید عاری از هر گونه میکروب و آلودگی باشد. به همین دلیل، مادر باید این وسیله را به طور مداوم تمیز نماید، زیرا ممکن است در صورت نگهداری از شیر به مدت طولانی، به میکروب ها آلوده شده و نوزاد را به انواع بیماری های عفونی مبتلا کند.

6. لوازم ضروری برای سفر با نوزاد:

باید بدانید که استفاده از صندلی مخصوص نوزادان در اتومبیل زمانی که می خواهید فرزندتان را با خود به سفر ببرید، حیاتی است. البته این صندلی باید استاندارد بوده و از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت خریداری گردد. برای انتخاب صندلی اتومبیل مناسب جهت قرار دادن کودک، چندین نکته باید در نظر گرفته شود که عبارتند از:
• در مرحله اول، صندلی اتومبیلی را برای قرار دادن نوزاد خود انتخاب کنید که نصب آن در صندلی عقب ماشین آسان باشد. همانطور که می دانید نصب مناسب برای امنیت کودک شما بسیار مهم است.
• از آنجائی که تامین امنیت نوزاد در ماشین بسیار مهم است، باید اطمینان حاصل کنید که کمربندهای صندلی برای ایمن نگه داشتن کودک، به خوبی کار می کنند.
• در هنگام انتخاب صندلی مخصوص اتومبیل برای نوزاد خود به فاکتورهای راحتی آن دقت کنید، زیرا این وسیله باید به طور کامل پشت بدن، پشت گردن و سر نوزاد را حمایت نموده و به اندازه کافی راحت باشد. البته برای پشتیبانی بیشتر از گردن و سر نوزاد می توان به طور جداگانه وسایل مخصوص این کار را خریداری کرد. همچنین، صندلی را برای فرزند خود انتخاب کنید که کمی بزرگ باشد تا به هنگام رشد کودک مجبور نشوید که آن را کنارگذاشته و صندلی جدیدی خریداری کنید.
در نهایت، اگر مشتاق پیاده روی هستید، می توانید یک کالسکه مخصوص بچه خریداری کنید که با قرار دادن فرزند عزیز خود در آن، با خیال راحت بتوانید از پیاده روی لذت ببرید و جهت رفتن به پارک یا سوپر مارکت از آن استفاده کنید. البته بسیار مراقب باشید تا در هنگام خرید، کالسکه مناسبی را انتخاب کنید، زیرا اگر این وسیله مناسب باشد، می توان از آن برای خواباندن نوزاد نیز استفاده نمود.

نکته مهمی که مادران حامله باید به خاطر داشته باشند، این است که همه موارد بالا باید جدید باشد! مهم تر این که وسایل انتخاب شده باید طوری باشد که کودک بتواند تا زمان رفتن به پیش دبستانی از آن ها استفاده کند. قطعا خرید کردن برای عضو جدید خانواده بسیار لذت بخش بوده و احساس فوق العاده ای برای تمام افراد خانواده ایجاد می کند! برای همین بهتر است این کار بدون استرس و سر موقع انجام شود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
یک لیست کامل از لوازم سیسمونی هم من دارم شاید به درد دوستان بخوره

انواع زیر پوش
انواع البسه تابستانی و زمستانی
انواع پیش بند
دستکش
جوراب
کلاه نخی
کفش
خشک کن یا حوله
زیرانداز تعویض
پمپرز و جا پمپرزی
تمیز کن بینی
ناف بند طبی و نخی
سرویس...

سلام
یک لیست کامل از لوازم سیسمونی هم من دارم شاید به درد دوستان بخوره

انواع زیر پوش
انواع البسه تابستانی و زمستانی
انواع پیش بند
دستکش
جوراب
کلاه نخی
کفش
خشک کن یا حوله
زیرانداز تعویض
پمپرز و جا پمپرزی
تمیز کن بینی
ناف بند طبی و نخی
سرویس غذاخوری
قاشق و چنگال معمولی و حرارتی
ظرف ذخیره غذا
لیوان آب میوه خوری
قمقمه سرد و گرم
زانو بند
سرویس مانیکور نوزاد
شانه و برس
دما سنج اتاق
درجه تب
دندان گیر
شیر گرم کن
دستگاه استریلیزه کننده
رابط سینه
سوتین شیر دهی
شیر دوش
بالش شیردهی
پماد دور سینه
شیشه شیر
شیشه شور
قنداق خوری
سرلاک خوری
سرنگ دارو خوری
کاور شیر دهی
جغجغه
جای مخصوص شیشه شور روی سینک
آینه کمکی ماشین
سان شید
ست غذا ساز
میکسر
پستانک
زنجیر و بند پستانک
قاب محافظ پستانک
شربت گریپ میکچر
کیسه خواب
فلاسک
بالش و تشک همراه
پشه بند
چوب لباسی
ظروف لعابی و تفلون
آبمیوه گیری
متر قد دیواری
شورت
ترازو
سرویس لحاف و رو تشکی
تخت و کمد
سطل آشغال
اسباب بازی
اسباب بازی حمام
چراغ خواب
واکی تاکی
دستگاه بخور
شامپو
شامپو بدن
روغن یا لوسیون
صابون
کرم دست و صورت
گوش پاک کن
کرم سوختگی
پودر بچه
دستمال مرطوب بچه
پنبه استریل
عطر بچه
مسواک و خمیر دندان
مسواک انگشتی
حوله ساده
حوله تن پوش
وان ساده
اسفنج کف وان
اسفنج شستشو
لگن دستشویی
پوشک
کالسکه
کریر
صندلی عذا
روروک
تاب آویز بارفیکس
آغوش
ساک لوازم
نی نی لای لای
صندلی ماشین

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام

خیلی ممنون از لیست کاملی که برامون ارسال کردید

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/