با کمر درد بعد از زایمان چه کنم؟

bardari--12

همانطور که می دانید بدن زنان در طول دوران بارداری و بعد از زایمان، تغییرات زیادی می کند. به همین دلیل، بدن این افراد اعمال خاصی را نیاز دارد تا دوباره به حالت اولیه و فعال خود برگردد. علاوه بر این موارد، مادران جوان ممکن است بعد از تولد نوزاد خود، نگرانی های جزئی را نیز در مورد بدن خود تجربه کنند.
کمر درد که محدود به قسمت پایین کمر است، یک شکایت رایج در دوران بعد از زایمان زنان تلقی می شود. عوامل مختلفی در دوران بارداری و بعد از زایمان وجود دارد که در ایجاد این مشکل نقش بسیار موثری ایفا می کنند. به همین دلیل، همه زنان برای پیشگیری از بروز کمر درد در دوران بعد از زایمان باید نکات ساده ای را در مورد عوامل موثر در ایجاد آن یاد بگیرند.

چرا بعد از زایمان کمر درد دارم؟

کمر درد زنان بعد از تولد نوزاد، که با عنوان کمر درد بعد از زایمان شناخته می شود، معمولا به دلیل ایجاد تغییرات فیزیکی بدن در دوران بارداری رخ می دهد. همچنین، برخی دردها هم ممکن است از دوران بارداری به دوران بعد از زایمان منتقل شود. بنابراین، اگر اخیرا زایمان کرده اید، ممکن است دچار کمر درد شدید شوید که برای درمان و پیشگیری از آن بهتر است اطلاعات خود را در این مورد افزایش دهید.

دلایل بروز کمر درد بعد از زایمان در زنان:

همه ما می دانیم که تولد نوزاد، یک فرایند جادویی و همچنین، یک رویداد آسیب زا در بدن همه زنان محسوب می شود، زیرا عضوی که (به ویژه جنین) که قبلا به آن متصل شده بود، با ایجاد فشار زیاد و هل دادن، از آن جدا شده و خارج می گردد. در بیشتر موارد، دلیل اصلی بروز کمر درد بعد از زایمان این است که بدن فرد به دلیل تحمل استرس و فشار فیزیکی زایمان طبیعی خسته شده و یا آسیب می بیند. البته نباید فراموش کرد که علاوه بر عامل ذکرشده، دلایل بسیار دیگری نیز در بروز این مشکل در دوران بعد از زایمان زنان موثر است.
همانطور که قبلا هم گفته شد دوران بارداری و روند زایمان در بدن زنان با تغییرات زیادی همراه است، که بروز تغییر در میزان ترشح هورمون های بدن یکی از آن ها به شمار می رود. البته، در این دوران بعضی از رباط ها و مفاصل مادر باردار نیز از بین رفته و یا دچار تغییر می شود. اکثر این تحولات ممکن است در بدن فرد پایدار بوده و باعث بروز درد در نقاط مختلف آن شود، به ویژه هنگامی که فرد در دوران بعد از زایمان، در محیط زندگی خود حرکت زیادی داشته باشد.
رحم زنان در دوران بارداری بیش از حد گسترش یافته و عضلات شکمی را تضعیف می کند. این تغییر باعث ایجاد فشار اضافی برای روی پشت بدن شده و ممکن است در برخی زنان منجر به بروز درد در ناحیه پشت بدن شود. یکی دیگر از علل رایج بروز کمر درد در طی دوران بعد از زایمان زنان وزن اضافی مادر در دوران بارداری است که ممکن است در طول دوره بعد از زایمان نیز افزایش یابد و فشار زیادی را روی ناحیه پشت بدن آن ها ایجاد کند. علاوه بر این موارد، انجام فرآیند زایمان فشار شدیدی در پشت گردن مادر باردار ایجاد نموده و بلافاصله بعد از زایمان می تواند درد زیادی را در ناحیه پشت بدن و گردن او ایجاد کند.

روش های ساده برای کاهش کمر درد بعد از زایمان:

شدت کمر درد بعد از زایمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است، طوری که ممکن است در برخی افراد خفیف بوده و در برخی دیگر، شدت بیشتری داشته باشد. فراموش نکنید که یکی از بهترین راه ها برای مقابله با کمردرد، صبر کردن است تا همه چیز خود به خود در بدن خوب شده و به روال عادی خود برگردد، زیرا بدن زنان برای تولد نوزاد استرس و فشار فیزیکی زیادی را تحمل می کند، که برای از بین رفتن عوارض ناشی از درد، فشار و استرس این دوره، زمان زیادی لازم است. اما زنان می توانند با به کار بردن برخی ترفندهای ساده کمر درد بعد از زایمان را در بدن خود از بین برده و یا از بروز آن جلوگیری کنند. این نکات عبارتند از:
1.در دوران بارداری سعی کنید که وزن خود را در اندازه متعادل نگه دارید، زیرا طبق نتایج تحقیقات اخیر محققان گمان می رود که چاقی مادر نقش مهمی در ایجاد کمر درد بارداری و بعد از زایمان داشته باشد.
2. اطمینان حاصل کنید که  در طول دوران بارداری و بعد از زایمان حتما ورزش می کنید، زیرا انجام فعالیت بدنی متعادل باعث بهبود روند سلامت عضلات و رباط ها در بدن مادر باردار شده و به انعطاف پذیری آن ها کمک زیادی می کند.ورزشهای مناسب دوران بارداری را در این مطلب بخوانید.
3. نکته مهم دیگر در کاهش کمر درد بعد از زایمان در زنان این است که بلافاصله بعد از زایمان بگذارید تا افراد خانواده یا یک سازمان حرفه ای کمک اضافی به شما کرده و در انجام کارهای خانه و نوزاد شما را یاری کنند، زیرا ارزش آن را خواهد داشت.
4. از برداشتن وسایل سنگین در طول دوران بارداری و بعد از زایمان اجتناب کنید، تا بدن زمان مناسبی را برای بهبودی خود به دست بیاورید.
5. حتما در دوران بارداری و بعد از زایمان برای نشستن، موقعیت مناسبی را پیدا نمایید. این حالت به ویژه در زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار است، زیرا مادران در این حالت تمایل زیادی به خم شدن داشته و برای نزدیک شدن به نوزاد خود، موقعیت مناسب بدن را به هم می زنند. مادران به جای خم شدن جهت نزدیکی زیاد به نوزاد خود، بهتر است در هنگام تغذیه او با شیر مادر، یک بالش در پشت سر او بگذارند.
6. همیشه به عنوان یک زن باردار یا زائو سعی کنید کفش راحت بپوشید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نامناسب حداقل برای چند ماه بعد از زایمان خودداری نمایید.
7. از حمل کردن کودک بلافاصله بعد از زایمان خودداری کنید، زیرا در آغوش گرفتن کودک نوپا فشار زیادی را به ران پا وارد می کند. هنگام مسافرت هم می توانید از سبد حمل نوزاد برای انتقال فرزند خود استفاده نموده و از همسر یا افراد دیگر خانواده برای این کار کمک بگیرید.
8. هرگز دست های خود را به صورت ایستاده برای بلند کردن کودک خود دراز نکنید. می توانید بعد از نشستن به حالت چمباتمه به کودک خود نزدیک شده و سبعد به آرامی او را در بغل بگیرید.
9. سعی کنید همیشه در هنگام خوابیدن در یک موقعیت راحت و مناسب قرار گیرید و از تعدادی بالش اضافی برای حمایت از قسمت های مختلف بدن خود استفاده کنید.
10. در نهایت، نکته مهم دیگری که باید همه زنان زائو به خاطر داشته باشند، این است که انجام ورزش یوگا و تمرینات آرام سازی بدن در این دوره می تواند روند بهبود بدن را سرعت ببخشد، زیرا فرد با تمرکز بر روی قسمتهای دردناک بدن مخصوصا بر روی ناحیه پشت و قسمت پایین تر بدن سبب تقویت و انعطاف پذیری عضلات این نواحی خواهد شد.
در آخر یادتان باشد که با دنبال کردن نکات ساده ذکرشده در مقاله فوق به خودتان کمک کنید تا بعد از تولد فرزند کوچکتان به راحتی تمام دردها از بین برده و یا با آن ها مقابله نمایید.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام منم زایمان طبیعی سختی داشتم وسنمم کمه کمر درد و پادرد دارم بچم الان داره یکساله میشه .نمیدونم کی قراره خوب بشم.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام منم چهار ماهه که زایمان کردم و کمردرد شدید امانم رو بریده چیکار کنم؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام کارهایی که در مطلب بالا گفته شده رو انجام بدین.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دوماه زایمان کردم قبل بار داریم سقط جینن داشتم از اون زمان تا الان که دو ماه زایمان کردم کمر درد دارم چیکار باید کنم که دردم کم شه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
سعی کنید چیزهای سنگین برندارین و ورزش های سبک و اصولی که برای کمر خوب هست انجام بدین و هنگام نشستن و بلند شدن آروم این کار رو انجام بدین

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/