7 هشدار در مورد انجام حرکات پیلاتیز در دوران بارداری

bardari9

وقتی زنی بشنود که حامله شده و این رخ داد بزرگ توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تایید شود، او قطعا دچار شادی، ترس، هیجان و دلهره خاصی می شود. تمام این احساسات مانند ابری قلب او را به یک باره تحت تاثیر قرار خواهند داد! زیرا با شروع روند بارداری، مادر احساس می کند که مسئولیت او در مراقبت از سلامت خودش بیشتر از قبل شده است. در واقع، شادابی مادر در سلامت فرزند متولدنشده اش منعکس می شود! جالب است بدانید که یکی از آخرین تاثیرات ورزش پیلاتیز بر بدن زنان باردار، تناسب اندام است، اما تاثیر مهم این فعالیت، ترکیبی از انعطاف پذیری بدن و قدرت و آگاهی ذهن زنان باردار است.

ورزش پیلاتیز در دوران بارداری زنان:

همانطور که قبلا هم گفته شد ورزش پیلاتیز، تمرینات موثری برای روی پایین تنه زنان در طی دوران بارداری است، که شامل یک سری حرکات کنترل شده بوده و بیشتر بر روی حصیر ورزشی انجام می گیرد. این ورزش قطعا یک تمرین بسیار موثر برای دوران بارداری زنان است، زیرا شکم و ماهیچه های کف لگن را که در دوران حاملگی ضعیف شده اند، تحت تاثیر قرار داده و ان ها را به شدت تقویت می کند. با این حال، تعدادی از تمرینات ورزش پیلاتیز بر روی دست ها و زانوهای زنان باردار انجام گرفته و شرایط ایده آلی را برای گذراندن دوران حاملگی بی خطر و سالم رقم می زند. البته نباید فراموش کرد که مدتی طول می کشد تا این ورزش استرس موجود در ناحیه پشت و لگن زنان را از بین برده و با تنظیم کردن موقعیت جنین در شکم مادر، زن باردار را برای انجام عمل زایمان آماده کند.

انجام ورزش پیلاتز در طی دوران بارداری باید تحت نظر دقیق یک مربی باتجربه انجام شود:

نکته بسیار مهمی که همه زنان باید در دوران بارداری خود به یاد داشته باشند، این است که تمرینات ورزش پیلاتیز در دوران بارداری باید تحت نظر یک مربی خوب و با جربه انجام شود تا بتواند فرد را در جهت انجام حرکات صحیح این ورزش هدایت کند. لازم است بدانید که فشار آوردن بر عضلات شکم زنان در طی دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد پریشانی و اضطراب در کودک متولدنشده گردد، زیرا در این دوره از زندگی، بدن زنان بیش از حد ضعیف شده و شانس مادر و فرزند داخل رحم او برای صدمه دیدن در حین انجام حرکات ورزشی غیراصولی به میزان قابل توجهی بالا می رود.

زنان باید با انواع حرکات ورزشی پیلاتز در دوران مختلف بارداری آشنا باشند:

به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که هر زن حامله باید قبل از انجام هر نوع تمرین ورزشی بداند که آن حرکت کدام بخش از بدن او را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا این نکته در دوران بارداری بسیار مهم است! بنابراین اگر زن حامله تمرینات ورزشی خود را تحت نظر یک مربی باتجربه انجام دهد، مربی او را برای هر سه ماه از دوران حاملگی (با توجه به وضعیت جسمی مادر و فرزند داخل رحم او) راهنمایی خواهد کرد. با این حال، برای این که زن باردار بتواند روند طبیعی حاملگی را با انجام تمرینات درست ورزشی ادامه دهد، بهتر است برخی اصول را رعایت کند. برای هر سه ماه از دوران بارداری زنان توصیه های خاصی توسط مربی ارائه می شود، که عبارتند از:

1. سه ماهه اول از دوران بارداری زنان:

همانطور که می دانید مناطق اصلی تمرکز در سه ماهه اول از دوران بارداری زنان، قدرت هسته ای، استقامت و حافظه عضلانی این افراد است. حرکات ورزشی پیلاتز برای این دوره طراحی شده که به تقویت قدرت درونی مادر کمک کرده و بدن او را برای رشد جنین در آینده آماده کند.

2. سه ماهه دوم از دوران بارداری زنان:

در این دوره از بارداری، معمولا تمرکز بیشتری بر روی استقرار و مقاوت بدن، ثبات درونی و تعادل آن، به منظور حفظ ستون فقرات در موقعیت مناسب خواهد بود. البته این نوع محافظت از داخل شکم و سینه های مادر به منظور رشد مناسب جنین داخل رحم صورت می گیرد.

3. سه ماهه سوم از دوران بارداری زنان:

همانطور که می دانید سه ماه سوم از دوران بارداری زنان زمانی است که بدن زن حامله باید برای انجام روند زایمان طبیعی آماده شود. این کار فقط با تمرکز بر قدرت انعطاف پذیری عضلات بدن و تقویت آن ها از طریق انجام ورزش های کف لگن و ستون فقرات امکان پذیر است.

هشدارهای موثر در مورد انجام تمرینات ورزشی پیلاتز در طی دوران بارداری زنان:

مهم ترین نکته در مورد ورزش پیلاتیز در طی دوران بارداری زنان این است که تمرینات باید در سراسر دوران بارداری ادامه یابد، مگر اینکه انجام برخی از آن ها توسط دکتر متخصص زنان و زایمان محدود شده باشد. اما رعایت احتیاط نیز در حین انجام ورزش پیلاتیز برای به دست آوردن حداکثر بهره از این تمرینات بسیار موثر بوده و در جلوگیری از بروز هر گونه آسیب به مادر و جنین داخل رحم او مفید است. این نکات احتیاطی عبارتند از:
1. بدون مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان، انجام حرکات ورزشی برای زنان باردار مجاز نیست:
به عنوان بک خانم حامله به یاد داشته باشید که دوران حاملگی همه زنان یکسان نبوده و ممکن است نکاتی که انجام دادن آن ها در مورد دیگر زنان باردار بی خطر باشد، در مورد شما صدق نکند. بنابراین، قبل از شروع هر نوع فعالیتی برای کسب اطمینان کامل رضایت دکتر معالج خود را به دست آورده و سپس در یک کلاس معتبر ورزش پیلاتیز ثبت نام کنید. همچنین، اگر پزشک اقدامات احتیاطی را برای شما توصیه نموده است، بدانید که رعایت آن ها از اصول اساسی سلامت بوده و نشان می دهد که چه نوع ورزشی مناسب کدام دوره از بارداری شما است.
2. گوش دادن به ندای بدن در حین انجام حرکات ورزشی در دوران بارداری:
به عنوان یک زن باردار یادتان باشد که بدن هر زن بهترین راهنمای او برای انجام فعالیت ورزشی است، زیرا تغییرات زیادی در داخل آن اتفاق می افتد که غافل شدن از آن ها بیشتر از آنچه که تصور می شود، می تواند به بدن آسیب برساند. بنابراین، اگر زنی در دوران حاملگی خود هر نوع ناراحتی، درد و یا خستگی را در هنگام انجام حرکات ورزشی تجربه می کند، باید بلافاصله ورزش کردن را متوقف نماید، زیرا ممکن است ندانسته با انجام یک حرکت ورزشی آسیب جبران ناپذیری به سلامت خود و جنین داخل رحمش بزند. در واقع، فرد باردار باید با شروع درد در هر نقطه از بدن خود، ورزش را متوقف نموده و با عجله و در اسرع وقت به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.
3. زمان مناسب برای مصرف وعده های غذایی قبل از انجام ورزش در دوران بارداری:
نکته مهم دیگری که زنان باید در هنگام انجام حرکات ورزشی به خاطر داشته باشند، این است که حفظ فاصله زمانی مناسب بین وعده غذایی بسیار مهم می باشد. بنابراین، هر زن بارداری باید از 1 الی 2 ساعت قبل از انجام هر نوع ورزش مواد غذایی مصرف نکند. ورزش کردن بلافاصله بعد از مصرف وعده های غذایی ممکن است سبب بروز ناراحتی شکم در مادر باردار شده و سرگیجه و خستگی را در بدن او به دنبال داشته باشد.
4. لباس مناسب برای ورزش کردن زنان در دوران بارداری:
نکته بسیار مهم دیگر در مورد ورزش کردن زنان در طی دوران بارداری، پوشیدن لباس های گشاد و راحت است، زیرا این نوع البسه خطر ابتلا به انواع عفونت ها و ناراحتی را در طول انجام تمرینات ورزشی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
5. میزان مناسب تمرینات ورزشی برای زنان باردار:
همانطور که می دانید اکثر زنان حامله در حین انجام تمرینات ورزشی تقریبا تا سه ماهه دوم از دوران بارداری خود راحت هستند، با این حال بهتر است فرد به بدن خود احترام گذاشته و به ندای او گوش دهد تا بتواند در اسرع وقت از انجام حرکات ناراحت کننده در طی این دوران اجتناب کند.
در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه بهخاطر داشته باشید که انجام حرکات ورزشی مناسب قبل از حاملگی و همچنین در طول دوران بارداری بسیار مهم است. اما در نظر گرفتن اثرات مطلوب آن نکته مهم تر دیگری است، زیرا استراحت کافی در طول و بعد از انجام تمرینات ورزشی برای زنان باردار نکته اساسی می باشد. هر گونه فعالیت در دوران بارداری، به طور طبیعی، نیاز به احتیاط کامل داشته و قبل از انجام هر نوع تمرین، مادر باردار باید با دکتر معالج خود مشورت کند تا بتواند یک دوره بارداری سالم را پشت سر بگذارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/