علل بروز انقباضات رحمی در دوران بارداری

engebazat-bardari1

مادران جوان، با پشت سر گذاشتن نه ماه دوران بارداری بخش مهمی از زندگی خود را سپری نموده و پس از ماه ها مراقبت، فرزند خود را در آغوش می گیرند! به احتمال زیاد، در پایان ماه آخر دوران بارداری، کودک درون رحم مادر آمادگی خود را جهت به دنیا امدن (به شکل انقباضات رحمی یا درد زایمان طبیعی) نشان خواهد داد. تولد کودک یکی از تجارب مهم زندگی هر زنی است که لذت ناشی از آن برای پدران و مادران قابل توضیح نیست!
در حالی که مادر باردار با ورود به ماه نهم از دوران حاملگی، خود را برای رویداد بزرگ زندگی آماده می کند، ممکن است افکاری در مورد تولد نوزاد در ذهن خود داشته باشد که با واقعیت مغایرت دارد. برخی از این نگرانی ها مربوط به درد زایمان یا انقباضات رحمی می باشد که ممکن است با داستان هایی که در مورد آن وجود دارد، فرق داشته باشد. درک چگونگی روند زایمان طبیعی و انقباضات این دوره به مادر حامله کمک می کند تا خود را به ایده مناسبی جهت انجام عمل زایمان طبیعی برساند.

علل بروز انقباضات رحمی در دوران بارداری زنان:

بر اساس نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان هیچ مورد خاصی وجود ندارد که موجب بروز انقباضات رحمی در بدن زنان، در طی ماه های آخر دوران بارداری شود. ولی در برخی موارد، ممکن است بر اثر رخ دادن تغییرات شیمیایی پیچیده در داخل بدن زنان باردار و واکنش های عضلات نسبت به آن ها انقباضات رحمی اتفاق بیافتد. همانطور که با اتمام به ماه آخر دوران بارداری زنان، روز بزرگ زایمان فرا می رسد، بدن مادر کم کم تصمیم می گیرد تا در یکی از لحظات حساس و نفس گیر زندگی خود شرکت کند. این آمادگی با ترشح دو ماده مهم پروستاگلاندین و اکسیتوسین در بدن شروع می شود که فرایند انقباضات رحمی را به دنبال داشته و نشان دهنده زمان تولد نوزاد خواهد بود.

علائم بروز انقباضات رحمی در بدن زنان در طی دوران بارداری:

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان علم پزشکی، انقباضات زایمانی برای تولد نوزاد در فواصل منظم به وجود می آیند (که عمدتا به دلیل انقباض عضلات رحمی برای خارج نمودن نوزاد خواهد بود). انقباضات اولیه زایمان زنان بسیار سبک و کم بوده و تفاوت زیادی با گرفتگی دوره قاعدگی یا کمر درد زنان غیر باردار ندارد! معمولا درد زایمان از پشت کمر شروع شده و به آرامی به سمت شکم و ران پایین می آید. هرچند قوانین خاصی در مورد بروز انقباضات و دردهای زایمان وجود ندارد، اما درد هر بارداری تقریبا الگویتم مشابهی با بارداری های دیگری دارد.

انواع انقباضات در طول دوران بارداری زنان:

قبل از اینکه به عنوان یک زن حامله، علائم و انقباضات رحمی را برای تولد نوزاد خود تجربه کنید، مهم است بدانید که سه نوع انقباض در دوران بارداری زنان وجود دارد که همه آن ها علائم مشابهی را نشان می دهند. با این حال، تنها یک مورد از این انقباضات نیاز به توجه دارد، زیرا دو نوع دیگر انقباضات، تمرینی برای انقباض اصلی و آماده بدنسازی مادر به منظور انجام عمل زایمان طبیعی هستند. در ادامه این مقاله، سه نوع انقباض که احتمال دارد زنان در طول دوران بارداری خود با آن ها برخورد کنند، بیان شده است، که عبارتند از:

1. انقباضات تمرینی در طی دوران حاملگی: در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که در ماه آخر دوران بارداری، در برخی موارد ممکن است انقباضاتی در بدن مادر اتفاق بیفتد که لزوما برای زایمان نبوده و فقط برای کامل شدن بدن مادر و نوزاد رخ می دهد. این انقباضات در اصطلاح پزشکی، با عنوان انقباضات Braxton Hicks شناخته می شوند. لازم است بدانید که انقباضات تمرینی لزوما در دوران حاملگی هر زنی اتفاق نمی افتد.
2. انقباضات کاذب در طی دوران بارداری: معمولا این نوع انقباضات قبل از انقباضات واقعی رحمی برای زایمان، در بدن زنان حامله (در ماه آخر دوران بارداری) اتفاق می افتد. انقباضات کاذب کمک می کند تا گردن رحم خانم باردار برای خروج نوزاد آماده شود. این نوع انقباضات به طور متناوب اتفاق افتاده و هنگامی که وضعیت بدن مادر تغییر کند، متوقف می شوند. یادتان باشد که هیچ کدام از این انقباضات باعث شل شدن گردن رحم نمی شوند. به همین دلیل، به آن ها انقباضات کاذب در طول دوران بارداری گفته می شود. این نوع انقباضات ممکن است در بدن بیشتر مادران باردار به وضوح (قبل از انقباضات واقعی زایمان طبیعی) مشاهده شوند، البته به خاطر داشته باشید که نوع و شدت انقباضات کاذب در بدن هر مادر بارداری متفاوت از سایر زنان است.
3. انقباضات واقعی رحمی برای زایمان زنان: به عنوان مادر پا به ماه یادتان باشد که انقباضات رحمی زایمان در بدن زنان باردار به راحتی قابل تشخیص هستند، زیرا درد آن ها پایدار و شدید بوده و حتی اگر وضعیت بدن مادر هم تغییر کند، متوقف نمی شوند. نکته مهم دیگر در مورد این نوع انقباضات، افزایش فرکانس و شدت آن ها با گذشت زمان است که در بدن برخی زنان، ممکن است همراه با اسهال یا ناراحتی معده باشد. البته، این نوع گرفتگی ها نیز بسیار معمول بوده و انقباضات واقعی را می توان فقط با مشاهده درد در قسمت پایین کمر و قسمت بالای ران های زنان شناخت. در نهایت، لازم است به عنوان یک خانم باردار بدانید که انقباضات واقعی رحمی برای زایمان زنان، خارج شدن خون قرمز رنگ و پارگی غشا (کیسه آب) را به دنبال دارد!

در هنگام بروز انقباضات رحمی برای زایمان، زنان حامله چه باید بکنند؟

همه پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که بهترین زمان برای مراجعه زن حامله به پزشک معالج خود در هنگام بروز انقباضات رحمی، جهت انجام عمل زایمان طبیعی، زمانی است که انقباضات منظم و با فرکانس پنج تا ده دقیقه پشت سر هم به وجود آیند. در چنین مواردی، بیمار باید خود را در عرض یک دقیقه به بیمارستان برساند. در چنین شرایطی، حتی اگر بروز انقباضات متناوب رحمی چند هفته هم طول بکشد، بهتر است زن حامله علائم را با دقت در بدن خود دنبال کرده و خود را بلافاصله به بیمارستان برساند. علائمی که زنان باید در ماه نهم از دوران بارداری خود بیشتر به آن ها توجه کنند، عبارتند از:
• رخ دادن انقباضات بسیار قوی در رحم زنان باردار
• اگر درد زایمان، با پاره شدن و بیرون آمدن آب از رحم همراه باشد
• آب خارج شده از رحم سبز و قهوه ای رنگ باشد
• اگر زنی احساس کند با سرفه کردن بند ناف نوزاد پاره شده و او با داخل شدن به دهانه رحم از واژن خارج خواهد شد
• هنگامی که مادر باردار احساس کند دیگر نمی تواند صبر کند و به سختی خود را به بیمارستان می رساند
در هنگام بروز انقباضات رحمی زنان در ماه آخر دوران بارداری، چه اتفاقی برای مادر می افتد؟
به عنوان مادر بارداری که در ماه آخر از دوران حاملگی خود قرار دارید، یادتان باشد که بعد از بروز انقباضات رحمی در بدنتان، شما در بیمارستان بستری خواهید شد. در چنین مواردی، انجام برخی مراقبت ها برای حفظ سلامت شما و فرزند داخل رحمتان ضروری است. مهم ترین این موارد عبارتند از:
• در مرحله اول در نظر داشته باشید که فرآیند زایمان طبیعی با شروع انقباضات رحمی در بدن شما آغاز شده و بدن به صورت طبیعی از خود و نوزاد درون رحم مراقبت خواهد نمود.
• معمولا پزشکان متخصص زنان و زایمان، خود در اتاق زایمان تغییرات و کارهای لازم را برای انجام زایمان طبیعی انجام می دهند.
• در چنین شرایطی، پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما سوالاتی را در مورد درد و شدت آن از شما خواهد پرسید. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه سعی کنید تا به سؤالات پاسخ دقیق بدهید، زیرا آن ها با پاسخ های شما می توانند ارزیابی درستی در مورد زایمان انجام دهند.
• نوع این انقباضات و شدت و مدت آن ها توسط ماما یا پرستار مشاهده شده و بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان گزارش داده می شود تا او بتوانند برای انجام زایمان راحت و ایمن به شما کمک کند.
• در نهایت، فراموش نکنید که ممکن است ذهن شما در مورد انقباضات واقعی زایمان و شدت بروز آن ها دچار تردید شود. در چنین مواردی به یاد داشته باشید که پزشکان بهترین راه را برای ایجاد آرامش و از بین بردن شک در مورد فرآیند زایمان به شما ارائه خواهند داد. پس سعی کنید تا در هنگام بروز درد زایمان، خود را به دکتر متخصص زنان و زایمان رسانده و در کنار او در آرامش باشید. شما باید برخی از تکنیک های تنفس ورزشی را نیز در طول انقباضات رحمی انجام دهید تا زایمان راحت و ایمنی را تجربه نمایید.
برای این که خیالتان آسوده باشد و نگران وسایل مورد نیاز بیمارستان نشوید، بهتر است به عنوان یک زن حامله وسایل بیمارستان خود را با ورود به سه ماهه سوم از دوران بارداری آماده کرده و مکان ۀن به اطرافیان خود اطلاع دهید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/