دلایل بی خوابی در طول سه ماهه اول بارداری

khab-bardari_13960605-060009_1

همان طور که می دانید اکثر زنان در طي دوران بارداری خود، به خصوص در سه ماهه اول از اين دوران احساس خستگی بیش از حدي کرده و به خواب بیشتری نسبت به قبل از حاملگی نیاز پیدا می کنند. از طرفي ديگر، علائم اولیه بارداری مانند بروز حالت تهوع، سوزش سر دل، نیاز به دفع ادرار مکرر در نیمه شب، روبرو شدن با مشکل سوء هاضمه و حتی سندرم پای بی قرار (RLS) ممکن است بر روی الگوهای خواب اين افراد تاثیر بگذارد. با این حال، این افراد می توانند با استفاده از چند ترفند ساده، شیوه زندگی خود را تغییر داده و روند خواب شبانه را در سه ماهه اول از دوران بارداري بهبود بخشند. به عنوان يك خانم جوان و بي-تجربه به خاطر داشته باشيد كه خوابیدن آسوده حق هر مادر بارداری است.

مطالب موجود در این مقاله به زنان حامله کمک می کند تا از مسائل مختلف مربوط به خواب خود و اهمیت موقعیت خواب در دوران بارداری آگاه شوند. بدین طریق، مادران باردار مي توانند مشکلات خواب خود را در سه ماهه اول از دوران بارداري برطرف نمایند.

دلایل کمبود خواب زنان در طول سه ماهه اول از دوران بارداری:

به عنوان یک زن جوان و باردار یادتان باشد كه بدن همه مادران با شروع دوران حاملگی دچار تغییرات بزرگي مي شود، که مختل شدن روند خواب راحت یکی از آن ها است. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط بنیاد ملی خواب و انجام نظرسنجی از زنان در مورد خواب دوران بارداری، تقریبا 78 درصد از زنان، اختلالات خواب را در دوران بارداری خود بیشتر از زمان های دیگر تجربه می-کنند. به همین دلیل، در ادامه اين مقاله، فهرستی از علائم بی خوابي زنان در مرحله اولیه از دوران بارداری بیان شده است، که عبارتند از:

1. خواب آلود بودن زنان در دوران بارداری، بیش از همه زمان ها:

همه زنان باردار در سه ماهه اول از دوران بارداري خود، در طول روز احساس خستگی نموده و با مشکل خواب آلودگی مواجه می-شوند. در واقع، با افزایش میزان ترشح هورمون پروژسترون، بدن مادران باردار دچار تغییر شده و تغييرات ناگهانی در الگوهای خواب آن ها ایجاد می شود. این هورمون با تنظیم چرخه تولید مثل زنان، روند ساخت و ساز بدن را به هم زده و این افراد را کسل و خواب آلود می کند. با بروز حالت ترموژنیک (تولید گرمای زیاد در بدن) و حالت خواب آلودگی که اثر ترشح هورمون پروژسترون در طی دوران بارداری می باشد، فرد احساس خستگی کرده و خواب او در سه ماهه اول از دوران بارداري دچار مشکل خواهد شد. نگران نباشيد! این حالت خستگی مانند خستگی بیماری آنفولانزا دردآور و خسته کننده نیست.
مطالعه تحقیقاتی در مورد "تغییرات بدن زنان در دوران بارداری و پس از زایمان" که توسط دکتر لی انجام گرفته، نشان داده است با این که در سه ماهه اول از دوران بارداری، زمان خواب اکثر زنان افزایش مي يابد، اما از کیفیت پایین تری نسبت به قبل برخوردار خواهد بود. در واقع، این مشکل به دلیل بیدار شدن مداوم زن حامله از خواب شبانگاهی می باشد. علاوه بر اين مورد، از آن جايي كه عمق خواب زنان با شروع دوران حاملگی کاهش می یابد، معمولا بسیاری از زنان با مشکل خواب آلودگی، خستگی و همچنین افسردگی دوران حاملگی روبرو می شوند.

2. احساس ناراحتی در نقاط مختلف بدن با بروز تغییرات هورمونی در آن ها:

معمولا، با شروع دوران حاملگی احساس درد و ناراحتی در ناحیه سینه هاي مادر افزایش یافته و او را برای داشتن خواب راحت دچار مشکل می کند. اگر زنی عادت کرده باشد تا با قرار گرفتن بر روی شکم خود به خواب رود، با احساس درد در سینه ها و تغییر در اندازه شکم، آسايش خود را از دست داده و خوابشان با مشکلات زیادي مواجه خواهد کرد.
براي حل چنين مشكلاتي، همیشه سعی کنید تا به پهلوی بخوابید، زیرا این موقعیت نه تنها یک وضعیت ایده آل برای خواب زنان تلقی می شود، بلکه تغذیه کودک را هم بعد از زایمان راحت تر خواهد نمود. همچنین، زنان باید با شروع دوران حاملگی خود مطمئن شوند که اندازه سینه بند آن ها مناسب با میزان رشد سینه هايشان است. البته، شما به عنوان یک زن حامله می توانید از سینه بندهای ورزشی راحت و سینه بندهای دوران حاملگی و بعد از زایمان نیز به هنگام خواب استفاده کنید. علاوه بر اين موارد، استفاده از یک بالش اضافی برای حمایت از بدن و کاهش درد در ناحیه پستان های مادران باردار بسیار موثر می باشد. با رعایت نکات ذکر شده، اگر باز هم بروز درد در ناحیه پستان ها سبب بروز اختلال در خواب زنان باردار شود، اين افراد می توانند با مراجعه به دکتر متخصص زنان و زايمان از داروی استامینوفن، FDA بارداری و یا گروه های دارویی مجاز دیگر برای داشتن خواب راحت در دوران حاملگی استفاده کنند. در نهايت، فراموش نکنید كه تجویز این داروها حتما باید با نظر یک پزشک متخصص صورت گيرد!

3. نیاز مکرر به ادرار کردن در طی دوران بارداری:

همانطور که می دانید ترشح هورمون پروژسترون در بدن انسان تنظیم میزان ادرار را بر هم مي زند. در واقع، وجود اين هورمون در بدن زنان، تاثير زيادي بر مهار کردن میزان فعالیت عضله صاف خروجی ادرار داشته و با تحریک بیش از حد آن، سبب بروز مشکل تکرر ادرار در زنان باردار خواهد شد . علاوه بر اين موارد، با پیشرفت دوران حاملگی، شکم زنان باردار رشد نموده و دست انداز زیادی در بدن اين افراد ایجاد می کند، که فشار زیادی بر مثانه وارد نموده و فرکانس ادرار را در طي اين دوران افزایش می دهد. بیدار شدن مکرر زنان باردار از خواب شبانه، اغلب برای از بین بردن فشار مثانه خواهد بود. برای رهایی از این مشکل و داشتن خواب راحت شبانه، زنان حامله باید دقت بیشتري در نحوه تغذیه خود داشته باشند.
اگر شما هم به عنوان یک زن حامله از رفتن به دستشویی برای رهایی از فشار وارده به مثانه خود خسته شده اید، سعی کنید تا مصرف مایعات را قبل از خوابیدن قطع نمایید. در عوض، نوشیدن بیشتر مایعات در طول روز را نادیده نگيريد. همچنین، يادتان باشد كه قطع مصرف نوشیدنی هایی مانند کافئین، چای، قهوه و نوشابه نیز برای حل این مشکل بسیار موثر است.

4. بروز حالت تهوع در زنان باردار:

همانطور که می دانید مشکل ویار صبحگاهی در 12 هفته اول از دوران بارداری، بین زنان حامله بسیار رایج است و بسیاری از زنان، در هر زمان از روز با حالت تهوع روبرو مي شوند. مواجه شدن با این مشکل در شب هم می تواند فرد را از خواب شبانگاهی بیدار نموده و در نتیجه، باعث بروز اختلال در روند خواب اين افراد شود. البته، در بیشتر موارد حالت تهوع عمدتا به دلیل پایین آمدن سطح قند خون بدن زنان باردار رخ داده و رفته رفته تشدید می شود.
به عنوان یک زن حامله می توانید حالت تهوع خود را با مصرف برخی از داروهای گیاهی و یا مکمل ها از بین ببرید. البته، فراموش نکنید كه مشورت کردن با دکتر متخصص زنان و زايمان قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی و شیمیایی الزامی است. مصرف گیاه زنجبیل یک درمان عالی برای غلبه بر حالت تهوع زنان حامله بوده و به کاهش فشار و مشکلات دوران بارداری تا حد زیادی کمک می کند!

5. بروز مشکل سوزش سر دل در بارداری:

همانطور که گفته شد ترشح میزان مناسب هورمون پروژسترون در بدن انسان، اثرات آرامش بخش زیادی بر روی همه قسمت های مختلف بدن دارد. اما افزایش میزان ترشح این هورمون در بدن زنان باردار سبب صاف و شل شدن عضلات دریچه معده گردیده و اجازه می دهد تا محتویات معده و اسیدهای موجود در آن به سمت مری حرکت کند. بروز مشکل سوء هاضمه پس از مصرف وعده های غذایی، مخصوصا بروز اختلال در خواب بعد از شام از علائم این مشکل می باشد.
براي حل اين مشكل، همه زنان باید در دوران بارداری خود سعی کنند تا غذای شب را در زمان مناسب مصرف نموده و از مواد غذایی استفاده کنند که روند هضم راحت تری قبل از خواب داشته باشد. همچنین، به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه در دوران بارداری خود آهسته غذا بخورید، زیرا به هم خوردن نظم مسیر عبور غذاها می تواند باعث بروز مشکلات تغذیه ای در هر فرد بارداري گردد.

6. بروز استرس و اضطراب در زنان باردار:

همانطور که می دانید سه ماهه اول از دوران بارداری زنان شامل بروز تغییرات زیاد در بدن اين افراد بوده و شگفتی و هیجان زیادي را برای اين افراد به ارمغان می آورد. این تغییرات برای مادرانی که اولین بار حاملگی را تجربه می کنند، بسیار شدید بوده و با استرس و نگرانی زیاد همراه است. در واقع، تغییرات جسمی و روانی در بدن زنان ممکن است احساس بزرگ شدن بیش از حد شکم و اندام های دیگر را به دنبال داشته و برای مادر جوان بسیار افتضاح به نظر برسد. جالب است بدانيد كه بررسی وضعیت مادرانی که برای اولین بار حامله شده اند، نشان داده است که زنان باتجربه 45 دقیقه تا یک ساعت خواب اضافی را در طول هر شب نسبت به مادران بي تجربه دارند.
اگر شما هم به عنوان یک زن حامله بیش از حد احساس نگرانی و اضطراب دارید، برای پایین آوردن این احساسات، خواندن کتاب و یا دیدن فیلم های آموزشی مخصوصا در مورد دوران بارداری را فراموش نكنيد. برای مثال، اگر در مورد انجام عمل زایمان خود بسیار عصبی هستید، می توانید با نام نویسی در کلاس های مخصوص زایمان به آرامش ذهن خود کمک کنید. علاوه بر اين موارد، حل مشکلات روزمره و کم کردن فعالیت های مختلف بدنی با نوشیدن یک فنجان شیر گرم، گرفتن یک دوش آب گرم، گوش دادن به موسیقی ملودیک یا انجام تمرینات تمدد اعصاب ،سبب آرامش جسم و روح خود شده و خواب راحتی را برای شما رقم مي زند!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/