صدایم در دوران بارداری عوض شده است | این خطرناک است؟

seda-dar-bardari-1

حتما شما مادر مهربان با پیشرفت دوران بارداری خود به دنبال خواندن لالایی دلچسب برای جنين داخل رحم خود هستید، آيا در هنگام انجام این کار براي فرزندتان دچار مشکل مي شويد؟ خوب، اگر پاسخ شما به اين سوالات مثبت است، می توانید با خواندن مقاله زير ایده خوبی برای دليل این کار پیدا نمایید.

همانطور که می دانید دوران بارداری هر زني، یک واقعه مهم در زندگی اين افراد است. از جمله تغییراتي كه در دوران بارداري هر زني رخ مي دهد تا انجام عمل زایمان را براي آن ها راحت تر كند، مي توان به تغییرات فیزیولوژیکی مختلف در بدن، به هم خوردن سوخت و ساز بدن زنان باردار و تغییرات آناتومیک در بدن اين افراد اشاره کرد. اما، آیا تاكنون در مورد ايجاد تغییرات در صدای زنان باردار شنیده بودید؟ اگر شما باردار هستید، حتما به تغییرات صدای خود در این دوره از زندگي توجه کنید، اما به هيچ وجه آن را به عنوان زنگ خطر دوران حاملگی خود تلقی نکنید، چون بروز این نوع تغییرات در بدن هر مادر بارداري کاملا طبیعی است! در واقع، لازم است بدانيد كه آغاز دوران بارداري در بدن زنان، به ويژه در سه ماهه سوم از اين دوران، بر کیفیت صدای اين افراد تاثیر گذاشته و سبب بروز اختلال در تن صدای مادران خواهد شد. خواندن مقاله زیر به دانستن حقایق بیشتر در مورد تغییرات صدای مادران در دوران بارداری، به شما کمک زيادي خواهد نمود.

علل تغییر صدای مادران در دوران بارداری:

1. به وجود آمدن تغییرات هورمونی در بدن مادر باردار:

از آن جايي كه در دوران بارداری، میزان ترشح هورمون های پروژسترون و استروژن در کل بدن زنان افزایش غیرمنتظره ای می یابد، به همین دلیل این تغییر می تواند بر کل بدن مادران باردار، از جمله تارهای صوتی این افراد تاثیر بگذارد.

2. افزایش میزان مایعات بدن زنان در دوران بارداری:

تغییر یافتن کیفیت صدای مادران حامله می تواند با توجه به افزایش میزان مایعات بدن اين افراد در دوران بارداری هم توجيه شود. در واقع، مي توان ادعا كرد از آن جايي كه آغاز روند بارداري در بدن زنان حجم خون و مایعات دیگر بدن را تا اندازه 50٪ افزایش می دهد، بنابراین غلظت مایعات بدن هم کاهش يابد. در نتيجه، اضافه شدن موکوس نزدیک به تارهای صوتی باعث می شود تا میزان ارتعاش آن ها آهسته تر از قبل شده و صدای مادران حامله کلفت تر گردد.

3. به وجود آمدن ادم و یا متورم شدن تارهای صوتی در حنجره زنان باردار:

مانند دیگر قسمت های بدن شما، تارهای صوتی گردنتان نیز در دوران بارداری متورم خواهد شد. در نتيجه، این امر باعث سنگینی تارهاي صوتي در حنجره شما شده و تغییرات وسیعی را در کیفیت صدایتان به وجود خواهد آورد. پس، تاکید می شود كه زنان باردار سعی کنند تا آنجا که امکان دارد با صدای پایین تري صحبت نمایند، تا فشار زیادی به گلوی خود وارد نکنند. در غير اين صورت، ممكن است رگ های خونی موجود در حنجره اين افراد بسیار شکننده شده و با وارد کردن فشار زیاد پاره شود.

4. به وجود آمدن تغییر در محدوده صدای مادران باردار:

یادتان باشد كه در دوران بارداری، رگ های خونی موجود در سراسر بدن مادران، از جمله تارهای صوتی حنجره اين افراد نسبت به قبل گشادتر می شود. این حالت هم به نوبه خود باعث می شود تا ناف زنان حامله بیشتر از قبل در معرض ابتلا به پارگی قرار گیرد. علاوه بر آن، گشاد شدن بیش از حد رگ های خونی در بدن زنان باردار، شکنندگی تارهای صوتی را نیز به همراه خواهد داشت، که این حالت می تواند منجر به ایجاد تغییر در صدای مادران باردار شود.

5. کاهش ظرفیت و بازدهی ریه های زنان در دوران بارداری:

شما هم به عنوان یک زن حامله ممکن است مشکلات زیادی را در سیستم تنفسی خود، در طی دوران بارداری تجربه کنید، که این اختلالات به دلیل رشد جنین داخل رحم شما و ايجاد فشار زياد در دیافراگم و اعضای داخلی بدن می باشد. لازم است بدانيد كه همه اين تغييرات مي توانند سبب کاهش ظرفیت ریه ها، کاهش استقامت بدن، به وجود آمدن خستگی صوتی و ناتوانی در به یاد داشتن مطالب و کارها در هر مادر بارداري شوند.

6. قرار گرفتن زنان حامله در معرض ابتلا به LPR دوران بارداری:

در دوران بارداری، افزایش میزان هورمون ها در بدن مادران حامله مي تواند منجر به بروز اختلال در حنجره و حلق اين افراد و ایجاد شدن مشکل ریفلاکس (LPR) شود. در واقع، در بدن مادران باردار اسفنکتر نسبت به قبل بسیار شل تر شده و نمی تواند غذاي دريافتي را در معده به خوبی نگه دارد. همين عامل، باعث بازگشت غذاي دريافتي از معده به سمت حنجره اين مادران خواهد شد. از طرفي، هنگامی که تغییرات ايجاد شده در بدن زنان باردار، ظرفیت معده اين افراد را کاهش دهد، احتمال بالايي وجود دارد که دچار استفراغ اسیدی هم شوند، که بروز این حالت، بروز مشكلات گلو، ترشحات پشت بینی و تغییر صدا را برای مادران حامله به دنبال خواهد داشت.

7. کاهش رزونانس بینی مادران در دوران بارداری:

همانطور که قبلا هم ذکر شد، از آن جايي كه تمام قسمت های بدن یک زن در دوران بارداری او متورم می شود، بنابراین بینی اين افراد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بروز این حالت هم به نوبه خود، ممکن است مشکلاتی را در سیستم تنفسی برخي از زنان به وجود آورد. علاوه بر اين، به دلیل این که تورم داخل بینی مادران باردار مانع از رسیدن صدا از طریق آن به سینوس ها می شود، در نتیجه صدای اين خانم ها عمیق شده و قوی تر از قبل بیرون خواهد آمد.

8. تغییرات ايجاد شده در لگن زنان در دوران بارداری:

همانطور که می دانید در دوران بارداری یک زن، تغییرات زیادی در قسمت لگن، پشت بدن و قفسه سینه او به وجود می آید. ایجاد شدن این تغییرات در بدن زنان باردار، کل مکانیزم حمایتی بدن اين افراد را به هم زده و باعث می شود تا نتوانند در سه ماهه آخر از دوران بارداری خود مثل همیشه آواز بخوانند.
مشورت با پزشك معالج:
اگر شما هم در موقعیت های غیرطبیعی قرار گرفتید، حتما باید به دنبال کمک های پزشکی باشید. این موقعیت ها عبارتند از:
• اگر زن حامله اي در دوران بارداری خود متوجه یک تغییر ناگهانی در حالت صحبت کردن و یا آواز خواندن خود بعد از عطسه و يا سرفه کردن شود، حتما باید به پزشک معالج خود مراجعه کند.
• همچنین، اگر شما به عنوان يك خانم باردار در حال صحبت کردن و یا آواز خواندن، درد شديدي را در ناحیه گلوي خود احساس کردید، بايد بلافاصله به دکتر معالجتان مراجعه کنید.
• و نیز اگر متوجه شدید كه میزان قابل توجهی از تن صدای خود را در دوران بارداری از دست داده اید، باید وضعیت خود را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.
اما این نکته مهم را هم به یاد داشته باشید که نباید بیش از حد نگران صدای خود در دوران بارداری باشید، چون تغییرات ایجاد شده در تن صدای مادران باردار در مدت کوتاهی پس از زایمان، به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

همه خانم های باردار باید درباره مسمومیت دوران بارداری اطلاعاتی داشته باشند تا از ابتلا شدن به این جلوگیری کنند، توصیه ما به شما خواندن مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی خطرناک در کمین زنان باردار است.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من قبلا ندول حنجره داشتم .حالا در ماه پنجم بارداری صدام در نمیاد بزور حرف میزنم .ممکنه عدتش باردای باشه که صدام بدتر شده .

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دوران بارداریم صدام کلفت شد اما با گذشت ۵سال هنوز تغیری نکردم درمان داره؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
تغییر صدا در بارداری طبیعیه و تا یک سال بعد از زایمان هم میتونه ادامه داشته باشه اما 5 سال بعد از زایمان میتونه علت دیگه داشته باشه.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هم هنوز بعد از هفت سال هنوز این مشکله کلفتی صدارو دارم کسی علتش رو میدونه:

This comment was minimized by the moderator on the site

من صدامـ توی بارداری خیلی خشن شده و هنوز بعد از یازده ماه از زایمانم که میگزره هنوز صدای بد و کلفتی دارم.....خیلی حس بدیه ادم روش نمیشه حرف بزنه داغونم داغووووووووون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ناراحت نباشین خوب میشید به مرور زمان

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/