مواد غذایی مورد نیاز مادر بعد از زایمان

مواد غذایی مورد نیاز مادر بعد از زایمان

در نهایت، پس از نه ماه­ انتظار، شما به عنوان یک مادر نوزاد خود را به دنیا آورده­اید و به نظر می­رسد که خیلی شوق­ زده هستید، چون نوزاد کوچک خود را در آغوش گرفته و از بغل کردن او لذت می­برید. اما این لذت و شوق شما زمانی معنای واقعی به خود خواهد گرفت که از تغذیه درست خود و فرزند کوچکتان مطمئن شوید. در واقع، استفاده از برنامه غذایی سالم و مغذی می­تواند سلامت هر دوی شما را فراهم کند. پس، به عنوان یک زن زائو باید در طی این دوران حساس، توجه خاصی به رژیم غذایی خود داشته و فکر نکنید که با به دنیا آمدن نوزادتان همه چیز تمام شده است!

از آن­جایی که دوران بارداری و انجام روند زایمان، مادران باردار را از هر لحاظ تضعیف نموده و انرژی و مواد مغذی بسیاری را از بدن این افراد کم می­کند و همچنین، از آن­جایی که این افراد نمی­خواهند که پس از متولد شدن کودک خود، در دام بیماری­های مختلف گرفتار شوند، بنابراین باید توجه خاصی به برنامه غذایی خود بکنند. همچنین، اگر زنان زائو بخواهند نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه نمایند، تضمین سلامت بدنشان و مواد مغذی لازم برای ارگان­های مختلف این افراد کمی مشکل خواهد شد. بنابراین، می­توان ادعا کرد که این افراد مجبور هستند تا مواد غذایی سالم­تری را برای تغذیه خود در دوران نقاهت بعد از زایمان انتخاب کنند، غذاهایی که ممکن است بدن مادر و بچه کوچک او را سالم نگه دارد و پر از انرژی باشد. در ادامه این مقاله، برای کمک به شما مادران زائو و انتخاب درست غذاها در رژیم غذایی روزانه خود پس از تولد کودکتان مطالبی ذکر شده است، که خواندن آن­ها اطلاعات شما را به میزان قابل توجهی در این مورد افزایش خواهد داد.

مواد غذایی مناسب برای قرار دادن در رژیم غذایی زنان پس از انجام روند زایمان:

به خاطر داشته باشید که در حالت ایده ­آل، پس از تولد نوزادتان، هر غذایی که شما انتخاب می­کنید باید از مواد سالم و مغذی تشکیل شده باشد، تا بتواند نیاز بدن شما و فرزندتان را پس از انجام روند سخت و طاقت­فرسای دوران بارداری و انجام عمل زایمان تامین کند. در ادامه این مقاله، گزینه­های سالم غذایی جهت استفاده در رژیم غذایی مادران پس از انجام روند زایمان بیان شده است، که عبارتند از:

 1. پروتئین­ها نیاز مادر بعد از زایمان:

با توجه به مطالعات انجام شده توسط یک تیم از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو، مادران پس از انجام عمل زایمان باید در حدود 71 گرم پروتئین اضافی (علاوه بر نیاز روزانه خود) دریافت کنند. اضافه کردن مواد غذایی پروتئین­دار به رژیم غذایی زنان در دوران نقاهت بعد از زایمان، بسیاری از نیازهای بدن این افراد را در این دوره حساس از زندگی فراهم خواهد نمود. در واقع، می­توان ادعا کرد ایده خوبی است که اگر این افراد سعی کنند محصولات لبنی بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و با این کار، نه تنها پروتئین های مورد نیاز بدن خود را فراهم کنند، بلکه بدنشان را با دریافت کلسیم اضافی هم ایزوله کنند. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که اگر شما به عنوان یک زن زائو گیاه­خوار هستید، می­توانید با اضافه نمودن دانه­های حبوبات به رژیم غذایی روزانه خود، پروتئین مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید. اما اگر جزو افراد گیاه­خوار نیستید، این نیاز بدنتان را به راحتی و با مصرف گوشت بدون چربی و غذاهای حاوی گوشت مرغ برآورده کنید.

 2. تامین انرژی مادر بعد از زایمان با غلات سبوس­دار:

به دلیل این که تمام غلات سبوس­دار حاوی کربوهیدرات­ها هستند، سریع­ترین منبع انرژی برای تامین نیازهای بدن زنان در این دوره حیاتی از زندگی به شمار می­روند. در واقع، زنان زائو می­توانند با اضافه نمودن این گروه غذایی به برنامه روزانه خود نیاز بدنشان را به مقدار زیادی انرژی برای تولید شیر جهت تغذیه نوزاد خود فراهم کنند. فراموش نکنید که قرار دادن قندهای ساده در برنامه غذایی روزانه مادران زائو ممکن است یک گزینه خوب به نظر برسد و انرژی لازم بدن این افراد را تامین کند، اما این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که بیشتر این مواد قابل اعتماد نیستند، چون با بالا بردن سریع سطح قند خون زنان، بعد از گذشت مدت کوتاهی باعث پایین آمدن ناگهانی قند خون زنان زائو خواهند شد، که این حالت هم می­تواند باعث بروز حالت خستگی و ضعف در بدن این مادران گردد.

اما، در این میان کربوهیدرات­های پیچیده موجود در غلات کامل مثل کوینولا، برنج قهوه­ای، جو، بلغور جو دوسر و بلغور جذب آهسته­تری داشته و باعث ثبات سطح قند خون در بدن زنان زائو خواهند شد و انرژی لازم جهت تامین نیازهای بدن این افراد را (بدون به وجود آوردن هیچ مشکلی) تامین می­کنند. در واقع، می­توان ادعا کرد که این موارد غذایی هیچ کالری اضافی را مانند غذاهای شیرین به بدن زنان زائو انتقال نمی­دهند.

مطالب پیشنهادی:

1) توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش اول)

2)توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری(بخش دوم)

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/