آیا کار کردن زنان در دوران بارداری امن است؟

آیا کار کردن زنان در دوران بارداری امن است؟

آیا شما هم به عنوان یک زن شاغل، در انتظار تولد فرزند خود هستید؟ آیا در مورد چگونگی مقابله با فشار کاری در دوران بارداری خود نگران هستيد؟ آيا در بیشتر مواقع، کج­خلقی می­کنید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن شاغل نمی­دانید كه کار کردن شما در محیط بیرون از خانه، برای سلامت بدن و جنین داخل رحمتان امن است و يا نه؟ همانطور که می­دانید امروزه، اکثر زنان شاغل بوده و کار خود را حتی در دوران بارداری هم رها نمی­کنند. پس، آگاهی از مشکلات کار کردن زنان در دوران بارداري یک گزینه مهم برای همه زنان تلقی مي­شود. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه ناآگاهی از مشکلات کار کردن زنان در دوران بارداري مي­تواند باعث بروز مشکلات زیادي در طي اين دوران حساس از زندگي خانم­ها شود.

البته فراموش نکنید این حالت طبیعی است که زنان شاغل در دوران بارداری خود با افکار مختلف روبرو شده و دچار شک و تردید شوند. ما در این مقاله اطلاعات مفید دوران بارداری را برای زنان شاغل ارائه دادهایم که شما می­توانید فقط با خواندن آنها عمق مطالب را درک کنید.

آیا کار کردن زنان در دوران بارداری امن است؟

در ابتدا، لازم است یادتان باشد كه اگر کار شما در محیط بیرون از خانه به گونه­ای است که باید قدرت بدنی و فیزیکی بیش از حدی را صرف آن بکنید، یا در هنگام کار، از مواد شیمیایی و یا مواد سمی استفاده مي­كنيد و یا این که انجام کارهاي شما نیاز به ایستادن طولانی مدت و در تمام طول روز دارد، اين كار براي شما خطرناک بوده و ممکن اثرات بدی بر روی سلامت خود شما و جنین داخل رحمتان بگذارد. بنابراین، به خاطر داشته باشيد كه اگر کار شما در رده هر یک از کارهای بالا قرار دارد، بهتر است در طی نه ماه دوران حاملگی خود آن را رها کرده و در منزل استراحت کنید، تا بتوانید از اين دوران حساس خود لذت ببرید.

اما، اگر پزشک متخصص زنان و زايمان در طول معاینه شما، مورد عجیب و یا مشکل جدی را تشخیص نداده باشد، بدانید كه کار کردن شما بی­خطر است. در واقع، در شرایط خطرناك، خود دکترهاي متخصص زنان و زايمان به بیماران خود توصیه می­کنند كه اگر با عارضه جدی روبرو هستند و به استراحت در بستر و داشتن زندگی بدون استرس نیاز دارند، کار کردن خود را متوقف کرده و در منزل استراحت کنند. با این حال، اگر زن بارداري در حین کار کردن در بیرون از منزل با عارضه جدی روبرو نشود، یکی از خوش شانس­ترین افراد بوده و می­تواند در تمام طول دوران بارداری خود کار کرده و از شغل خود همراه با گذراندن دوران حاملگی لذت ببرد.

آیا رفت و آمد کردن زنان باردار به محل کار خود از طریق وسايل حمل و نقل عمومی بی­خطر است؟

همانطور که می­دانید سفر کردن از طریق قطار، اتوبوس، ماشین و هواپیما برای زنان باردار امن می­باشد. با این حال، این افراد همیشه باید هنگام سوار شدن به همه وسایل نقلیه کمربند ایمنی خود را بسته و مدتی قبل از حرکت اتوبوس و یا هر وسیله نقلیه دیگر در ایستگاه باشند، تا از بروز خطرات ناشی از استرس و عجله کردن برای سوار شدن به آن­ها خودداری کنند.

آیا نشستن پشت کامپیوتر و کار کردن با آن، برای مادر حامله و جنین داخل رحم او بی­خطر است؟

برخی محققان و پزشکان متخصص زنان و زايمان نگران هستند که نشستن مادر باردار در پشت کامپیوتر ممکن است به جنین داخل رحم او آسیب برساند. با این حال، مطالعات دقيق­تر انجام شده در اين مورد نشان می­دهد که هیچ ارتباط مستقیمی بین سقط جنین و استفاده مادر از کامپیوتر در دوران بارداری وجود ندارد. از این رو، همه زنان حامله و شاغل می­توانند با خیال راحت از رایانه، در محل کار خود و در منزل استفاده کرده و تا زمان تولد نوزادشان هم به کار خود ادامه دهند.

بروز چه نوع مشکلاتی می­تواند کار کردن زنان حامله را متوقف کند؟

معمولا بیشتر پزشکان متخصص زنان و زايمان در شرایط خاص دوران بارداری، به بیمار خود استراحت مطلق را توصیه مي­کنند، كهدر چنین مواردی هم زنان حامله باید کار کردن در محیط بیرون خانه را متوقف کرده و ادامه آن را به زمان پس از زایمان نوزاد خود موکول کنند. شرایطی که باید زن حامله، کار کردن را رها کند، عبارتند از:

    احتمال انجام زایمان زودرس
    مواجه شدن مادر باردار با فشار خون بالا
    اگر رشد جنین داخل رحم مادر در طول دوران حاملگی به درستی انجام نگرفته باشد
    اگر زن حامله سابقه سقط جنین داشته باشد

آیا صحبت کردن با دوستان و همکاران، درباره علائم دوران بارداری و فشار کاري ايده مناسبی است؟

به خاطر داشته باشيد كه اگر شما توانستید تا پایان دوران بارداری، حرفه خود را انجام بدهید، نیاز به تقدیر کردن دارید. اما، يادتان باشد كه در چنین شرایطی، لازم نیست اعضای اداره و یا رئیس از شما حمایت کند، زیرا اگر زن حامله­اي با حفظ سلامت بدن خود و با داشتن حالت تهوع و یا ویار صبحگاهی بتواند کار خود به درستی انجام دهد، بسیار خوش­شانس بوده و می­تواند با اطمینان کامل، پاسخگوی همه کارهای ادرای و راضی نگه داشتن همکاران و رئیس خود باشد. البته، در كشور ما، رئیس ادارت در شرایط اضطراری وضعيت بدني زنان باردار را درک کرده و با آن­ها همکاری می­کنند! بنابراین، يادتان باشد كه اگر در محل کار خود با مشکل نداشتن خواب کافی و یا هوس مصرف مواد غذایی خاص مانند میلک شیک شکلات روبرو شدید، باید نیاز بدن خود را تامین نمایید. اگر خودتان هم به تنهایی قادر نیستید تمام این نیازها را برآورده کنید، می­توانید مشکل خود را با همکاران به اشتراک گذاشته و از آن­ها کمک بخواهید. در نهایت، به خاطر بسپاريد كه زنان حامله خودشان باید خودشان تشخیص دهند که آیا نیاز به متوقف کردن کار در ادامه دوران بارداری دارند و یا نه.

یک زن حامله چگونه می­تواند در محل کارش، از سلامت خود و جنين داخل رحمش مراقبت کند؟

    درمرحلهاول، یادتان باشد كه اگر مجبور هستید در محل کار خود برای ساعت­های طولانی در یک­جا بنشینید، این وضعيت اصلا مناسب شما و فرزندتان نخواهد بود، حتی اگر در جلسه مهم باشید می­توانید برای چند دقیقه از جای خود بلند شده و با عذرخواهی، کمی در همان محل راه بروید. سپس، دوباره به جلسه پیوسته و کار خود را ادامه دهید.
    همراه داشتن برخی مواد غذایی مفید و مغذی در محل کار برای همه زنان حامله الزامی است. البته، این افراد می­توانند فقط یک نوع ماده غذایی مانند سیب، کلوچه و یا آب میوه را به همراه داشته باشند.
    در صورت امکان، در ساعات مصرف ناهار از یک چرت 15 دقیقه­ای استفاده کنید، تا قدرت از دست رفته بدن خود را به دست بیاورید. همچنين، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه اگر برایتان امکان دارد، در ساعات صرف ناهار می­توانید به یک پیاده­روی کوتاه مدت هم بروید.
    گوش دادن به موسیقی آرام در طی روز و در هنگام کار در اداره نیز می­تواند با استرس موجود در بدن زنان باردار مبارزه کرده و احساس آرامش بیشتری به خود اين مادران و جنين داخل رحمشان بدهد.
    هرگز هنگام استفاده از پله­هاي محل كار خود در دوران بارداری، از تلفن همراه استفاده نکنید.
    اگر مجبور هستید در محیط­های مرطوب و لغزنده حرکت کنید، به آرامی و به طور پیوسته راه بروید، تا با جلوگیری از لغزیدن، مراقب سلامت خود و جنین داخل رحمتان باشید.

آیا لازم است كه زنان حامله با رئیس خود در مورد دوران بارداری و فرزندشان صحبت کنند؟

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه اگر دوران بارداری شما، با اطلاع­رسانی به رئیس اداره همراه باشد، بهتر و مطمئن­تر خواهد بود، هرچند از نظر قانونی این کار یک قاعده نیست. با این حال، اگر رئیس از وضعيت بدني شما مطلع شود، در صورت نیاز به ترک محل کار برای مدت کوتاه جهت رفع حالت کسل­کننده دوران بارداری و یا حتی زایمان با مشکل مواجه نخواهید شد. با این حال، اطلاع­رسانی و آشکار نمودن حاملگی مربوط به خود مادر بوده و انتخاب با خود او خواهد بود.

زنان حامله چه نوع لباس­هایی را در محل کار خود مي­پوشند؟

اکثر شرکت­ها سیاست­های سختگیرانه­ای در مورد نحوه پوشیدن لباس دارد، كه این حالت ممکن است برخی زنان را به دلیل باردار بودن، با مشکل مواجه کند، زیرا این ادارت هیچ بهانه­ای را برای عوض کردن فرم لباس قبول ندارند. بنابراین، در چنین شرایطی خرید شلوار بارداری با مانتويي که با فرم شرکت مطابقت دارد، ایده خوبی خواهد بود! زیرا پوشیدن لباس راحت برای زنان حامله به مدت تقریبا ده ساعت در طول روز بسیار مهم می­باشد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.مطالب تقریبا از نظر من خوب بود ولی بحث های متفرقه هم بود ک کاش مطالب کار بردی بیشتر جایگزینشون میشد

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/