آیا خوردن مواد غذایی شیرین و قنددار برای زنان باردار امن است؟

آیا خوردن مواد غذایی شیرین و قنددار برای زنان  باردار امن است؟

آیا بروز حالت تهوع در دوران بارداری لبخند را از چهره شما دور می­کند؟ برخی از مادران باردار میل شدیدی به مصرف مواد غذایی شیرین و قنددار از خود نشان می­دهند. با اين حال، به خاطر داشته باشيد كه در این راه ناهموار، که مرحله شگفت­انگیزي در زندگی خانم­ها به شمار می­رود، نه فقط تغییرات فیزیکی به وجود آمده در بدن مادران، بلکه اشتیاق آن­ها به مصرف انواع مواد غذایی مختلف هم متفاوت از ديگران است. با این حال، زنان حامله باید در طي كل دوران بارداری خود مراقب هزاران مورد باشند، كه خوردن انواع مواد غذایی مفيد، طرز لباس پوشیدن مناسب و یا استفاده از انواع محصولات بهداشتی سالم گزینه­های مهمي از این موارد هستند. با توجه به اين توصيفات، زنان حامله باید مراقب سلام خود و جنين داخل رحمشان، به خصوص در ماه­های اول از دوران بارداری باشند و در مورد آنچه که بعد از آگاه شدن از حاملگی خود مصرف می­کنند، دقت بيشتري بكنند. در واقع، این افراد با شروع دوران بارداری در بدن خود باید از مصرف مواد غذایی غیرمغذی اجتناب نموده و با در نظر گرفتن مواد مغذی و کلیدی موجود در انواع غذاها، آن­ها را در رژيم غذايي روزانه خود قرار دهند. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه رعایت این نکات در دوران بارداری بسیار مهم بوده و خوردن مواد غذایی مفيد در زمان مناسب و در اندازه کافی براي حفظ سلامت خود اين مادران و جنين داخل رحمشان از اهمیت خاصی برخوردار است. پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي­كنند كه رشد جنین داخل رحم زنان باردار و سلامت آینده او بستگی به رژیم غذایی دارد که مادر در دوران بارداری خود دنبال می­کند.

آیا مصرف مواد غذایی شیرین و قنددار در دوران بارداری زنان بی­خطر است؟

یادتان باشد که به طور کلی، همه زنان باید در دوران بارداری خود مقدار مناسبی قند را از طریق غذاهای مصرفي روزانه خود و نوشیدنی­های مختلف دريافت كنند. با این حال، ميزان مصرف قند در طي دوران بارداري زنان محدودیت داشته و پس از آگاهی یک زن از حاملگی خود، باید کنترل شود. در واقع، مصرف قند اضافی در دوران حاملگی می­تواند هم برای خود مادر و هم جنینی که در رحم او در حال رشد است، خطرناک باشد. از جمله مهم­ترين مشکلاتی که مصرف قند اضافی در طي دوران حاملگی برای زنان ایجاد مي­كند، عبارتند از:

1. تشدید علائم بارداری:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه خوردن بیش از حد مواد قنددار و شيرين در دوران بارداری می­تواند استفراغ گاه به گاه، سوزش سر دل و نوسانات خلقی زنان باردار را که امری طبیعی است، تشدید نماید. به همین دلیل، زمانی که فرد بارداري در مصرف قند زیاده­روی می­کند، علائم بارداری در بدن او تشدید شده و حتی تا ماه­های آخر از دوران حاملگی هم در بدن او باقی می­ماند. پس، بهترین راه حل این است که زنان حامله مواد غذايي مصرفي خود را بررسی كرده و با خوردن مقدار کمی قند در اين دوران حساس، سلامت خود و جنین داخل رحمشان را تضمین كنند.

2. استفاده از برنامه غذايي مناسب در دوران بارداری:

یادتان باشد که با آغاز دوران بارداری، بالا رفتن ولع مصرف مواد غذایی خاص در بدن زنان امری طبیعی بوده و باعث برآورده شدن نیازهای بدن خود مادر و جنین داخل رحم او خواهد شد. اما افزایش اشتها برای مصرف مواد غذایی مانند ترشی­ها، بستنی و همبرگر كه سرشار از چربی و قند هستند، امری کاملا خطرناک است، زیرا هنگامی که مادر حامله­اي در مصرف غذاهای شیرین و چاشني­دار افراط کند، هضم این گونه مواد غذایی در بدن او مدت زیادی طول خواهد كرد. به همین دلیل، فرد با تنزل ناگهانی فشار خون در بدن خود روبرو مي­شود. از این رو، پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي­كنند كه: "مصرف مواد غذایی بسیار شیرین برای مادر باردار و جنین داخل رحم او بسیار مضر است."

3. تشدید احساس خستگی زنان باردار با مصرف مواد غذایی شیرین:

همانطور که می­دانید بروز حالت بی­حالی و خستگی و کاهش انرژی بدن در دوران حاملگی همه زنان امری کاملا طبیعی است. با اين حال، جالب است بدانيد كه خوردن مواد غذایی شیرین و قندي زیاد در چنین شرایطی می­تواند حالت بی­حالی و خستگی زنان باردار را تشدید کند. در واقع، از آن­جايي كه نوشیدنی­ها و مواد غذایی شیرین حاوی ساکارز هستند، بلافاصله بعد از مصرف باعث افزایش قند خون مادر باردار و جنين داخل رحم او گردیده و کاهش میزان انرژی در بدن آن­ها به دنبال خواهند داشت.

4. مصرف مواد غذایی شیرین در دوران بارداری زنان می­تواند ولع مصرف شکر را در کودک اين افراد هم افزایش دهد:

نتايج تحقیقات اخير محققان نشان داده است بچه­های زنانی که در دوران بارداری خود غذاهای شیرین مصرف می­کنند، در بزرگ­سالی ولع بیش از حدی برای مصرف مواد قندی خواهند داشت. این نوع زندگی هم به نوبه خود راه را برای چاق شدن كودك و ابتلاي او به بیماری­های مختلف در دراز مدت هموار خواهد نمود.

5. افزایش وزن زیاد زنان در دوران بارداری با مصرف مواد غذایی شیرین و قنددار:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه خوردن مواد غذایی قندي در دوران بارداری باعث می­شود كه وزن خود مادر به شدت بالا رفته و او با اضافه وزن در دوران بارداری خود روبرو شوند. در واقع، وارد شدن قند اضافی به بدن مادران بارداري که مواد غذایی شیرین مصرف می­کنند، باعث افزایش وزن آن­ها خواهد شد. از دست دادن این اضافه وزن نیز پس از زایمان برای آن­ها کاری سخت و در برخی موارد غیر قابل انجام خواهد بود.

نکاتی برای راهنمایی زنان حامله جهت کاهش مصرف مواد غذايي شيرين و قنددار:

معمولا همه پزشکان متخصص زنان و زايمان به زنان باردار توصیه می­کنند كه قند کمتری را در این دوره حساس از زندگي خود مصرف کنند. اين پزشكان ادعا مي­كنند كه این کار به حفظ سطح قند خون متعادل در زنان باردار کمک کرده وزن آن­ها را در اندازه ایده آل حفظ خواهد كرد. علاوه بر اين موارد، مصرف قند کمتر در دوران بارداري از ميتلا شدن زنان به دیابت بارداری جلوگیری مي­كند. همانطور که می­دانید دیابت بارداری بیماری است که برخی از زنان در دوران بارداری خود به آن مبتلا می­شوند. اما، بيان این مطالب به این معنا نیست که زنان حامله باید مصرف مواد غذايي شيرين و قندي را در هر شکلیو در زمان از زندگي خود به طور کامل متوقف کنند. در ادامه اين مقاله، نکات مفیدی برای راهنمایی زنان باردار بیان شده است تا بتوانند با رعایت اين توصيه­هاي ايمني، قند و شکر را در اندازه مناسب و با خیال راحت مصرف کنند. مهم­ترين این نکات عبارتند از:

1. محدود کردن مصرف اسنک­ها و مواد غذایی شیرین در دوران بارداری:

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه برای همه زنان باردار خودداری کردن از مصرف غذاهای شیرین کاری بسیار دشوار است، زیرا هوس زنان در دوران بارداری به شدت قوی شده و می­تواند اشتیاق مصرف شیرینی­ها و مواد قندی را در بدن این افرد تشديد كند. با این حال، فراموش نکنید كه محدود کردن میزان مصرف شیرینی، کیک، بستنی و تنقلات شیرین تا آنجايي که ممکن است باید در اولویت همه مادران باردار قرار گیرد.

2. قرار دادن انواع میوه­های شیرین در رژیم غذایی زنان باردار:

یادتان باشد كه اگر شما هم ولع مصرف مواد قندی و شیرینی­جات را کردید، خوردن میوه­های شیرین مانند انبه، توت فرنگی و آناناس می­تواند هوس شما را به مصرف این ماده مضر کاهش داده و نیازهای بدن جنين داخل رحمتان را تامین کند. این میوه­ها حاوی قند طبیعی هستند، که علاوه بر شیرین بودن، بسیاری از ویتامین­ها و مواد معدنی مورد نياز بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد را تامين مي­كنند. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه محتویات میوه­های شیرین برای حفظ سلامت مادر باردار و جنین داخل رحم او بسیار مفید است. همچنین، زنان حامله می­توانند برای تامین قند مورد نیاز بدن خود آب میوه طبیعی را در خانه تهیه کرده و مصرف کنند. فراموش نکنید كه در روند این کار، اضافه کردن شکر به آبمیوه امری اشتباه است، زیرا خود میوه­ها محتوی قند طبیعی مورد نياز بدن زنان باردار هستند.

3. اجتناب از مصرف شیرین­کننده­های مصنوعی در دوران بارداری:

یادتان باشد که همه زنان باردار باید در کل دوران حاملگی خود از مصرف شیرین­کننده­های مصنوعی خودداری کنند، زیرا نتايج مطالعات دانشمندان در این مورد نشان داده است که مصرف شیرین­کننده­های مصنوعی در درازمدت می­تواند برای سلامت مادر باردار و جنین داخل رحم او مضر باشد. پس، این افراد می­توانند در دوران بارداری خود از گزینه­های سالم مانند پودر نارگیل و عسل به عنوان شیرین­کننده مصنوعی در تهیه غذاهای روزانه خود استفاده کنند، که ایده فوق­العاده­اي برای حفظ سلامت مادر باردار و فرزند او در این دوره از زندگی است!

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

مطلب هاتون عالیه

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون سلامت باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/