آیا دوچرخه سواری کردن زنان در دوران بارداری، فعاليتي امن است؟

آیا دوچرخه سواری کردن زنان در دوران بارداری، فعاليتي امن است؟

آیا شما هم به دوچرخه­سواری، به عنوان یکی از جالب­ترین تمرینات ورزشی فکر می­کنید؟ آیا شما هم با چالش دوچرخه­سواری و اثرات آن بر روند بارداری خود و سلامت جنين داخل رحمتان روبرو هستید؟

نکاتی مهم در مورد دوچرخه­ سواری زنان در دوران بارداری:

در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشيد كه ورزش دوچرخه­سواری یک انتخاب شخصی بوده و انتخاب آن، حتي در دوران بارداری هم مربوط به شرایط بدنی و سلامت فرد می­شود. البته، نباید فراموش کرد كه این ورزش یکی از بهترین راه­ها برای جلوگیری از بروز ویار صبحگاهی معمول مانند حالت تهوع در زنان حامله است. در واقع، مي­توان ادعا كرد علاوه بر این­که این ورزش می­تواند سطح انرژی در بدن زنان باردار را افزایش دهد، به زندگی سالم آن­ها نيز کمک زیادی خواهد کرد. با این حال، رعایت چند نکته قبل از دوچرخه ­سواری زنان در دوران بارداری الزامی است. مهم­ترين این نکات عبارتند از:

1. هر زن حامله باید قبل از انجام دوچرخه ­سواری، به دنبال اجازه گرفتن از دکتر معالج خود باشد:

اگر شما هم به عنوان یک زن باردار، حاملگی پرخطری را سپری می­کنید، بدانید که دکتر متخصص زنان و زايمان ممکن است ورزش دوچرخه­سواری را براي شما ممنوع كند، زیرا در چنین بارداری­هایی پیشنهاد دوچرخه­سواری برای زنان نظر امنی نیست. اما در موارد دیگر، دوچرخه­سواری زنان در طي دوران بارداري می­تواند یک گزینه امن باشد.

2. تصمیم­گیری برای دوچرخه­سواری در یک مسیر امن و آب و هوای خوب:

اگر شما هم به عنوان یک زن جوان تصمیم به دوچرخه­سواری در دوران بارداری داريد و نمی­خواهید فشار زیادی به خودتان وارد کنید، از انجام دوچرخه­سواری در باشگاه­هاي بسیار شلوغ خودداری کنید. دوچرخه­سواری در چنين باشگاه­هايي علاوه بر اين­كه فشار وارده به زنان را کم مي­كند، در کاهش استرس اين مادران نیز بسیار مفید است. علاوه بر اين موارد، توجه داشته باشيد كه مطمئنا، شما هم نمی­خواهید در یک روز سرد با وجود برگ­ها، شن و برف دوچرخه سواری کنید!

3. انتخاب دوچرخه مناسب برای زنان باردار بسیار مهم است:

اگر شما هم به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه دوست دارید كه در دوران بارداری خود دوچرخه­سواری کنید، دوچرخه­ای را انتخاب نمایید که کوتاه بوده و نشستن روي آن راحت و امن باشد. همچنین، زنان حامله می­توانند با ایجاد برخی تغییرات در دوچرخه­های موجود در خانه خود، آن را برای استفاده خود مناسب کنند، زیرا برای انجام این ورزش در دوران بارداری علاوه بر اعتماد به نفس بالا، وجود تغییرات فیزیکی در دوچرخه مادران نیز بسیار تاثیرگذار است.

4. گوش دادن به ندای بدن جهت دوچرخه­سواری در دوران بارداری زنان ضروری است:

یادتان باشد كه برای انجام ورزش دوچرخه­سواری، فقط به خاطر اینکه تصمیم گرفته­اید، پافشاری نکنید، زیرا برای انجام این کار شما نیاز به وجود شرایط آب و هوایی خوب و شرایط بدنی مناسب دارید. يادتان باشد كه در برخی روزها ممكن است شما احساس خستگی، سرگیجه کرده و یا به سادگی دچار ناخوشی شويد. دوچرخه­سواری در طول این زمان­ها انتخاب خوبی نخواهد بود!

مزایای دوچرخه­سواری برای زنان باردار:

با این که ورزش دوچرخه­سواری یک نوع فعالیت نشسته به شمار می­رود، اما در حین انجام این ورزش، فعال بودن عضلات مختلف بدن، مخصوصا قلب زنان باردار بسیار مهم است. با همه اين توصيفات، دوچرخه­سواری یک فعالیت بسیار محبوب در میان زنان باردار محسوب می­شود. در ادامه این مقاله، برخی از جوانب مثبت ورزش دوچرخه­سواری برای زنان باردار بیان شده است، که عبارتند از:

    یادتان باشد كه ورزش دوچرخه­سواری در دوران بارداری زنان، خلق و خوي آن­ها را بهبود بخشیده و سلامتي اين افراد و جنين داخل رحمشان را در یک وضعیت مناسب نگه می­دارد.
    همچنين، انجام این ورزش افزایش مناسب وزن و کاهش استرس را در بدن زنان باردار تضمین می­کند.
    علاوه بر اين موارد، دوچرخه­سواری زنان در دوران بارداری قدرت عضلانی و استقامت بدن اين افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد.
    دوچرخه­سواری در دوران بارداری به زنان حامله کمک می­کند تا با افزایش استقامت بدن خود، برای انجام عمل زایمان آماده شده و سرعت ترمیم بدنشان نیز در دوره پس از زایمان افزایش یابد.
    نکته دیگري که در مورد دوچرخه­سواری زنان در دوران بارداری وجود دارد این است که یک دوچرخه مناسب می­تواند علاوه بر سریع بودن، براي استفاده هر خانم بارداري قابل­اعتماد نیز باشد.
    جالب است بدانيد كه انجام دوچرخه­سواری به صورت منظم در دوران بارداری زنان، اين افراد را از هوس کردن برای سفرهای طولانی نجات خواهد داد.

دستورالعمل­هایی برای دوچرخه سواری کردن زنان در دوران بارداری:

همانطور که می­دانید شرایط بارداری زنان مختلف، متفاوت از هم است. به همین دلیل، برخی از زنان حامله می­توانند تا ماه هشتم از دوران حاملگی خود دوچرخه­سواری کنند؛ در حالی که برخی از زنان ممکن است تنها پس از گذشتن چند روز از دوران بارداری خود انجام این ورزش را متوقف نمایند. به همین دلیل، مي­توان ادعا كرد كه هیچ قانون سختي برای انجام این فعالیت در دوران بارداری زنان وجود ندارد. با این حال، آشنایی با دستورالعمل­های بیان شده در ادامه اين مقاله، برای دوچرخه­سواری زنان در دوران بارداری می­تواند ایده خوبي باشد. پس، در حین انجام این ورزش یادتان باشد که:

    همیشه در هنگام سوار شدن بر دوچرخه، این نکته مهم را به خاطر بسپارید که شما در دوران بارداری خود وزن اضافی جنين داخل رحمتان را با خود حمل می­کنید. پس بهتر است در زمان دوچرخه­سواری کردن برای طولانی مدتی در جایی توقف کرده و استراحت کنید.

    همچنین، فراموش نکنید كه تنظیم کردن زین و فرمان دوچرخه با توجه به افزایش وزن شما در دوران بارداری ضروری است. در واقع، يادتان باشد كه توزیع مناسب وزن بدن بر روی دوچرخه مي­تواند امنیت شما و جنين داخل رحمتان را در طي این دوران حساس تضمین كند.
    همیشه سعی کنید كه حالت نشسته خود را در حال دوچرخه­سواری حفظ کنید. البته، می­توانید با بالا بردن فرمان دوچرخه، فشار وارده به معده خود كه بر اثر بزرگ شدن رحمتان است، را کاهش دهید.
    یادتان باشد كه اگر در فصل گرم سال دوچرخه­سواری می­کنید، در جایی اقامت کرده و برای هیدراته نگه داشتن بدن خود و جنين داخل رحمتان آب و مایعات مختلف مصرف کنید، زیرا این کار نه تنها از گرم شدن شما جلوگیری می­کند، بلکه آب مورد نیاز بدن فرزندتان را هم تامین خواهد نمود.
    علاوه بر اين موارد، فراموش مكنيد كه اگر شما هم ورزش دوچرخه­سواری را با سرعت بالا انجام می­دهید، توقف طولاني مدتی ضروری است.
    در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه با پیشرفت حاملگی، باسن و زانوهای شما به سمت خارج بدن تمایل پیدا کرده و این حالت می­تواند در طی دوچرخه­سواری با شکم بزرگ مشکلات زیادی را برايتان ایجاد کند.

عوامل خطرزا در هنگام دوچرخه ­سواری زنان در دوران بارداری:

یادتان باشد كه انجام ورزش دوچرخه­سواری برای بدن شما و جنين داخل رحمتان امن بوده، اما بدون خطر هم نیست! زيرا این ورزش در خارج از منزل انجام می­گیرد. به همین دلیل، عوامل خطرزای زیادی در طی راه، سلامتي شما و جنين داخل رحمتان را تهدید خواهد کرد. البته، ورزش دوچرخه­سواری می­تواند یک روش سخت برای فعال نگه داشتن بدن زنان در دوران بارداری محسوب شود، زیرا این افراد بیشتر از ساير زنان باردار در معرض خطر سقوط و یا کشیدگی عضلات امتداد شکم (تروما) قرار می­گیرند.

به همین دلیل، برخی از پزشکان متخصص زنان و زايمان دوچرخه ثابت را گزینه مناسبي برای ورزش كردن زنان در دوران بارداری توصیه می­کنند، زیرا لگن زنان در طي دوران حاملگی نمی­تواند فشار زیادی را تحمل کند و منجر به سقوط اين افراد مي­شود. البته، دوران بارداری زمانی است که رحم زنان در حال رشد بوده و باعث بروز عدم تعادل بدن اين افراد مي­شود. اين شرايط هم به نوبه خود شانس سقوط این افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد. در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه این نکته مهم را فراموش نکنید که در ماه­های پایانی دوران بارداری، برخی زنان ممکن است برای راحتي زانوهای خود، در حال ایستاده دوچرخه­سواری کنند، که کار بسیار خطرناکی است، زیرا انجام چنین اقدامی می­تواند منجر اتساع بیش از حد عضلات شده و حالت سستی را که در مفاصل به علت تغییرات هورمونی رخ داده است، را افزایش دهد.

نکات نهايي در مورد دوچرخه­سواری زنان در دوران بارداری:

یادتان باشد كه در هنگام دوچرخه­سواری، حتما موبايل خود را به همراه داشته باشید، تا در موارد نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. برای انجام این ورزش، زنان حامله بهتر است از لباس­هایی با رنگ روشن استفاده کنند تا منعکس­کننده خوبی برای نور باشد، زیرا در زمان دوچرخه­سواری فرد باید مطمئن شود که به خوبی توسط سایرین دیده می­شود. اگر می­خواهید در سربالایی­ها دوچرخه­سواری کنید، ابتدا بر روی پدال ایستاده و شرایط راه را بررسی کنید. همچنین، اگر به نظر می­رسد كه راه بیش از حد ناصاف و دشوار است و به سادگی نمی­توان دوچرخه­سواری کرد، از دوچرخه پیاده شده و باقی راه تا بالای تپه را همراه دوچرخه خود پیاده­روی کنید.

علاوه بر اين موارد، اگر تصمیم جدی برای دوچرخه­سواری کردن در دوران بارداری خود دارید، بهتر است یک دوچرخه مناسب انتخاب کرده و در باشگاه­هاي دوچرخه­سواری، به ويژه در سه ماهه آخر از دوران بارداری خود ثبت­نام کنید.

این مطلب برای شما پیشنهاد می شود "بالا رفتن از پله ها در دوران بارداری بی خطر است؟"

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.من در دوره بارداری از دوچرخه ثابت ایمن و کوتاه استفاده کردم البته بیشتر سه ماهه دوم و مشکلی ایجاد نشد.

This comment was minimized by the moderator on the site

من در دوران بارداری حتما میخوام از دوچرخه استفاده کنم ،فعلا در حال اقدامات قبل از بارداری هستم ،انشالله تجربیات خودم رو براتون مینویسم.دوچرخه واقعا دوست صمیمی من هستش،حتی بعد از بارداری هم میخوام با بچه ام همه جا با دوچرخه برم.کار نشد نداره. ...

من در دوران بارداری حتما میخوام از دوچرخه استفاده کنم ،فعلا در حال اقدامات قبل از بارداری هستم ،انشالله تجربیات خودم رو براتون مینویسم.دوچرخه واقعا دوست صمیمی من هستش،حتی بعد از بارداری هم میخوام با بچه ام همه جا با دوچرخه برم.کار نشد نداره.

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/