آیا باغبانی کردن برای زنان باردار امن است؟

آیا باغبانی کردن برای زنان باردار امن است؟

آیا شما هم دوست دارید كه خودتان باغبانی کرده و کارهای باغچه و مزرعه را مرتب کنید؟ یا فقط دوست دا آیا شما هم دوست دارید كه در منزل خود گل و گیاه نگه داشته و کارهای رسیدگی به گلدان­ها را خودتان انجام دهید؟ آیا در مورد امنیت انجام این کارها در دوران بارداري خود مطمئن هستيد؟ اگرجواب شما به پرسش­های مربوطه مثبت است، مقاله زیر را حتما بخوانید، تا با راحتی خیال به خودتان اجازه دهید كه عشق به کار باغبانی را در طي دوران بارداری هم زنده نگه داشته و با حفظ سلامت خود و جنین داخل رحمتان، کار مورد علاقه خود را هم انجام دهید.

آیا انجام کارهای باغبانی برای زنان باردار مضر است؟

قبل از اینکه با خواندن نکات موجود در ادامه اين مقاله از راهنمایی­های كارشناسان در مورد انجام کارهای باغبانی استفاده کنید، لازم است برخی از موارد مهم در مورد باغبانی کردن در دوران حاملگی را بدانيد. بنابراین، اگر در حال برنامه­ریزی برای ادامه دادن کارهای باغبانی در طي دوران بارداری خود هستید، بدانید که لازم است نکات بهداشتی و امنیتی زیادی را به یاد داشته باشید. یکی از نکاتی که شما نیاز به آگاهی از آن دارید، اطمینان حاصل کردن از تماس نداشتن پوست بدنتان با آفت­کش­های شیمیایی است. نکته مهم دیگری که زنان حامله باید از آن آگاه باشند، جلوگیری از ابتلا به بیماری شناخته شده­اي به نام "توکسوپلاسموز" است.

توکسوپلاسموز چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد توکسوپلاسموز نوعی عفونت است که با آلوده شدن فرد به انگل توکسوپلاسما گوندی و یا توکسوپلاسما رخ می­دهد. فراموش نکنید كه این نوع انگل از طریق راه­های مختلف وارد بدن زنان باردار می­شود. با اين حال، زنانی که حامله هستند و کارهای باغبانی انجام می­دهند، بيشتر از ساير خانم­ها در معرض خطر ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز قرار دارند. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه یکی از راه­های ابتلا به این بیماری تماس خانم باردار با خاکی است که به مدفوع گربه آلوده است.

نکاتی كه زنان باید در مورد باغبانی کردن در دوران بارداري خود به یاد داشته باشند:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشيد كه اگر دکتر متخصص زنان و زايمان به اجازه داده است كه در دوران بارداري خود به باغ بروید و کارهای سبک مربوط به آنجا را خودتان انجام دهید، باید برای مطمئن شدن از سلامتی خود و جنین داخل رحمتان نکاتی را در ذهن خود داشته باشید. مهم­ترين این نکات عبارتند از:

1. باغبانی کردن زنان در دوران بارداری، بدون استفاده از مواد شیمیایی:

همانطور که می­دانید بخشی از باغبانی، به استفاده از مواد شیمیایی مربوط می­شود، چون گاهی اوقات برای از بین بردن آفات گیاهی و یا تقویت کردن گیاهان موجود در باغ باید از مواد شیمیایی مختلف استفاده کرد. پس، باید مطمئن شوید که در هنگام استفاده از این مواد شیمیایی در باغ خود، شما مدتی به باغ نرفته و با خیال راحت در داخل خانه و یا در محل­های دیگري که آلوده به مواد شیمیایی نیستند، استراحت کنید. در واقع، يادتان باشد كه اگر در دوران بارداری خود مجبور به استفاده از مواد شیمیای هستید، می­توانید از دوستان، شرکا، اعضای خانواده و یا افراد آموزش دیده، براي اين منظور كمك بگيريد. همچنين، از همسایگان خود خواهش كنيد كه در روزهاي مراجعه شما به باغ، در باغات مجاورتان هم از هیچ گونه مواد شیمیایی به صورت اسپری استفاده نشده باشند.

2. استفاده زنان حامله از سیستم مدیریتی تلفیقی برای از بین بردن آفات باغ خود:

یادتان باشد که امن­ترین راه برای از بین بردن آفات گیاهی استفاده از سیستم­های مدیریت تلفیقی است، چون در هنگام استفاده از این سیستم­ها، زنان حامله می­توانند از روش­های مناسبي براي استفاده از مواد شیمیایی به منظور از بین بردن حشرات در باغ­ها و یا بیماری­های مختلف کشاورزی استفاده کنند. در نهايت، فراموش نکنید كه هر زمان که مجبور به استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن آفات گیاهی در باغ خود شديد، حداقل سمی را انتخاب کنید که ضعیف است. همچنين، از ماده شيميايي انتخاب شده به میزان کم استفاده نماييد.

3. از نگه داشتن گربه در باغ خود در دوران بارداری خودداری کنید:

اگر زنان در دوران حاملگی خود دوست دارند كه به باغ رفته و کارهای باغبانی را خودشان انجام دهند، باید از نگه داشتن گربه در باغ خود اجتناب کنند. این نکته مهم را هم فراموش نکنید كه فرقی نمی­کند گربه شما یک حیوان خانگی و یا یک حیوان ولگرد باشد! در هر صورت، برای اطمینان بیشتر در مورد سلامتي خود و جنين داخل رحمتان از ورود هر نوع گربه به باغ خود در دوران حاملگی به شدت جلوگیری نماييد. در واقع، به دلیل این که مدفوع گربه یکی از منابع اصلی گسترش بیماری توکسوپلاسموز می­باشد، زنان باردار بايد برای اطمینان بیشتر هیچ گربه­ای را به باغ خود راه ندهند.

4. استفاده کردن زنان حامله از دستکش­های باغبانی:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه زنان حامله باید برای مطمئن شدن از امنیت خود و جنین داخل رحمشان همیشه در هنگام باغبانی کردن از لباس مناسب و یک جفت دستکش باغبانی استفاده کنند. پس، همیشه سعی کنید كه با پوشیدن یک جفت کفش مناسب و دستکش­های باغبانی، دست­ها و ساير قسمت­هاي پوست خودتان را که در معرض تماس با خاک و مواد شیمیایی است، پوشش دهید. همچنین، در طول دوران بارداری خود تا آنجايي که برایتان مقدور است، از دستکش­های آستین­دار برای باغبانی و انجام کارهای مختلف در مزرعه خود استفاده نمایید.

زنان در هنگام باغبانی کردن در طي دوران بارداری خود، علاوه بر مراقبت از دست­ها با پوشیدن دستکش خاکی باید از صورت و پوست قسمت­های مختلف بدن خود هم که با خاک در تماس هستند، محافظت کنند. این افراد باید به خاطر بسپارند كه اگر با دستکش­های آلوده صورت، چشم، موها و یا دیگر اعضای بدن خود را لمس کنند، امکان ابتلا به انواع بیماری­ها در بدن آن­ها به شدت افزایش می­یابد. بنابراین، این افراد باید قبل از دست زدن به پوست و یا هر وسیله دیگر در خانه، دستکش­ها را از دستان خود در آورده و دست­هایشان را با آب و صابون بشویند.

5. استفاده زنان باردار از لباس مناسب در هنگام باغبانی:

بخش مهم باغبانی کردن زنان حامله استفاده از لباس مناسب است. همان­طور که قبلا ذکر شد، پوشیدن دستکش­های مناسب باغبانی با آستین­هاي بلند به جای لباس­های کوتاه و یا بدون آستین، گزینه مناسبي برای سلامت زنان حامله و جنین داخل رحم اين افراد است. یادتان باشد لباسی که برای پایین تنه خود در دوران بارداری و در هنگام باغبانی استفاده می­کنید، باید کل پاهای شما را پوشش دهد و مانند شلوار، مسیر عبور حشرات و مواد شیمیایی به داخل پوست بدنتان مسدود کند. هرگز با پاهای برهنه در باغ راه نروید و همیشه از کفش مناسب در حین باغبانی استفاده کنید.

به غیر از موارد ذکر شده در مقاله بالا، زنان حامله باید در هنگام کار کردن در باغ از نوشیدن مقدار زیادی آب مطمئن شده و با استفاده از کرم­های ضدآفتاب پوست خود را به طرز مناسبی پوشش دهند، تا بتوانند از قسمتهای مختلف بدن خود و جنين داخل رحمشان در برابر مشكلات كم­آبي و آفتاب محافظت کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/