چگونه با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی زنان در دوران بارداری مقابله کنیم؟

چگونه با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی زنان در دوران بارداری مقابله کنیم؟

همانطور که می­دانید دوران بارداری زمان مناسبی برای بیمار شدن زنان نیست! اما از آن­جايي كه سیستم ایمنی بدن اين افراد در دوران بارداري ضعیف­تر از قبل مي­شود، بیشتر از قبل مستعد بیمار شدن خواهند بود. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه در روزهای عادی زندگی، مبتلا شدن زنان به بیماری سرماخوردگی می­تواند فقط در حد یک مزاحم باشد، اما هنگامی که این فرد حامله مي­شود، حتی ابتلا به یک سرماخوردگی جزئی هم می­تواند احساس ناتوانی را در بدن او به وجود بیاورد. همانطور که می­دانید بیماری سرماخوردگی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در انسان است، که مقابله با آن در دوران بارداری زنان بسیار دشوار خواهد بود.

ویروس­های بسیاری وجود دارند که باعث بروز انواع مختلف عفونت­های دستگاه تنفسی فوقانی در بدن زنان باردار می­شوند. مهم­ترین نکته­اي که زنان حامله باید به یاد داشته باشند این است که در زمان ابتلا به عفونت­های ویروسی، مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک­ها پاسخ نمی­دهد. به همین دلیل، بسیار مهم است که اين مادران حوصله كرده و به عفونت­های ویروسی اجازه دهند تا خودشان دوره زندگي را سپری کنند. آیا دوست داريد كه بیشتر در مورد چگونگی مقابله با عفونت­های دستگاه تنفسی فوقانی در دوران بارداری زنان بدانید؟ پس خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید!

انواع عفونت­های دستگاه تنفسی فوقانی در دوران بارداری زنان:

يادتان باشد سرماخوردگی تنها عفونتی نیست که می­تواند دستگاه تنفسی فوقانی زنان باردار را تحت تاثیر خود قرار دهد. برخی از عفونت­های دیگر ویروسی هم وجود دارد كه می­تواند بر دستگاه تنفسی فوقانی زنان حامله اثر بگذارند. مهم­ترين اين نوع ويروس­ها عبارتند از:

    ویروس بیماری انفلوانزا
    ویروس بیماری آبله مرغان
    ویروس بیماری پنجم
    ویروس سیتومگالوویروس
    ویروس بیماری سرخجه

خوشبختانه، بدن بسیاری از زنان حامله قادر خواهد بود تا به راحتی با بسیاری از این بیماری­ها مقابله کند. اما آنفلوآنزای و یا سرماخوردگی، رایج­ترین عفونت دستگاه تنفسی فوقانی زنان باردار است، که نمی­توان از مبتلا شدن زنان باردار به آن جلوگیری کرد. اکثر مردم فکر می­کنند که بیماری سرماخوردگی همان آنفولانزا است، اما اصلا ایده درستي نیست! هر چند ویروس هر دو اين بيماري دستگاه تنفسی فوقانی زنان باردار را تحت تاثیر قرار داده و علام آن­ها هم تقریبا شبیه به یکدیگر است، اما برخی تفاوت­های ظریف بین اين دو نوع بيماري وجود دارد، که زنان حامله باید از آن­ها آگاه باشند.

علائم و نشانه­های بیماری سرماخوردگی در دوران بارداری زنان:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید که بروز التهاب حاد دستگاه تنفسی فوقانی می­تواند نشان­دهنده مبتلا شدن زنان حامله به بیماری سرماخوردگی باشد. علائم و نشانه­های بیماری سرماخوردگی در دوران بارداری زنان عبارتند از:

    بروز سردرد شديد در مادر باردار
    بروز اختلال در حس بویایی و احساس نکردن بوها توسط مادر باردار
    درد بدن مادر باردار
    سرفه کردن مادر باردار
    بروز آبریزش بینی در بدن مادر باردار
    گرفتگی بینی مادر باردار

علائم و نشانه­های بیماری آنفلوانزا در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید بیماری آنفلوانزا یک نوع عفونت ویروسی است، که دستگاه تنفسی فوقانی زنان باردار را تحت تاثیر خود قرار می­دهد. جالب است بدانيد كه بروز اين بيماري معمولا در طول ماه­های فصل زمستان بسیار شایع است. همچنين، فراموش نکنید كه نشانه­های بیماری آنفولانزا در بدن زنان باردار می­تواند به طور ناگهانی بروز کند. علائم شایع این بیماری در بدن زنان حامله عبارتند از:

    بروز تب و لرز شديد در بدن زنان حامله
    تب کردن زنان حامله
    بروز سردرد شديد در زنان حامله
    درد بدن زنان حامله
    احساس ضعف عمومی در بدن زنان حامله
    تعریق کردن زنان حامله
    بروز آبریزش بینی در بدن زنان حامله
    سرفه کردن زنان حامله
    بروز گلو درد شديد در بدن زنان حامله
    عطسه کردن زنان حامله

روش­های درمانی متداول برای مقابله با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید در دوران حاملگی، دوره ابتلا به بیماری­های ساده هم ممکن است طولانی­تر از حد معمول باشد، زیرا سیستم ایمنی بدن زنان با آغاز روند بارداری به شدت ضعیف می­شود. در هر صورت، بهترین کار برای زنان حامله در طول دوران ابتلا به بیماری آنفولانزا و یا سرماخوردگی، استراحت کردن کافی و استفاده بیشتر از مایعات داغ است. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه اين روش­ها به راحتی می­تواند در درمان بیماری مادران باردار موثر باشد. علاوه بر اين موارد، برخی از نکاتي که انجام دادن آن­ها در طي دوران حاملگی می­تواند به مدیریت کردن علائم سرماخوردگی و یا بیماری آنفولانزا در بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد کمک کند، عبارتند از:

1. استراحت کردن زنان بیمار در دوران بارداری:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه مبتلا شدن زنان حامله به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می­تواند ضعف بدن آن­ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین، استراحت کردن کافی در این دوران، احتمالا در روند درمان بیماری بسیار موثر خواهد بود.

2. هیدراته نگه داشتن بدن زنان مبتلا به بیماری آنفولانزا در دوران بارداری:

فراموش نکنید كه بدن زنان در دوران بارداری با ابتلا به بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا، به آسانی دچار کم­آبی خواهد شد. بنابراین، حفظ آب بدن زنان باردار با مصرف مایعات مختلف در درمان چنين بیماری­هايي بسیار حائز اهمیت است. پس، به یاد داشته باشید كه کم آب شدن بدن شما در طي اي دوران حساس می­تواند منجر به انجام زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود!

3. کنترل تب بدن زنان مبتلا به بیماری آنفولانزا در دوران بارداری:

اگر در زمان ابتلا به بیماری آنفولانزا دچار تب شدید، سعی کنید آن را زیر 100 درجه فارنهايت نگه دارید، چون تب بالا در بدن زنان باردار می­تواند منجر به بروز نقص هنگام تولد در نوزادان متولد نشده اين افراد گردیده و مشکلاتی مانند نقص در لوله­های عصبی، میکروفتالمی، آب مروارید، micrencephaly، مشکلات عملکردی و رفتاری را در نوزادان آن­ها به دنبال داشته باشد. برخی از کارهاي که زنان حامله می­توانند در زمان ابتلا به بیماری آنفولانزا برای مدیریت تب بدن خود انجام دهند، عبارتند از:

    پوشیدن لباس­های گشاد، تا به يدن خود اجازه بدهند كه حرارت اضافی را از خود خارج كند.
    همچنین، دوش گرفتن با آب ولرم هم می­توانددرچنینشرایطیبرایپایینآوردنتببدن زنان باردار بسیار موثر باشد.
    علاوه بر اين موارد، زنان حامله می­توانند از داروهای موثر برای کاهش تب خود، پس از مشورت با دکتر متخصص زنان و زايمان استفاده کنند.

4. استفاده از بخور برای مرطوب نگه داشتن محیط زندگی زنان مبتلا به بیماری آنفولانزا در دوران بارداری:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه خشک بودن محیط زندگی زنان باردار می­تواند باعث بروز اختلالات حاد در دوران ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا شود. برای پیدا کردن راهی جهت تسکین احتقان بینی، سعی کنید كه رطوبت محیط زندگی خود را افزایش دهید. در چنین شرایطی، استفاده از یک مرطوب­کننده در اتاق محل زندگي شما بسیار موثر خواهد بود. همچنین، زنان حامله می­توانند از مخلوط آب و نمک برای شستشوی بینی و گلوی خود جهت امداد­رسانی استفاده کنند.

5. جلوگیری از سرفه کردن بیش از حد زنان مبتلا به آنفولانزا در دوران بارداری:

همانطور که می­دانید سرفه کردن مداوم می­تواند ناراحتی بیشتری را برای زنان باردار به دنبال داشته باشد. بنابراین، در چنین مواردی برای تسکین سرفه خود سعی کنید تا از داروهای خانگی مانند برگ ریحان، زنجبیل و عسل استفاده کنید. همچنین، این افراد می­توانند با دکتر معالج خود در مورد استفاده از یک داروي تسکین سرفه مشورت کنند.

زنان مبتلا به بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا چه زمانی باید به دنبال کمک­های پزشکی باشند؟

در اغلب موارد، زنان باردار مبتلا به بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا باید برای محدود کردن زمان بیماری خود و عبور از مسائل و عوارض مختلف آن به پزشک مراجعه کنند. اما در برخی موارد، بیشتر این افراد نمی­دانند كه موقع مناسب مراجعه به دکتر چه زمانی است! پس اگر به بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا شدید، بدانید که زمان مناسب مراجعه به دکتر به شرح زیر است:

    اگر به عنوان یک زن حامله، گرفتگی عضلات در ناحیه شکم شما رفته رفته افزایش یافت، باید بلافاصله به دکتر متخصص زنان و زايمان معالج خود مراجعه کنید.
    اگر در حین بیماری، درگیر مشکلات اسهال و استفراغ شدید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
    همچنین، اگر خونریزی واژینالی را در دوران بارداری تجربه کردید، باید بلافاصله به دکتر متخصص زنان و زايمان معالج خود مراجعه کنید.
    اگر تب بدنتان به بالاتر از 100 درجه فارنهايت رسید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
    اگر به عنوان یک زن حامله، دچار درد قفسه سینه و یا تنگی نفس شدید، باید بلافاصله به دکتر متخصص زنان و زايمان معالج خود مراجعه کنید.
    همچنین، اگر علائم بیماری فراتر از یک هفته در بدن شما باقی ماند، باید به دکتر متخصص مراجعه کنید.

روشهای پیشگیری از بروز عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در بدن زنان باردار:

ثابت شده است که ورود ویروس H1N1 و یا ويروس بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا به بدن زنان باردار می­تواند برای اين افراد کشنده باشد. به همین دلیل، بسیار مهم است كه در هنگام ابتلاي زنان حامله به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، فرد تحت نظر یک پزشک متخصص زنان و زايمان قرار گیرد. در موارد شدیدتر، مبتلا شدن زنان باردار به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می­تواند تولد زودرس نوزاد، داشتن وزن کم در هنگام تولد و انجام زایمان به روش سزارین را به دنبال داشته باشد.

اگر می­خواهید از بروز این عوارض در بدن خود جلوگیری کنید، تزریق واکسن آنفولانزا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود! زیرا با این کار می­تواند سیستم ایمنی بدن شما را تا چند برابر افزایش داده و در مقابل ابتلا به بیماری آنفولانزای خوکی هم واکسینه كند. اما بسیاری از زنان باردار از اثرات این واکسن­ها بر روي سلامت نوزادان خود نگران هستند. بنابراین، از دریافت این واکسن در دوران بارداری خود خودداری می­کنند، اما شما نگران نباشید! زيرا نتايج مطالعات اخير محققان نشان داده است كه واکسن بیماری آنفولانزا و واکسن H1N1 هیچ گونه عوارض نامطلوبی را در بدن جنین و مادر باردار ایجاد نمی­کند. برخی از روش­های دیگري که زنان حامله می­توانند با استفاده از آن­ها از ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی جلوگیری کنند، عبارتند از:

    شستن مداوم دست­ها.
    اجتناب از حضور یافتن در مکان­های شلوغ.
    تمیز نگه داشتن خانه و پاک کردن مداوم گرد و غبار.
    اجتناب از تماس گرفتن با دود و گرده گیاهان.
    همچنین، اگر زن بارداري در حال سفر کردن است، بهترین کار حمل مواد ضدعفونی کننده به همراه خود جهت شستن دست­ها مي­باشد.
    هرگز چشم­هایتان را با دستان خود مالش ندهید، چون این کار می­تواند ویروس بیماری آنفولانزا را به درون حفره بینی منتقل کند.

در نهایت، یادتان باشد كه با رعایت این مراحل ساده می­توانید راه طولانی پیشگیری از ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را به راحتی پشت سر بگذارد. به یاد داشته باشید كه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است!

مي­خواهید كه یک زندگی عادی داشته باشد. اما واقعیت را نباید انکار کرد! زیرا بدن شما با حامله شدن دچار تغییرات فراوانی شده است، که ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مهم­ترین اين تغييرات به شمار مي­رود. بنابراین، گذراندن این دوره کمی دقت بیشتری می­طلبد، چون فقط ابتلا به یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی کافی است تا عوارض جبران­ناپذیری در بدن شما و جنین داخل رحمتان به وجود آيد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/