5 نکته مهم برای کنترل بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس) در طی دوران بارداری

5 نکته مهم برای کنترل بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس) در طی دوران بارداری

آیا  از بیماری MS رنج می­برید؟ آیا شما هم به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه مشتاق هستید كه صاحب یک خانواده سالم شوید؟ اخم نکنید! به اين موضوع فكر كنيد كه همه زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس هم می­توانند چالش­های موجود در مسیر مادر شدن را به سلامت كامل پشت سرگذاشته و صاحب فرزندان سالمی باشند. با اين حال، فراموش نکنید كه اين افراد برای داشتن یک دوره بارداری سالم باید برخی از مراحل را به درستي دنبال كنند!

مطالعه مقاله زیر برای آگاهي بیشتر در مورد بیماری MS دوران بارداری زنان بسیار مفید است، زیرا در این مقاله در مورد این که زنان مبتلا به بیماری MS چگونه می­توانند با برداشتن گام­های ساده دارای یک نوزاد سالم شوند، نكات مهمي ارائه شده است.

بیماری مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی در بدن انسان است که آسیب­های وارده آن به بدن، اکثر شاخه­های عصبی را پوشش می­دهد. در واقع، اين بيماري منجر به بروز اختلال در ارتباطات بین مغز و بقیه قسمت­های بدن می­شود. با توجه به اين توصيفات، این بیماری مي­تواند بر روی اعصاب مادران باردار تاثیرات برگشت­ناپذیری بگذارد.

علائم این بیماری در بین مادران باردار متفاوت است و بستگی به میزان آسیبی دارد که به اعصاب اين افراد وارد شده است. فراموش نکنید كه بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری لاعلاج است. با این حال، روند درمان آن می­تواند جلوي حملات بیشتر به اعصاب مادران باردار را گرفته و بدن بیمار را تقویت کند. بنابراین، يادتان باشد كه کنترل علائم بيماري MS و استفاده درست از روش­های درمانی، به راحتي مي­تواند مسیر پیشرفت این بیماری در بدن مادران باردار را تغییر دهد.

چالش بیماری مولتیپل اسکلروزیس در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروز با چالش­های خاصی در زندگی روزمره خود روبرو هستند، که میزان آن­ها بستگی به شدت بیماری و شرایط بدنی فرد دارد. بروز علائمی مانند سرگیجه، اسپاسم­های عضلانی، احساس بی­حسی و سفتی در مناطق خاصی از بدن، بروز مشکلاتي در روند تمرکز و تغییرات احساسی می­تواند بخشی از زندگی این بیماران باشد.

با توجه به آمار انجمن ملی بیماری مولتیپل اسکلروزیس، دخترانی که در کودکی به این بیماری مبتلا می­شوند، در هنگام بلوغ و بارداری هم با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. علاوه بر اين، جالب است بدانيد كه این بیماری در میان زنانی که در سنین باروری قرار دارند، نسبت به گروه­هاي سنی دیگری بسیار شایع­تر است.

اثرات بیماری مولتیپل اسکلروزیس در طی دوران بارداری زنان:

به طور کلی، بیماری MS هیچ نوع اثرات مضری برای زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد ندارد! در واقع، تا به حال هیچ مدرکی ارائه نشده است که ادعا کند وجود این وضعیت در بدن زنان حامله می­تواند منجر به سقط جنین، بروز ناهنجاری­های مادرزادی، مرده­زایی و دیگر عوارض شود. همچنين، بسیاری از مطالعات محققان نشان داده است که عوارض ایجاد شده در دوره جنینی، بروز مشکلات در هنگام انجام روند زایمان و نگرانی­هاي مربوط به دوران بارداری در زنان مبتلا به MS هیچ تفاوتی با شرایط زنان سالم ندارد. به همین دلیل، مي­توان ادعا كرد كه این بیماری نمی­تواند دوران بارداری زنان را تحت تاثیر قرار دهد.

اثرات حاملگی زنان بر بیماری مولتیپل اسکلروزیس:

با توجه به يك باور قدیمی، آغاز روند بارداری در بدن زنان می­تواند عوارض مرتبط با بیماری مولتیپل اسکلروز را بدتر کند. با این حال، مطالعات متعدد محققان در سال­هاي اخير نشان داده است که بارداری می­تواند تعداد حملات در بدن بیماران مبتلا به بيماري مولتیپل اسکلروز، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری را به شدت کاهش دهد.

نکاتی برای کنترل بیماری MS در طی دوران بارداری زنان:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه توجه کردن به مراحل درمانی ارائه شده در ادامه اين مقاله می­تواند نگرانی­های بهداشتی شما را که در ارتباط با بیماری مولتیپل اسکلروز است، کاهش داده و به شما کمک کند تا بتوانيد از داشتن یک دوره بارداری سالم لذت ببريد. این راه­کارها عبارتند از:

    مشورت کردن با دکتر متخصص زنان و زايمان: فراموش نکنید كه زنان مبتلا به بیماری MS قبل از اینکه تصمیم به باردار شدن بگیرند، باید بحث مفصلی با يك دکتر متخصص زنان و زايمان داشته باشند. اين افراد حتما پس از حامله شدن هم (تا زمان تولد نوزاد خود) برای اطمینان از سلامت خود و رشد کافی جنین داخل رحمشان باید به طور منظم تحت معاینه پزشک قرار گیرند. همچنین، این افراد باید با دکتر معالج خود صحبت کرده و درباره تغییر داروی مصرفی خود دوران بارداری تصمیماتی اتخاذ کنند، تا احتمال بروز هر گونه آسیب احتمالی به نوزاد متولد نشده خود را رد كنند.
    در ارتباط بودن با یک گروه پشتیبانی: استفاده زنان مبتلا به بیماری MS از یک گروه پشتیبانی که شامل بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز است، می­تواند ایده بسیار خوبي باشد، چون زنان عضو گروه پشتیبانی قبلا این مراحل را پشت سرگذاشته و توانسته­اند یک کودک سالم به دنیا بیاورند. بنابراین، ارتباط با این زنان برای یادگیری بسیار از مسائل و رفع مشکلات زنان مبتلا به بیماری MS مهم بوده و خانم­هاي باردار مي­توانند از تجربیات اعضا استفاده كنند.

    استفاده از زایمان طبیعی برای به دنیا آوردن نوزاد: در اغلب موارد، زنان بارداری که مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروز هستند، هم می­توانند براي تولد نوزاد خود به راحتی زنان دیگر، روند زایمان طبیعی را انجام دهند. با این حال، در برخی موارد، ضعف عضلانی ممکن است باعث نگران شدن پزشکان متخصص زنان و زايمان شود. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه احتمال نیاز به انجام عمل سرازین برای تولد نوزاد مادران مبتلا به بيماري MS بالا خواهد بود. همچنین، یادتان باشد كه اگر مبتلا به بیماری MS، بی­حسی را در قسمت­های پایین­تر بدن خود، به ویژه در منطقه لگن تجربه می­کنید، حتما این موضوع را به اطلاع پزشك معالج خود برسانید، چون ممکن است به نظارت بیشتر نیاز داشته باشيد. در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه برنامه­ریزی برای تولد نوزاد با کمک پزشك متخصص زنان و زايمان حرفه­ای می­تواند برای مادران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروز بسیار مفید باشد.
    درخواست کمک: همانطور که می­دانید دوران بارداری می­تواند یک تجربه ناراحت­کننده و طاقت فرسا برای اکثر مادرانی باشد که برای اولین بار حامله شده­اند. بنابراین، اگر شما هم به عنوان یک مادر جوان، وجود هر گونه نگرانی و یا مشکلاتی را در این دوران احساس می­کنید، بدانید که کمک گرفتن از یک گروه ارائه­دهنده مراقبت­های بهداشتی بهترین گزینه برای از بین بردن اين موارد خواهد بود.

در نهايت، سعی کنید تا آنجا که می­توانید از خانواده و دوستان باتجربه خود در این دوران کمک بگیرید. علاوه بر اين موارد، از استراحت كافي دوران بارداری مطمئن شوید تا بتوانید نیروی کافی برای مقابله با مشکلات این دوره از زندگی را دریافت کنید. هرگز خودتان را رها نکنید! همیشه به دنبال استفاده از یک رژیم غذایی سالم بوده و با انجام حرکات ورزشی امن و سبک، وزن ایده­ال خود را حفظ کنید. همچنین، مشاوره منظم با پزشک متخصص زنان و زايمان را فراموش کنید، چون به دنیا آوردن یک نوزاد سالم بستگی به خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب مادران و انجام فعالیت­های درست دارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/