علل و علائم بروز پاروویروس B19 در طی دوران بارداری زنان و روشهاي درمان اين بيماري

علل و علائم بروز پاروویروس B19 در طی دوران بارداری زنان و روشهاي درمان اين بيماري

مبتلا شدن مادران حامله به عفونت­های باکتریایی و ویروسی می­تواند یک نگرانی ویژه به شما آید، زیرا دوران بارداری، دوره­اي است که خود مادر و کودک متولد نشده او در مرحله بسیار آسیب­پذیری از زندگي قرار دارند. پاروویروس B19 نیز همانطور که نامش پيدا است، نوعی بيماري ویروسي مي­باشد که ابتلا به آن می­تواند بر دوران بارداری زنان تاثیرات منفی زیادی بگذارد. اجازه دهید تا در ادامه اين مقاله، نگاه دقیق­تر به ویروس پاروویروس B19 و تاثیرات آن بر دوران بارداری زنان بیاندازیم، که واقعا خطرناک می­باشد!

پاروویروس B19 در طی دوران بارداری زنان چیست؟

ويروس پاروویروس B19 کوچک­ترین نوع ویروسي که حاوی DNA می­باشد. به همين دليل، اين ويروس می­تواند همه پستانداران، به ويژه زنان باردار را آلوده کند. اعتقاد بر این است که در حالت عادی نمی­توان این ویروس را با روش­هایی مانند انجماد و ضدعفونی کردن از بین برد، زیرا بسیار مقاوم هستند بیشتر بر سلامت کودکان بین سن 3-15 سال تاثیر می­گذارد.

با این توصیفات، اگر ويروس پاروویروس B19 بتواند زن بارداري را مبتلا کند، باعث رشد یک بیماری خاص به نام "سندرم گونه سیلی" یا "بیماری پنجم" در طی دوران بارداری او خواهد شد. با این که مبتلا شدن زنان به ويروس پاروویروس B19 در حالت عادی هیچ خطر بهداشتی برای آن­ها ندارد، اما ابتلا به این ویروس در طي دوران بارداری ممکن است عوارض خاص دوران بارداری این افراد را به شدت افزایش دهد. همچنين، مبتلا شدن زنان باردار به ويروس پاروویروس B19 می­تواند برای سلامت جنین داخل رحم اين افراد هم به شدت مضر باشد.

چه عواملی باعث مبتلا شدن زنان به ويروس پاروویروس B19 در طي دوران بارداری می­شود؟

یادتان باشد كه ويروس پاروویروس B19 نیز مانند سایر بیماری­های ویروسی از طریق تماس مستقیم و یا غیرمستقیم با فرد مبتلا گسترش می­یابد، به خصوص اگر ذرات اب دهان فرد بیمار به صورت قطرات معلق در هوا، از طریق سرفه و عطسه پخش شود. بنابراين، مي­توان ادعا كرد كه مهم­ترین عامل انتقال ويروس پاروویروس B19 قطرات معلق در هوا است. زنان باردار نیز در صورت ابتلا به این ویروس ممکن است آن را به نوزاد متولد نشده خود منتقل کنند.

علائم مبتلا شدن زنان به ويروس پاروویروس B19 در طی دوران بارداری:

در بسیاری از موارد، افراد بدن افراد مبتلا به ويروس پاروویروس B19 ممکن است علائم خفیفي را از خود بروز داده و یا هیچ علامتی را بروز ندهد. اما، علائم شایع مرتبط با بیماری پنجم در طی دوران بارداری زنان شامل درد و تورم مفصل­ها، بروز بثورات جلدی به ویژه بر روی دست­ها، مچ­ها و زانوهاي هر دو طرف از بدن می­باشد که بلافاصله بعد از ورود این ویروس در بدن فرد مبتلا دیده می­شود. همچنین، در صورتی که فرد مبتلا به ويروس پاروویروس B19 با ضعف سیستم ایمنی در بدن خود مواجه باشد، عفونت هم به سایر علائم بدن او اضافه شده و ممکن است تا طولانی مدت هم ادامه داشته باشد.

عوارض احتمالی ناشی از بروز ويروس پاروویروس B19 در بدن زنان باردار:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه خطر سقط جنین در طي دوران بارداری زنان، با بروز ويروس پاروویروس B19 افزايش مي­يابد. همچنین، مبتلا شدن زنان باردار به ويروس پاروویروس B19 خطر ابتلا به بیماری هیدروپس را در جنین داخل رحم اين افراد در طول هفته 9 تا 20 از دوران بارداری افزایش مي­دهد. لازم است بدانید که هیدروپس نوعی بیماری است که مربوط به اضافه شدن مایع داخل کیسه آب مادر باردار بوده و وضعیت را برای جنین داخل رحم اين مادران غیرطبیعی و خطرناک می­کند. در واقع، نوزاداني كه از مادران مبتلا به ويروس پاروویروس متولد مي­شوند، ممکن است به عوارضی مانند کم­خونی و نارسایی قلبی مبتلا شوند.

البته بروز عفونت پاروویروس B19 در طی دوران بارداری زنان هیچ گونه نقص تکاملی و یا مشکلات تنفسي را در بدن نوزاد به وجود نخواهد آورد. با اين حال، کم خونی مادرزادی مزمن در جنین مادران مبتلا به ويروس پاروویروس B19 بیشتر ديده مي­شود.

نحوه مدیریت و درمان ويروس پاروویروس B19 در طی دوران بارداری زنان:

معمولا با تشخیص ويروس پاروویروس B19 در بدن مادران حامله، دکتر معالج با انجام سونوگرافی و ارزیابی داپلر، نظارت دقیقی بر رشد جنین داخل رحم اين مادران تا پایان دوران حاملگی دارد. البته، اگر مادر بيمار در روزهای پایانی دوران حاملگی خود به این ویروس آلوده شده و زمان کمی تا به دنیا آمدن نوزاد باقی مانده باشد، دکتر ممکن است زایمان زودرس را به بيمار خود توصیه کند. همچنین، مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی نیز در چنین شرایطی ممکن است طبق توصیه پزشک برای درمان ويروس پاروویروس B19 مناسب باشد.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه در حال حاضر، هیچ راهی برای جلوگیری از مبتلا شدن جنین به ويروس پاروویروس B19 و یا آسیب­های مرتبط با عفونت مادر مبتلا به اين بيماري وجود ندارد. البته، به دلیل این که خطر ناشی از این بیماری و آسیب رسیدن به جنین داخل رحم بسیار کم است، بنابراین جایی برای نگرانی بیش از حد مادران وجود ندارد! با این حال، اگر در چنین شرایطی انجام سونوگرافی­های مكرر برای مادر آلوده به ويروس پاروویروس B19 توصیه شده و مبتلا شدن جنین هم به اين بیماری مشاهده اثبات شده است، پزشک انتقال خون داخل رحمی را به مادر توصیه خواهد نمود.

روش پیشگیری از مبتلا شدن زنان حامله به ويروس پاروویروس B19:

یادتان باشد كه تا به حال هیچ نوع واکسنی برای مقابله با ويروس پاروویروس B19 کشف نشده است. همچنين، اگر زنی در طول عمر خود یک بار به ويروس پاروویروس B19 آلوده گردد، مادام­العمر نسبت به این بیماری مصونیت پيدا مي­كند. بنابراین، زنان حامله باید برای اطمینان بیشتر دست­های خود را قبل از مصرف غذا به طور مرتب شسته و بهداشت شخصی را به طور مناسبي رعایت کنند.

در نهایت، به مادران حامله توصیه می­شود تا برای در امان ماندن از ابتلا به ويروس پاروویروس B19 سعی کنند كه اگر یکی از اعضای خانواده آن­ها به این بیماری مبتلا شده است، از تماس با او و ترشحات بینی و یا گلویش دور بمانند و سطوح آلوده به این ترشحات را در داخل منزل خود، به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس به طور مرتب ضدعفونی کنند. البته زنان بارداری که در مورد خطر ابتلا به ويروس پاروویروس B19 بیشتر نگران هستند، می­توانند آزمایشي انجام داده و وجود هر گونه عفونت قبلی را در بدن خود تشخیص دهند، تا با تجویز دارو، ایمنی لازم را در برابر ابتلا به ويروس پاروویروس B19 دریافت کنند. تقریبا 50٪ از زنان بارداری که قبل از حامله شدن به این ویروس آلوده و درمان شده­اند، نسبت به این ویروس مصون خواهند بود.

با موارد ذکر شده در مقاله بالا می­توان نتیجه گرفت كه مبتلا شدن زنان باردار به ويروس پاروویروس B19 نگرانی جدی نبوده و نمی­تواند سلامت خود مادر باردار و جنین داخل رحم او را تحت تاثیر قرار دهد. اما، این نکته مهم را هم به یاد داشته باشيد اگر شما مبتلا به ويروس پاروویروس B19 شده­ايد و ناراحتی به خصوصی را در بدن خود احساس مي­كنيد، باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه نموده و در مورد وضعیت بدن خود با او بحث و گفتگو نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/