علل بروز عفونت ریه و درد قفسه سینه در بارداری

علل بروز عفونت ریه و درد قفسه سینه در بارداری

همان­طور که می­دانید زنان در طي دوران بارداری خود با خطر ابتلا به انواع مشکلات و بیماری­ها مواجه هستند. در واقع، هنگامی که بدن اين مادران به جای رشد مناسب جنین داخل رحم، با اضافه وزن و تجمع چربی­ها روبرو می­شود، ممكن است تعداد بسيار بيشتري از عوارض ناراحت­كننده را تجربه کند. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه برخی از ناراحتی­ها و مشکلات زنان باردار مانند بروز درد در قفسه سینه اين زنان بسیار خطرناک بوده و اثرات منفی بر سلامت خود مادر و جنين داخل رحم او مي­گذارد.

آیا شما هم به عنوان یک زن حامله از درد قفسه سینه خود رنج می­بريد؟ آیا شما هم به عنوان یک زن حامله نگران هستند که مشکلی جدی در بدنتان ایجاد شده باشد؟ نباید فراموش کرد که احساس اضطراب ناشی از بروز درد در قفسه سینه زنان در طی دوران بارداری طبیعی است، اما اگر میزان این درد بیش از حد باشد، مشکل باید جدی گرفته شده و فرد به دنبال درمان آن باشد! پس، به عنوان یک زن حامله قبل از اینکه با شروع کوچک­ترین دردی در این ناحیه از بدن خود به دکتر مراجعه کنید، بدانید که آگاهي بیشتر در مورد بدن خود و علت بروز درد در قفسه سینه زنان باردار، برای شما بسیار کمک­کننده خواهد بود.

علل بروز درد در قفسه سینه زنان در طی دوران بارداری:

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه بروز درد در قفسه سینه زنان در طی دوران بارداری می­تواند ناشی از وجود برخی مشکلات رایج در بدن اين زنان باشد، اما مهم­ترین علل احتمالی بروز درد در قفسه سینه زنان باردار عبارتند از:

1. سوزش سر دل:

همانطور که می­دانید با شروع دوران بارداری، مشکل سوء هاضمه و رفلکس اسیدی در بدن مادران باردار آغاز شده و با خوردن غذاهای چرب شدت می­گیرد. البته، نباید فراموش کرد که بسیاری از زنان باردار مشکل سوزش سر دل را به دلیل افزایش سطح ترشح هورمون پروژسترون هم تجربه می­کنند. در واقع، افزایش سطح ترشح هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار باعث شل شدن اسفنکتر جدار معده و مری زنان باردار شده و بروز درد در قفسه سینه اين زنان را به دنبال خواهد داشت.

2. سوء هاضمه:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد هنگامی که گازی در بین قفسه سینه و شکم شما به دام بیافتد، می­تواند زمینه مبتلا شدن شما به درد قفسه سینه را به وجود بیاورد. همچنين، به خاطر بسپاريد كه در حالت طبیعی، علائم سوء هاضمه در بدن زنان بعد از هفته 27 از دوران بارداری شدت می­گیرد.

3. فشار دنده­ها به قفسه سینه زنان باردار:

به دلیل این که در طي دوران بارداری، قفسه سینه زنان پهن­تر از اندازه طبیعی می­شود، بنابراين تنش عضلانی شديدي هم در ناحیه قفسه سینه اين مادران ایجاد شده و درد ملايمي را به دنبال خواهد داشت.

4. رشد جنین داخل رحم زنان باردار:

همانطور که می­دانید جنین داخل رحم زنان باردار با رشد خود، فشار زیادی را بر دیافراگم مادر وارد نموده و باعث بروز درد در قفسه سینه او می­شود. علاوه بر اين، بزرگ­تر شدن سینه­های مادر باردار نه تنها باعث بروز درد در قفسه سینه این افراد می­شود، بلکه ممکن است تنگی نفس را هم در بدن آن­ها به دنبال داشته باشد.

5. بروز عفونت در فقسه سینه زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه بروز عفونت در قفسه سینه شما هم می­تواند یکی دیگر از علل عمده بروز درد در اين ناحبه از بدنتان باشد. در واقع، به خاطر داشته باشيد كه اساسی­ترین عفونتي كه باعث بروز درد در قفسه سینه زنان باردار مي­شود، عفونت راه­های هوایی اين مادران است.

6. بروز استرس در زنان باردار:

همانطور که می­دانید امروزه، استرس، در همه افراد و در هر رده سنی مشکلی فراگیر شده است. وقتي هم كه زنی حامله می­شود، بروز استرس در بدن او می­تواند منجر به تشديد تعدادی علائم از جمله بروز درد در قفسه سینه او شود.

7. تغییر اندازه سینه­هاي زنان در طی دوران بارداری:

ثابت شده است که اندازه سینه­های زنان حامله از سه ماهه دوم دوران بارداری کم کم شروع به بزرگ شدن مي­كند. ایجاد تغییر در اندازه سینه­های زنان باردار هم می­تواند منجر به بروز درد در قفسه سینه اين مادران شود.

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به ياد داشته باشيد كه علل ذکر شده در بالا، در بدن بسیاری از زنان باردار خفیف بوده و نیازی به نگران شدن و برخورد جدی ندارد. اما بروز درد شدید در قفسه سینه زنان باردار می­تواند یک شاخص جدي برای مراجعه او به اورژانس بیمارستان باشد. در ادامه این مقاله، علل جدی بروز درد غیر قابل تحمل در قفسه سینه زنان باردار بیان شده است، که عبارتند از:

8. بروز ترومبوز عمیق وریدی در بدن زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه مبتلا شدن زنان به ترومبوز عمیق وریدي (DVT) در طي دوران بارداری، اشاره به لخته شدن خون در رگ­های منتهی به وریدها ناحیه پا و یا لگن بیمار دارد. به همین دلیل، نباید فراموش کرد كه بروز مشکل DVT در بدن زنان حامله یک وضعیت پزشکی جدی بوده و باید در اسرع وقت درمان شود. در واقع، لخته شدن خون در پاهای زنان حامله می­تواند راه گردش اکسیژن در بدن اين زنان و رسیدن آن به ریه­ها را نیز مسدود نماید، که این حالت باعث بروز درد در قفسه سینه زنان باردار شده و منجر به بروز آمبولی ریه و یا حتی در برخي موارد، منجر به مرگ بیمار خواهد شد. بنابراین، زنان حامله باید با انواع درد قفسه سینه آشنا شده و در هنگام بروز آن هوشیار باشند.

9. وجود بیماری­های قلبی در بدن زنان باردار:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله از بیماری قلبی رنج می­بريد، باید بدانید که بروز درد در قفسه سینه شما چیزی است که هرگز نباید آن را نادیده بگیرید.

10. بروزحمله قلبی به زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد هنگامی که درد قفسه سینه را تجربه می­کنید، اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما بیاید، بروز حمله قلبی است. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه بروز درد در قفسه سینه یکی از شایع­ترین علائم حمله قلبی در زنان باردار به شمار می­رود. البته، به خاطر بسپاريد كه در چنین مواردی، سایر علائم شامل سرگیجه، تنگی نفس، بی­حسی اندام ها و نشستن عرق سرد در بدن را هم نباید نادیده گرفت. پس، اگر شما هم در طي دوران بارداري خود این علائم را تجربه كرديد، منتظر نمانید و فقط به فکر رسیدن به بیمارستان باشید. اما، اين نكته مهم را هم به ياد داشته باشيد كه اگر شما به عنوان یک زن حامله بروز درد در قفسه سینه خود را همراه با علائم دیگر دوران بارداری تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار عفونت قفسه سینه شده­اید. برخي از این علائم عبارتند از:

    سرفه کردن مداوم زنان باردار
    بروز خلط زرد رنگ و یا خونی در زنان باردار
    سریع شدن ضربان قلب زنان باردار
    مواجه شدن زنان باردار با مشکل تنگی نفس
    خس خس کردن سینه زنان باردار
    تب کردن شديد زنان باردار

انواع عفونت­هاي قفسه سینه زنان در طی دوران بارداری:

دو نوع اصلی از عفونت قفسه سینه در انسان وجود دارد، که یکی از آن­ها، ذات الریه و دیگری برونشیت می­باشد. فراموش نکنید كه هیچ راهی برای جلوگیری از بروز عفونت در فقسه سینه زنان باردار وجود ندارد، به خصوص اگر مادر نتواند به خارج شدن عفونت و ترشحات ریه­ها از بدن خود کمک کند. علل اصلي بروز عفونت­های مختلف در قفسه سینه زنان بادار عبارتند از:

بروز برونشیت حاد در بدن زنان باردار: به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه بروز این نوع بیماری معمولا در نتیجه عفونت ویروسی است. البته، ویروس­هایی که موجب مبتلا شدن زنان باردار به بیماری­های آنفولانزا، سرخک و یا سیاه سرفه می­شوند، نیز ممکن است باعث بروز برونشیت حاد در بدن اين زنان گردند. همچنین، در برخی مواقع هم امکان دارد كه منشا اين بیماری در بدن زنان بادار، باکتریایی باشد، که این بيماري "برونشیت عفونی حاد" نامیده می­شود. علاوه بر اين موارد، این نکته مهم را به خاطر داشته باشد که برونشیت حاد در بدن زنان باردار ممکن است با استنشاق گرد و غبار و یا دود موجود در هوا ایجاد شود، که این نوع عفونت هم "برونشیت حاد تحریکی" نامیده می­شود.

بروز برونشیت مزمن در بدن زنان باردار: معمولا ابتلا به برونشیت مزمن بر اثر قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلاینده­های خاص ایجاد می­شود. البته، سیگار کشیدن فرد باردار و وجود هر گونه عفونت قبل از آغاز روند بارداری در قفسه سینه زنان حامله هم در بروز این نوع عفونت­ها بی­تاثیر نیستند.

بروز پنومونی در بدن زنان باردار: به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه ورود باکتری­هایی مانند استرپتوکوکوس پنومونیه باعث بروز سینه پهلو در بدن زنان باردار مي­شود. این نوع باکتري هم مانند مایکوپلاسما که علل بروز عفونت پنومونی در بدن انسان است، بر روی ارگانیسم دفاعی بدن زنان باردار تاثیر گذاشته و با ضعیف نمودن سیستم ایمنی آن، عفونت شدیدی را ایجاد می­کند. البته، به خاطر داشته باشيد ویروس­هایی که باعث مبتلا شدن زنان باردار به بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی می­شوند، هم در برخی موارد عامل بروز برونشیت مزمن در بدن اين مادران خواهند بود. همچنین، نوعی قارچ در خاک یافت می­شود که ورود آن به بدن زنان باردار باعث مبتلا شدن اين افراد به بیماری برونشیت مزمن خواهد شد. معمولا، پزشکان متخصص زنان و زايمان بیماران باردار مبتلا به عفونت پنومونی اکتسابی را ظرف 48 ساعت پس از بستری شدن در بیمارستان، مرخص می­کنند.

نحوه درمان بیماری برونشیت مزمن در بدن زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه روش­های مختلفی برای درمان عفونت­های قفسه سینه در بدن زنان باردار وجود دارد. برخي از اين روش­ها عبارتند از:

1. روش درمان برونشیت در طي دوران بارداري زنان:

به دلیل این که عفونت برونشیتی در بدن زنان باردار، اغلب باکتریایی و ویروسی نیست، بنابراین مصرف آنتی­بیوتیک برای درمان آن موثر نخواهد بود. بنابراین، این نوع برونشیت خفیف را می­توان با داروهای خانگی به راحتی درمان نمود. فراموش نکنید كه نوشیدن مقدار زیادی مایعات و انواع نوشیدنی­هاي داغ مي­تواند سیستم ایمنی بدن مادران باردار را قوی نموده و به آن فرصتی برای ریشه­کن کردن ویروس موجود در بدن را بدهد.

علاوه بر اين موارد، نفس کشیدن در هوای گرم و مرطوب نیز باعث شل شدن مخاط موجود در فقسه سینه زنان باردار شده و به خروج آن­ها کمک می­کند، که در درمان سریع بیماری بسیار مفید است. اما اگر علت بروز برونشیت در بدن زنان باردار باکتریایی باشد، تجویز برخی از آنتی­بیوتیک­های امن توسط پزشک متخصص زنان و زايمان مفيد خواهد بود.

2. روش درمان پنومونی در طی دوران بارداری زنان:

بروز عفونت پنومونی در طی دوران بارداری زنان می­تواند منشا باکتریایی و يا ویروسی داشته باشد، که بسته به نوع عفونت، دکتر معالج می­تواند برخی ازداروهای بی­خطر ضدویروسی و یا ضدباکتریایی را برای درمان بیمار خود توصیه کند. البته، امن بودن داروهایی که توسط پزشکان دیگر برای زنان حامله تجویز شده است، هم باید قبل از مصرف توسط پزشك متخصص زنان و زايمان به طور کامل بررسی شود.

اقدامات پیشگیرانه برای درمان پنومونی در طی دوران بارداری زنان:

در صورتی که درد موجود در قفسه سینه زنان باردار با تنگی نفس، سرگیجه و ضعف بدن همراه باشد، تنها راه درمان آن مراجعه به دکتر خواهد بود. در چنین شرایطی، پزشک ممکن است داروهایی را که برای دوران بارداری امن هستند و مصرف آن­ها خطری برای سلامت جنین داخل رحم زنان باردار ایجاد نمی­کند، را برای درمان بیمار خود توصیه کند. با این حال به عنوان یک زن حامله زیاد نگران نباشید! زیرا در اغلب موارد، بروز درد در قفسه سینه زنان باردار علل خوش­خیم داشته و قابل درمان است. در ادامه این مقاله، چند راه آسان برای جلوگیری از بروز درد در قفسه سینه زنان باردار بیان شده است، که عبارتند از:

1. نظارت کامل بر وضعیت بدن خود در هنگام نشستن و راه رفتن:

زنان حامله باید اطمینان حاصل کنند که فضا پ کافی برای نفس كشيدن ریه­هايشان وجود دارد! به همين دليل، زنان باردار نبايد در این دوره حساس از زندگی خود دولا راه بروند، زیرا نشستن و ایستادن درست در دوران باردار به فرد اجازه می­دهد تا اکسیژن کافی را به ریه­های خود وارد كند.

2. ابتلا به بیماری را آسان بگیرید:

به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا در صورت ابتلا به انواع عفونت­ها، خونسردی خود را حفظ نموده و خود را دچار نگرانی و استرس نکنید! زیرا این حالت هم باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما و جنين داخل رحمتان خواهد شد. فقط، تا آنجا که می­توانید بدن خود را با مصرف مایعات فراوان تقویت نموده و داروها را به موقع مصرف نمایید.

3. استفاده از کوسن در هنگام دراز کشیدن:

همانطور که می­دانید، فرد مبتلا به برونشیت در هنگام سرپا بودن، وضعیت خوبی دارد. اما، با دراز کشیدن، درد، تب و سرفه به سراغ او می­آید. به همین دلیل، زنان باردار بيمار بايد در هنگام دراز کشیدن بر روی تخت، کوسن و یا بالش کوچکي را زیر سر خود قرار دهند. انجام این کار به اين مادران در تنفس کردن آزادانه کمک زیادی خواهد نمود.

4. دراز کشیدن بلافاصله بعد از مصرف غذا برای مادران باردار مبتلا به برونشیت اصلا خوب نیست:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه در روزهاي ابتلا به برونشیت مهم نیست که چقدر خسته هستید! سعی کنید بلافاصله بعد از مصرف غذا دراز نکشید، زیرا این کار حال شما را خراب خواهد نمود.

5. خوردن مواد غذایی و انواع میوه­ها در وعده­های کوچک:

همانطور که می­دانید اگر زنان باردار مصرف غذا و انواع میوه­ها را وعده­های کوچک­تر و فواصل منظم انجام دهند، در جلوگیری از اسیدی شدن معده و بروز سوزش سردل بسیار موثر خواهد بود. فراموش نکنید كه در دوران ابتلا به برونشیت نیز به کار بردن این روش کمک زیادی به درمان بیماری خواهد نمود.

6. مصرف مکمل­ها وسط زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله این نکته مهم را فراموش نکنید که مصرف مکمل­ها و انواع ویتامین­های مورد نیاز می­تواند در درمان برونشیت، به شما کمک زیادی بکند.

7. جلوگيري از بروز استرس:

همه ما می­دانیم که امروزه، زندگی پر از استرس است! هنگامی که زنی حامله می­شود، میزان استرس موجود در بدن او به شدت بالا خواهد رفت. بنابراین، به عنوان يك خانم باردار سعی کنید كه با کمک مدیتیشن و انجام ورزش یوگا، استرس موجود در بدن خود را در طی دوران بارداری از بین ببرید.

8. جلوگیری از مصرف مواد غذایی که باعث نفخ زنان در طي دوران بارداری می­شود:

به عنوان یک زنان حامله یادتان باشد که در کل دوران بارداری خود باید به دور از مصرف الکل، کافئین، مصرف غذاهای روغنی و چرب و غذاهای ادویه­دار باشید، زیرا مصرف همه آن­ها باعث تولید گاز در معده و روده شما شده و سوء هاضمه را در بدنتان به دنبال خواهد داشت. همچنين، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه ممکن است تاثیرات سوء هاضمه در بدن شما تا آخر عمر باقی بماند.

9. استفاده از یک رژیم غذایی سالم:

همانطور که می­دانید مصرف مواد غذایی سالم، در وعده های غذایی متعادل مي­تواند مقدار زیادی از ویتامین­ها و مواد معدنی را به بدن زنان باردار برساند. پس، به عنوان یک زن باردار سعی کنید تا در نه ماه دوران حاملگی خود مواد غذایی سالم، میوه و سبزیجات زیادي را مصرف کنید.

10. ورزش کردن زنان باردار برای درمان برونشت:

همانطور که می­دانید ورزش کردن منظم زنان در طي دوران بارداری می­تواند بدن آن­ها را سالم نگه داشته و از اين افراد در برابر بیماری­های عفونی محافظت نماید.

11. ترک سیگار توسط زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه ترک کردن سیگار در طي دوران بارداری، علاوه بر این که می­تواند از آسیب رسیدن به جنین داخل رحمتان جلوگیری کند، از بدن شما نیز در برابر ابتلا به انواع بیماری­های عفونی محافظت خواهد نمود.

13. خودداری زنان از مصرف نوشیدنی­های کافئین­دار در طي دوران بارداری خود:

کاهش مصرف نوشیدنی­های کافئین­دار در طي دوران بارداری می­تواند برای تقویت بدن مادر و محافظت از جنین داخل رحم او بسیار موثر باشد. در واقع، زنان حامله باید مصرف آب بیشتر را جایگزین نوشیدنی­های مضر بکنند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

37 روزه مریض م، سرفه های وحشتناک. دکتر متخصص داخلی، گوش و حلق و بینی هم رفتم ولی دارویی تجویز نکردن بخاطر بارداری، الان با این مطلب فهمیدم که ذات الریه گرفتم.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چند هفته باردارید؟ اگر سه ماه اول گذشته باشه میتونید قرص های آنتی بیوتیک و یا حتی آمپول آنتی بیوتیک استفاده کنید ، شربت ضد سرفه هم پزشک میتونه تجویز کنه، اگر عفونت در ریه بمونه خطرش بیشتره.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/